کد خبر: ۱۰۴۴۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۲۴ دی ۱۳۹۵

کارگاه آموزشی افزایش جمعیت در سپیدان برگزار شد

کارگاه آموزشی یک روزه درخصوص مسائل مربوط به شرایط جامعه در مواجهه با اثرات افزایش سن مردم و کاهش میزان جوانی جمعیت مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش شیرازه  قاسم پورکارشناس مسئول واحد سلامت خانواده و جمعیت شبکه بهداشت ودرمان شهرستان در این کارگاه آموزشی گفت : نهادینه شدن فرهنگ تک فرزندی در جامعه می تواند اثرات منفی بسیاری بر جامعه تحمیل نماید که می تواند در بلند مدت میانگین سن جامعه را افزایش دهد .

قاسم پورافزود: در شرایط و زمان خاصی ، کشور نیازمند کنترل افزایش جمعیت بود ولی امروز این امر ضرورتی نداشته و بایداز فرهنگ فرزند کم و تک فرزندی عبور کرد تا حضور جوانان ، جامعه ایران را به جامعه ای جوان ، پویا و با تحرک تبدیل کند .

وی افزود : بسیاری از شاخص های ارائه شده از سوی کشورهایی نظیر آمریکا و دیگر کشورها در کنترل جمعیت ، به سبب برنامه ریزی هایی است که آنان برای مقابله با نسل جوان و پویای ایران صورت گرفته در صورتی که خود این کشورها از شاخص های ارائه شده پیروی نمی کنند .

وی گفت : متأسفانه جامعه به سمت فرزند کمتر می رود و این امر تا جایی مهم است که مقام معظم رهبری نیز نگرانی های خود را از این بابت اعلام کرده اند .

کارشناس مسئول واحد سلامت خانواده و جمعیت اظهار داشت : یکی از مسائلی که در افزایش جمعیت نقش موثری ایفا می کند ، ازدواج های آگاهانه است زیرا ازدواج هایی که به جدایی منجر می شود ، در کاهش جمعیت تأثیر بسیاری خواهد داشت .

وی گفت : طبق اعلام سازمان ملل اگر روند افزایش جمیعت ایران به این منوال پیش رود ، تا سی سال آینده جمعیت ایران رو به پیری خواهد رفت .

قاسم پور ،هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی را ارتقا توانمندی مهارت های ارتباطی و اداره موفق خانواده بر اساس مبانی دینی و فرهنگ ملی عنوان کرد و گفت: این کارگاه آموزشی در اجرای منویات مقام معظم رهبری و به منظور افزایش و رشد نسل جوان در جامعه اسلامی برگزار شده است.

کارشناس واحد سلامت خانواده و جمعیت افزود : نهادینه شدن فرهنگ تک فرزندی در جامعه می تواند اثرات منفی بسیاری بر جامعه تحمیل نماید که می تواند در بلند مدت میانگین سن جامعه را افزایش دهد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به مفاهیم خود مراقبتی، برنامه پزشک خانواده و طرح تحول در نظام سلامت پرداخت و گفت: خود مراقبتی گام اول سلامت است وشامل فعالیت هایی است که ما و خانواده مان برای حفظ یا ارتقا سلامت خویش انجام می دهیم. بین 65 تا 85 درصد از مراقبت هایی که به سلامت ما منجر می شود محصول خود مراقبتی است.

کارشناس مسئول واحد سلامت خانواده و جمعیت گفت: دغدغه و نگرانی رهبر معظم انقلاب و دیگرعلما و بزرگان در خصوص کاهش جمعیت و معضلات آن برای کشور است که براین مبنا به مادران توصیه می گردد گرچه فرزند آوری خصوصا در زمان کنونی همراه با زحمت فراوان است ولی از اجر و مزد بالایی برخوردار است

گفتنی است این کارگاه در حال حاضر در دو روستای رودبال و بهرغان برپا شده و به زودی در شهرک شهید قاضی،روستای کمهر و برشنه برگزار خواهد شد. به همت شبکه بهداشت و درمان سپیدان با همکاری بسیج مقاومت ناحیه سپیدان اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی افزایش جمعیت، ویژه دختران بالای شانزده سال و مادران نمود.

منبع: مارگون

نظرات بینندگان