کد خبر: ۱۰۴۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۲۳ دی ۱۳۹۵

آش رشته، یک دورهمی گرم بارانی

مراسم پخت آش نذری و دعا برای نزول باران با حضور جمعی از بانوان عضو پایگاه های بسیج حوزه کوثر در محل تپه شهدا برگزار شد.

به گزارش  شیرازه ؛  بانوان بسیجی برای بارش باران در محل تپه شهدا آش نذری پختند.

 بارش باران درشهرستان نی ریز، به پایین ترین حد در چند سال اخیر رسیده است که موجب خشک شدن چاه ها و همچنین نشست سطح آب های زیرزمینی دراین شهرستان شده است که بادعای مردم مومن این شهر ، این خشک سالی برطرف خواهد شد .

آئین سنتی باران خواهی از جمله رسم هایی است که ریشه در فرهنگ و اعتقادات دینی مردم دارد و در جای جای ایران زمین در اشکال مختلف برگزار می شود که در بسیاری از مناطق کشور به صفحات تاریخ سپرده شده و در برخی نقاط  استان فارس مانند شهرستان نی ریز شکل و شمایل خاصی دارد.

  خوشبختانه در عصری که سنن و رسومات مختلفی به بوته فراموشی سپرده شده احیای این رسم از سنن و رسوم کهن در نی ریز مایه خوشحالی است.

این رسم نیک معمولا در هنگامی که بارش رحمت الهی کمتر صورت می گیرد ویا هنگامی که مزارع ،مراتع، باغها، کوهها، دشت ها و چشمه ها که نیاز شدیدی به نزولات آسمانی و باران دارند، با مشارکت زنان و دختران و کودکان کم سن وسال انجام می گیرد و استعانت از ایزد خالق و دعا، طلب صادقانه و خالصانه و خیرخواهانه از یگانه آفریدگار هستی بخش، مبنی بر نزول باران، همراه با پخش انواع نذری ها و اطعام اهالی و رهگذران اجرا می شود.


بانوان نی ریزی با سه روز روزه داری و با پختن آش نذری از ایزد منان طلب نزول رحمت الهی را خواستار شدند.

.













منبع:  نبض نی ریز؛
نظرات بینندگان