کد خبر: ۱۰۴۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۶ - ۲۳ دی ۱۳۹۵
ویترین فرهنگی فارس، خالی از هنر و فرهنگ؛

نامه سرگشاده 82 فرهنگور و هنرمند فارس به وزیر ارشاد+ اسامی

در نامه 82 فعال فرهنگی خطاب به وزیر ارشاد آمده است:کاش می شد به جای توجه به آتلیه های خوش منظر، به شهرستان های مظلوم فارس سفر کنیم و از فرهنگ و هنر به احتضار افتاده و به کما رفته در شهر های بزرگ و کوچک فارس عیادتی کنیم.
به گزارش شیرازه، همزمان با سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان فارس، هشتاد و دو نفر از فرهنگوران و هنرمندان فارس طی نامه ای سرگشاده به وزیر ارشاد و استاندار فارس، به اوضاع نابسامان و مدیریت اداره فرهنگ و ارشاد فارس اعتراض کردند.

در بخشی از این نامه آمده است:«در استان عزیزمان و دوره کنونی فعالیت های  اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فاصله عمیق و معناداری میان هست ها و بایدها مشهود است و برنامه های ویترینی، فهرست پر کن و آتلیه ای که در ابتدای استیلای مدیران فعلی این اداره کل اکثرا محدوده ای به اندازه خیابان روبروی مجموعه فرهنگی و تالار حافظ را در بر می گرفت و اینک به درون همان تالار خلاصه و محدود شده و آثار ونتایج و عواید آنها به جز اعلام خبر در رسانه های خیلی خیلی همراه حتی از پله های ورودی تالار حافظ نیز عبور نمی کند تا برای متن و بطن جامعه فایده ای به ارمغان داشته باشد»

متن این نامه که در فضای مجازی منتشر شده  به شرح زیر است:

به نام خدایی که نوآوری سنت اوست

جناب آقای صالحی امیری وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

جناب آقاي مهندس سید محمد علی افشانی،  استاندار گرامی فارس

نمایندگان محترم مردم سربلند استان فارس در مجلس شورای اسلامی

با سلام و تحیات و آرزوی توفیق برای شما و همه عزیزانی که در راه اعتلا و توسعه همه جانبه ایران اسلامی همت می گمارند،  
شماعزیزان به خوبی و به نیکی استحضار دارید که انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری کشورمان در سال ۱۳۹۲، فصلی تازه از حیات اجتماعی مردم ایران را در پیشگاه پژوهشگران و محققان عرصه های اجتماعی گذاشت تا بتوانند در آیینه انتخاب ارادی مردم از بین دیدگاه ها و جریان های سیاسی عرضه شده در این عرصه، شناخت بیشتری از سیر حرکتی خواسته های این مردم بیابند . در کوران مشکلات و دشواری های اقتصادی آن روزها و شعارها و وعده های مختلف اقتصادی که از سوی کاندیداهای جریان های حاضر در انتخابات رواج داشت، وجه غالب تمیز و تمایز برنامه های دولت دکتر حسن روحانی به عنوان دولت منتخب مردم توجه به اهمیت غیر قابل انکار جنبشی فرهنگی و اجتماعی بود که البته با اقبال واضح و آشکار اهل فرهنگ نسبت به برنامه های دکتر حسن روحانی و متعاقبا دعوت همگانی جامعه فرهنگی و هنری از مردم برای حمایت از این برنامه ها بود و همین دعوت ها بود که موج روشنی از حمایتهای مردمی نسبت به این جریان را به همگان نشان داد.

بر هیچ عقل سلیم و فطرت صادقی پوشیده نیست که انقلاب اسلامی ایران که خاستگاه نظام جمهوری اسلامی است، یک انقلاب کاملا فرهنگی و فرهنگ یکی از مولفه های غیر قابل انکار این انقلاب است و بر همین اساس بخش مهم و قابل توجهی از شعارها و وعده های دولت تدبیر و امید که با اقبال رای دهندگان همراه گردید، وعده ها و شعارهایی بود که باز شدن هر چه بیشتر فضای فرهنگی و اجتماعی را بشارت داده بود. شاید به همین دلیل باشد که در بسیاری از سخنرانی های عمومی رییس جمهور در اجتماعات عمومی دیده ایم که اشارت ها و بشارت های فرهنگی و اجتماعی ایشان با استقبال و شورآفرینی بیشتری نسبت به سایر مولفه ها مواجه شده است و البته باعث شده است که نگاه و قضاوت در مورد کارنامه فرهنگی دولت یازدهم همسنگ و هم ارزش با کارنمای سیاسی و اقتصادی این دولت اهمیت یافته و شایان توجه و بازبینی باشد.

