کد خبر: ۱۰۴۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۷ - ۲۳ دی ۱۳۹۵

اندر حکایت سرعت گیرهای فوق استاندارد جهرم !

صب سرعت‌گیر به‌عنوان ابزاری در طرح‌های آرام‌سازی ترافیک استفاده می‌شود و در کشورهای توسعه‌یافته فقط در معابر محلی یا در مقابل مدارس، مراکز آموزشی و مراکز خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش شیرازه   نصب سرعت‌گیر به‌عنوان ابزاری در طرح‌های آرام‌سازی ترافیک استفاده می‌شود و در کشورهای توسعه‌یافته فقط در معابر محلی یا در مقابل مدارس، مراکز آموزشی و مراکز خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بر اساس استاندارد جهانی سرعت گیر باید 7 تا 10 سانتی‌متر باید باشد، درحالی‌که در برخی معابر شاهد وجود تپه مانند هایی هستیم تا سرعت‌گیر.

در اکثر سرعت‌گیرها که بایستی طبق استاندارد پلاستیکی باشند شاهد استفاده از آسفالت برای ایجاد آن هستیم ، به‌دلیل هم‌رنگ بودن با سطح جاده و عدم نصب تابلو هشدار، خودروهای عبوری متوجه وجود سرعیت گیر نشده و با سرعت از روی آن عبور می‌کنند که این موضوع آسیب‌های فراوانی را به خودرو وارد می‌کند.

وجود سرعت گیر هایی با فاصله ی نسبتا کم از یکدیگر در برخی از بلوار ها علاوه بر افزایش مصرف سوخت وسایل نقلیه باعث افزایش آلودگی هوا نیز می شود .

علاوه بر این‌ها می‌توان به دیگر پیامدهای منفی  سرعت گیرهای غیراستاندارد از جمله کاهش سرویس‌دهی مناسب وسایل نقلیه اورژانسی به‌دلیل کاهش سرعت، آسیب دیدن جلوبندی خودروها و افزایش تصادفات بر اثر ترمز ناگهانی اشاره کرد.

عده ای از کارشناسان علاج آن را اصلاح و یا برچیده شدن سرعت‌گیرهای غیر اساندارد می‌دانند اما این راه علاج تا کنون تنها در حد حرف باقی‌مانده و هنوز به مرحله عمل نرسیده‌است.

به‌سادگی می‌توان گفت تعداد زیادی از  این سرعت‌گیرها هنوز ایمن‌سازی نشده‌اند و حتی یک تابلوی کوچک هم مبنی بر وجود سرعت‌گیر دیده نمی‌شود.

حتی دیده شده در شهرک های اطراف عده ای از افراد جلوی منزل یا مغازه های خود اقدام به احداث سرعت گیر می کنند.

این سرعت گیرهایی که قارچ گونه و شبانه رشد می کنند ، هیچ تابلو اعلام هشداری قبل از آن نصب نشده است و یا اگر هم تابلویی باشد تنها چندمتر پیش از سرعت گیر نصب شده اند و دید لازم برای رانندگان را ندارد .

عده ای نیز با ایجاد سرعت گیر در جلوی درب منازل و یا مغازه ی خود 

فرهاد یکی از شهروندان جهرمی که چندی پیش به دلیل مواجهه ناگهانی با یک سرعت گیر غیراستاندارد هنگامی که ساعت 22 با متورسیکلت در حال بازگشت به منزل بود دچار صانحه شده و زخمی شده بود گفت : سرعت گیر ها بدون حساب و کتاب خاصی در سطح شهر اضاف می شوند . علاوه بر ارتفاع بیش از حد آنها که با آسفالت ایجاد شده اند  هیچ علامت هشدار مناسب و یا نور کافی برای دیدن آن وجود ندارد .

وی افزود : در مسیر بازگشت به خانه بودم در حالی که عصر آن روز در آن محل خبری از سرعت گیر نبود که یک باره با یک تپه ی از  آسفالت مواجه شدم . هرچند با سرعت کمی در حال حرکت بودم اما نتوانستم تعادل متورسیکلت را حفظ کنم و به زمین خوردم و بر روی آسفالت کشیده شدم .

او که علاوه بر جراحتی که برداشته بود متورسیکلتش نیز کاملاخسارت دیده بود از عدم پاسخگویی و رسیدگی مسؤولان در این زمینه شاکی بود و عنوان کرد : نظارتی بر روی ایجاد سرعتگیر ها وجود ندارد و هرکس طبق سلیقه ی خودش اقدام به ایجاد سرعت گیر می کند .

این موضوع باید توسط  مسؤولان مرتبط پیگیری شود و بازسازی این سرعت‌گیرها را در برنامه‌های خود قرار دهند.

منبع: پسین جهرم

نظرات بینندگان