کد خبر: ۱۰۴۴۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۲۳ دی ۱۳۹۵
مرکز آمار اعلام کرد:

سقوط وحشتناک بخش ساختمان در دولت یازدهم/ 11 فصل متوالی منفی در بخش مسکن +نمودار

مرکز آمار از سقوط فاجعه‌بار ارزش افزوده بخش ساختمان در دوره وزارت عباس آخوندی خبر داد به طوری که رشد این بخش برای 11 فصل متوالی، منفی شده است.
به گزارش شیرازه، مرکز آمار از سقوط فاجعه‌بار ارزش افزوده بخش ساختمان در دوره وزارت عباس آخوندی خبر داد به طوری که رشد این بخش برای 11 فصل متوالی، منفی شده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار، در 13 فصل اخیر که دولت یازدهم بر مسند امور بوده و عباس آخوندی مشغول سخنرانی و حمله به مسکن مهر بوده، به جز پاییز سال 92 در 12 فصل، رشد ارزش افزوده بخش ساختمان، منفی شده که 11 فصل آن به طور متوالی رخ داده است.

سقوط وحشتناک بخش ساختمان در دولت یازدهم/ 11 فصل متوالی منفی در بخش مسکن +نمودار

این آمار، به خوبی عملکرد غیرقابل دفاع عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی را نشان می‌دهد و مؤید این واقعیت است که وی نتوانسته با تکرار نقاط ضعف مسکن مهر، کارنامه‌ای برای خودش ایجاد کند.

جالب آن که مسئولان فعلی وزارت راه و شهرسازی هم به عملکرد ضعیف خود در حوزه مسکن معترفند. به عنوان مثال، حسین عبده تبریزی مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی درباره آمار منفی حوزه مسکن گفته است: علت این موضوع به حجم قابل ملاحظه سرمایه‌گذاری در سال های ۹۰ تا ۹۲ باز می‌گردد که چندین برابر سال‌های قبل بوده است.

در واقع عبده تبریزی با این اظهارنظر، به ناچار به عملکرد خیره‌کننده دولت قبل در تولید مسکن و ضعف دولت فعلی اعتراف کرده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار، با روندی که دولت یازدهم در پیش گرفته، ارزش افزوده فصلی بخش ساختمان در حال نزدیک شدن به صفر است.

سقوط وحشتناک بخش ساختمان در دولت یازدهم/ 11 فصل متوالی منفی در بخش مسکن +نمودار

در دو فصل تابستان و بهار امسال مجموع ارزش افزوده بخش ساختمان کمتر از ارزش افزوده این بخش در فقط یک فصل (زمستان) سال 90 است. در حالی که در زمستان سال 90 ارزش افزوده بخش کشاورزی به بیش از هزار میلیارد تومان رسید؛ در دو فصل اخیر در سال 95 مجموع ارزش افزوده این بخش به زحمت به 933 میلیارد تومان رسیده است.

رکود وحشتناک بخش مسکن در دولت یازدهم، زنگ هشدار را نسبت به کاهش عرضه مسکن در سال‌های آینده به صدا درآورده است. با توجه به اینکه سالانه حدود یک میلیون تقاضای جدید مسکن در بازار ایجاد می‌شود، تاکنون طرح مسکن مهر تا حدی پاسخگوی تقاضای بازار بود اما از این پس با توقف مسکن مهر و عدم عرضه مسکن جدید، شاهد اختلال در بازار مسکن خواهیم بود که مقصر اصلی آن عباس آخوندی است.

منبع: مشرق

نظرات بینندگان