کد خبر: ۱۰۴۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۶ - ۲۲ دی ۱۳۹۵
معاون حوزه علمیه امام صادق (ع):

هیچ ملت و مکتبی را پیدا نمی‌کنید که عالمانشان را تکریم نکنند

مراسم بزرگداشت ارتحال مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولین شهرستان آباده با شکوه خاصی در محل مسجد جامع این شهر با سخنرانی معاون حوزه علمیه امام صادق (ع) حجت الاسلام و المسلمین سبحانی و با مداحی مداح اهل بیت (ع) محسن اسماعیلی برگزار شد.

به گزارش  شیرازه مراسم بزرگداشت ارتحال مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولین شهرستان آباده با شکوه خاصی در محل مسجد جامع این شهر با سخنرانی معاون حوزه علمیه امام صادق (ع)  حجت الاسلام و المسلمین سبحانی و با مداحی مداح اهل بیت (ع) محسن اسماعیلی برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین سبحانی ضمن تسلیت درگذشت یار دیرینه انقلاب، آیت اله هاشمی رفسنجانی به ملت ایران، گفت: هیچ ملت و مکتبی را پیدا نمی کنید که عالمانشان را تکریم نکنند و در روایات متعدد اسلامی بر این مهم تاکیدات فراوانی وجود دارد.


معاون حوزه علمیه امام صادق (علیه السلام) وجه ممتاز انسان نسبت به ملائکه، علم برشمرد و گفت: خداوند متعال زمانی دستور سجده بر انسان را به ملائکه داد که علوم و اسماء الهی را به انسان آموخت.

حجت الاسلام سبحانی با اشاره به جایگاه علم با بیان حدیثی از پیامبر اسلام گفت:  جایگاه عالم بر عابد مانند شأن پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم نسبت به سایر مردم است و بین عالم و عابد 70 درجه معنوی فاصله است.
وی مر گ را زنگ هشدار الهی برای انسان دانست و افزود: هرچند از این هشدارها عبرت نمی گیریم! اما یقین داشته باشیم که هر لحظه مرگ  خدا باشیم.

 

این استاد حوزه قیامت را روز پاسخگویی اعمال دانست و تصریح کرد: اگر پشت سر کسی بدون علم و یقین و با توجیه اینکه دیگران می دانند  حرفی زدیم، علاوه بر اینکه غیبت کرده‌ایم بعضا تحمت هم زده ایم و ما حق نداریم حرفی را بدون یقین بازگو کنیم.

وی با اشاره به آسیب های فضای مجازی افزود: به رقم تاکیدات دینی دین اسلام، گناهانی مانند غیبت و تهمت به راحتی در فضای مجازی صورت می گیرد و چه بسا در کمتر از چند دقیقه باعث از بین رفتن آبروی افراد می شود.

حجت الاسلام والمسلین سبحانی زندگی و مبارزه علمای شیعه را در طول تاریخ معاصر بسیار تعیین کننده و موثر دانست و با اشاره به فتوای میرزای شیرازی گفت: در زمان خفقان مشروطه و اوج استعمار انگلیس در کشور، یک عالم و مجتهد دینی مانند میزای شیرازی با صدور یک فتوا، تلاش بیگانگان را به شکست می کشاند.

استاد  حوزه علیمه شهرستان آباده آیت الله هاشمی رفسنجانی را مبارز خستگی ناپذیر و یکی از پایه های به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی دانست و گفت: وی با تحمل 5 سال شکنجه در زندان های ساواک و مجاهدت های دلسوزانه بعد از انقلاب نام خود را در تاریخ این کشور برای همیشه ثبت کرد.



 
وی با اشاره بر عظمت علم و عالم بر قدردانی علما تاکید کرد و افزود : امروز باید معیار و میزان برای همه ما ولایت فقیه و اصول و عقایدی که حضرت امام (ره) تشریح کردند باشد.

حجت الاسلام سبحانی در ادامه به فرازهایی از بیانات حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری در خصوص آیت الله هاشمی اشاره کرد و گفت توجه به این جملات و بیانات جایگاه والای وی را در انقلاب نشان می دهد.

وی افزود: جمله معروف «هاشمی زنده است چون نهضت زنده است» حکایت از جایگاه این روحانی مبارز دارد زیرا امام خمینی (ره) وی را انقلابی در راه خدا و مجاهد در اعتلا و پیشبرد دین اسلام می دانستند.

 

استاد حوزه علمیه شهرستان آباده با توصیف شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی از زبان مقام معطم رهبری گفت: حضرت آقا جایی فرمودند، «من شخص آقای هاشمی را روزانه حداقل یک بار به اسم دعا می کنم».

وی همچنین با اشاره به تخریت شخصیت آقای هاشمی در انتخابات سال 88 از سوی یکی از کاندیداها گفت:  این اتفاق بدی بود هرچند ما منکر نقد منصفانه نیستیم اما نباید توهین کنیم و این به خوبی در بیانات رهبری در نماز جمعه همان سال مشهود بود.

حجت الاسلام سبحانی در پایان ضمن آرزوی غفران و رحمت الهی به روح این عالم بزرگوار رافت الهی را از درگاه ایزد منان برای این یار دیرینه انقلاب خواستار شد.

منبع: آباده نما

نظرات بینندگان