در استان فارس که به لحاظ تقسیمات کشوری و تنوع فرهنگی، قومی و جمعیتی از استان های پهناور و پر جمعیت میهن ماست و به تناسب پیشینه دیرینی که در فرهنگ و ادب و هنر ایران اسلامی دارد، همواره نگاه ویژه همگان را بر حرکت ها و کنش های فرهنگی خود  معطوف کرده است. با شروع حرکت دولت یازدهم همگان و به طور خاص نخبگان منتظر شکل گیری این نهضت فرهنگی بودند به همین دلیل یکی از مهمترین انتظارهای این جامعه انتظاری بود که نخبگان و صاحبنظران فرهنگی، اجتماعی و دانشگاهی این استان برای انتصاب یک شخصیت فهیم، خلاق، توانمند، مسلط و البته کاملا آشنا به همه ظرفیت ها و جریان های اجتماعی استان بر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در دل داشتند و با جدیت این امر را پیگیری و مطالبه گری می کردند.

جدیتی که امروز به طرز حیرت آوری جای خود را به یاس، انفعال و بی انگیزگی داده است و این حقیقت تلخ یکی از مصیبت بارترین دردهای امروز استان عزیز ماست.

بدیهی است که نمود و نماد توفیق مدیر و اداره کل فرهنگ بیش از آن که در تصدی مستقیم برگزاری برنامه های سطحی و زودگذر ویترینی متجلی شود، در طرح و تامین و توانمند سازی نهاد ها و مجموعه های دولتی و غیر دولتی برای اجرای سیاست ها و خط مشی  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درتمام ابعاد و نسبت به کلیه سطوح سنی و جنسیتی جامعه تحت مسوولیت اداره کل نمایانگر می شود.

با این تعاریف و با توجه به این مولفه در استان عزیزمان و دوره کنونی فعالیت های  اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فاصله عمیق و معناداری میان هست ها و بایدها مشهود است و برنامه های ویترینی، فهرست پر کن و آتلیه ای که در ابتدای استیلای مدیران فعلی این اداره کل اکثرا محدوده ای به اندازه خیابان روبروی مجموعه فرهنگی و تالار حافظ را در بر می گرفت و اینک به درون همان تالار خلاصه و محدود شده و آثار ونتایج و عواید آنها به جز اعلام خبر در رسانه های خیلی خیلی همراه حتی از پله های ورودی تالار حافظ نیز عبور نمی کند تا برای متن و بطن جامعه فایده ای به ارمغان داشته باشد.

ناگفته و با اولین برداشت میدانیِ هر محقق منصف و دردمند از دامنه فعالیت ها و رفتارهای مدیریتی این دوره از اداره کل فرهنگ و ارشاد استان فارس، نه تنها مظلومیت محرز و بلامنازع فرهنگ در شهرها و روستاهای دور و نزدیک استان برد.

امان و  گریبان آن  محقق چنگ می اندازد، که حتی کلان شهر شیراز نیز  علیرغم  پیشینه و ثروت انسانی دیرینه ای که در ادب و هنر و فرهنگ  دارد، شناسنامه تمام عائله های خود را با تنوع جمعیتی گسترده ای که دارد، بر دست می گیرد و نسبت به خواب غفلت، فراموشی عمیق و بی توجهی حیرت برانگیز مدیران و متولیان فرهنگ فارس به دادخواهی بر می خیزد و این پرسش صریح را روبروی وجدان ها می گذارد که چرا «فرهنگ که اصیل ترین و مهم ترین شناسه از شناسنامه شیراز است، را به بی رحمانه ترین شکل ممکن به مدیرانی سپرده اند که تا پیش از این حتی تجربه یک روز کار اداری و سیستمی حتی در قامت یک کارمند ساده نداشته و نتیجتاً کمترین تجربه ای از احاطه بر یک نظام سازمانی را در اداره امور فرهنگی و هنری همه ادارات و پایگاه های شهرستانی را از خود احراز نکرده است؟»
 
به تحقیق و به درستی می توان ادعا کرد که جایگاه کلیدی و نقش راهبردی مدیریت منابع انسانی در افزایش بهره وری و کارآیی سازمانی، از یک سو و ارتباط عمیق، هدفمند و فارغ از تبعیض و غرض با همه اهالی فرهنگ، ادب، هنر و رسانه استان از سوی دیگر می تواند راهگشا و مشکل گشاترین کلید تدبیر مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ما باشد. کلیدی که متاسفانه کوچکترین رد و نشانی از وجود  آن در دست های تازه کار مدیرکل استان عزیز ما نیست.

