کد خبر: ۱۰۴۴۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۶ - ۲۴ دی ۱۳۹۵
کارشناس امور دام جهاد کشاورزی بوانات :

اصلاح نژاد دامهای سنگین؛ باعث بهره وری و کسب درامد بیشتر

کارشناس امور دام جهاد کشاورزی بوانات گفت: اصلاح نژاد سیمنتال سبب افزایش تولید شیر، گوشت و هزینه های کمتر و در نهایت درآمد بیشتر برای دامداران می شود.

به گزارش شیرازه ؛ با توجه به صنعتی نبودن شهرستان بوانات، درآمد اکثر مردم این شهرستان از راه دامداری و کشاورزی بوده و دامداری های موجود اکثرا به صورت سنتی اداره می شوند که دارای عملکرد قابل قبولی در راستای تولید شیر و گوشت نمی باشند و درآمد چندانی عاید دامداران نمی شود.

به همین منظور طرح تغییر یا اصلاح نژاد دام های سنگین (گاو) دامداران بوانات در دستور کار اداره بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی بوانات قرار گرفته است.

کارشناس اداره بهبود تولیدات دامی ضمن اعلام این خبر به خبرنگار ما گفت: در شهرستان بوانات تعداد 2 هزار و یکصد و پنجاه راس دام سنگین و تعداد 700 هزار راس دام سبک عشایری و روستایی در دامداری های صنعتی و سنتی وجود دارد که با استفاده از روشهای جدید می توان راندمان تولیدی شهرستان را افزایش داد.  

روح اله حسن پور افزود: در این زمینه مدیریت جهاد کشاورزی بوانات در راستای تلقیح مصنوعی و اصلاح نژاد، دامهای سنگین(گاو) موجود استفاده از اسپرم های نژاد سیمنتال توسط مامورین تلقیح مصنوعی را توصیه می نماید.

وی در ادامه استفاده از نژاد خالص سیمنتال در بهبود تولید را بسیار موثر خواند و تصریح کرد: آنچه که در حال حاضر ضرورت دارد توجه به تکثیر و توسعه این نژاد و ایجاد و راه اندازی واحدهای گاوداری از نژاد خالص سیمنتال است که بتوانیم ضمن تکثیر آمیخته های این نژاد با نژادهای موجود، اسپرم منجمد مورد نیاز را که سازگار با شرایط و اقلیم کشور باشد برای آمیخته گری تولید شود.

حسن پور در ادامه به مزایای این نژاد پرداخت و اضافه کرد: چند مورد از مزایای  گاوهای دو منظوره سیمنتال: عملکرد تولید شیر و گوشت بالا، باروری منظم و رشد سریع، خلق و خوی بسیار آرام و راحت، گاوهای بسیار قوی و سالم با سازش پذیری سریع به شرایط آب و هوایی، گوساله های نر با ارزش بالا و لاشه های با ارزش عالی، اثرات اقتصادی بالا در گله های شیری، هزینه تولید هر کیلوگرم شیر و گوشت تولیدی در گاوهای دو منظوره ارزان تر از سایر نژادهاست.

این مقام مسئول در ادامه گفت: امید است با سنتز نژاد از نژاد سیمنتال با استفاده از سیستم آمیخته گری اقدام به خالص سازی نژاد در کشور (نژادی که بتواند کلیه خصوصیات ظاهری، تولیدی و اقتصادی را به طور کامل به نسل بعد منتقل نماید)  متناسب با شرایط و جغرافیای مختلف در سطح کشور و استان نموده ، گامی موثر در راستای خودکفایی، تامین شیر ،گوشت قرمز و ترکیبات آن و ایجاد درآمد برداشته شود. 

ima98ges

منبع:  حرف رسا،

نظرات بینندگان