کاش می شد به جای توجه به آتلیه های خوش منظر، به شهرستان های مظلوم فارس سفر کنیم و از  فرهنگ و هنر به احتضار افتاده و به کما رفته در شهر های بزرگ و کوچک  فارس عیادتی کنیم و از خود بپرسیم  چرا تمام امیدهای فرهنگی استانی پهناور  با سی شهرستان،  فقط در سراب برنامه های تبلیغاتی، ویترینی، باسمه ای و فارغ از هدف آن هم فقط و فقط در یک تالار با مخاطبانی معدود، محدود، ثابت و همیشگی پرپر می شود؟
برنامه هایی بی نتیجه که  با تصاویر آتلیه ای و خبرسازی های رپرتاژگونه رسانه های فارس تکثیر می شوند تا داغ تشنگی شهرهای مهربانی ندیده از بی تدبیری مرکزاستان تازه تر شود.

البته شاید عده ای در نگاه اول بر این دستاویز فرسوده چنگ بزنند که بهتر است در سال آخر فعالیت دولت در ترکیب مدیریت این اداره مهم تغییری ایجاد نکنیم اما ما اتفاقا این سال را سرنوشت ساز می دانیم و بدون کوچکترین تردید پذیرش تعارف گونه ابقاء این شیوه مدیریتی و  بقا بر این وضع موجود را هزینه ای جبران ناپذیر و آینده سوز روی دست وزارتخانه و مقدرات فرهنگی و اجتماعی دولت تدبیر و امید و استان فرهنگی فارس می دانیم و استدعا داریم آخرین امیدهای ما را به دست یاس و نومیدی نسپارید.

ایمان داریم و امیدوارم که تعالی فرهنگی دولت محبوب و نظام عزیزمان را بر تعارف های متعارف امروزی ترجیح خواهید داد و تدبیری سرشار از امید برای فرهنگ فارس بر خواهید گزید. انشاءالله


با تقدیم احترام
جمعی از هنرمندان و فرهنگوران استان پهناور فارس


احد ده بزرگی
هاشم کرونی
طیبه نیکو
عبدالرضا لطف اللهی
مجتبی صادقی
رضا علی اکبری
ایوب پرندآور
علیرضا رنجکش
مجتبی دهقانی
سعید کریمی
سید محمد امین جعفری
سارا باستانی
حسین قهرمانی
نصرالله صدر متکلم
نادر فخرآور
هادی فردوسی
غلامعلی مهدیخانی
احمد خوانسالار
علیرضا طیبی
محمد حسن کریمیان
محسن حاتم زاده
محمد صادق مرادی
محمود کاویانی
نجمه آرمان
ولی صادقی جهرمی
جعفر عسگری
شهرام شاهرخی
روح الله قناعتیان
بهبود صادقیان نژاد
غلامرضا فرزانیان
عبدالرضا مروتی
حسن میرزانیا
مسعود هوشمندی
زهرا ناظم پور
رها هوشمند نژاد
اعظم قلندری
نیلوفر رضوی زاده
نازنین ناظریان
شکوفه رحیمی
اعظم زارع
رویا ارشادپور
سعید کریمی
مهدی مهراندیش
محمد خالدی
نیما صادقی
جواد نوری
نیلوفر زارع
ملیحه خدامی
مجتبی احمدی
خدا هدایتی فرد
علی تشکریان
زینب آذری مقدم
یونس سلطان زاده
سوسن زارعی
مصیب آزادی
حامد زحمتکش
علی صادقی
فاطمه اسدی
 دانیال بهادرانی
یاسین تشکریان
 علیرضا رضازاده
 عبدالمناف غلامی
صادق رمضانی
زهرااکبرپور
 صابر فدایی
الهه صادقی
سمیه بافقی
جعفر آفرینش
هدایت الله رحمتی
حسین بردبار
صادق شرفی
اکبر محمدی
رضا سلیمانی
داود جعفری
سید محمد علی مناقب
محمد صالح سلطانی سروستانی
سید علیرضا تقوی نژاد
جمشید دهداری
خلیل محمودی
نظرات بینندگان