کد خبر: ۱۰۴۵۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۲۵ دی ۱۳۹۵

سکوت مجلس در افت تحصیلی دانشگاه آزاد / تحقیق و تفحصی که نیامده منتفی شد

مشکلات دانشگاه آزاد اسلامی بخصوص افت کیفیت تحصیلی در رشته های مختلف این دانشگاه حتی صدای خود مسئولین دانشگاه را در آورد اما کمیسیون آموز و تحقیقات مجلس بعنوان هنوز اقدامی نکرده و برنامه ای هم در این زمینه ندارد.
به گزارش شیرازه، پنجشنبه ۳۱ تیر امسال بود که  اکبرترکان  مشاور رئیس‌جمهور و عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان  در دهمین جلسه شورای هیئت امنای این دانشگاه از «افت نگران‌کننده کیفیت آموزش در دانشگاه‌های کشور» انتقاد و بر لزوم برنامه ریزی برای کیفیت بخشی به این حوزه تاکید کرد.
وی در عین حال تاکید کرد که باید اولویت اصلی دانشگاه ها تکیه بر کیفیت علمی باشد.

پیش از اظهارات ترکان، افت کیفیت تحصیلی در رشته های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی نقل محافل عام و خاص هم بود.

بر اساس مطالب منتشر  شده در رسانه ها «سطح بالای پذیرش دانشجو دکتری طی سال های گذشته در دانشگاه آزاد به مرحله ای رسیده است که حتی شنیده می شود در یکی از واحدهای این دانشگاه دانشجویانی که موفق به دفاع از پایان نامه خود در مقطع کارشناسی ارشد نشده اند، برای مصاحبه حضوری دکتری دعوت شده و بدون داشتن رزومه علمی در مصاحبه پذیرفته و قرار است بعد از دفاع از پایان نامه ارشد خود در دوره دکتری ادامه تحصیل دهند.

حتی این رسانه ها نوشتند که «برخی از داوطلبان این دانشگاه نیز عنوان می کنند که در سال گذشته و سال جاری برخی افراد پذیرفته شده در این دانشگاه دارای نمرات منفی در آزمون بوده اند اما موفق به پذیرش در دوره دکتری این دانشگاه شده اند».

در پی این انتقادات بود که 17 مهر امسال اکبر رنجبرزاده نماینده اسدآباد و عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از تهیه طرح تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد خبر داد و گفت که محوریت این تحقیق و تفحص هم نحوه پذیرش دانشجویان در مقطع دکتری این دانشگاه طی سال های ۹۳ و ۹۴ است.

این طرح تحویل هیئت رئیسه مجلس شد.

کمیته سه نفره متشکل از رنجبرزاده، آشوری تازیانی نماینده بندرعباس و علی اصغر یوسف‌نژاد نماینده ساری از میرزاده رئیس دانشگاه آزاد دعوت کرد تا با حضور در هیئت رئیسه مجلس، توضیحاتی درباره نحوه پذیرش دانشجوی دکتری در این دانشگاه ارائه کند.

این کمیته بعد از شنیدن توضیحان میرزاده طرح مذکور را برای بررسی بیشتر به کمیسیون آموزش تحقیقات ارجاع شد.

کمیسیون مذکور در جلسه عصر  روز یکشنبه 21 آذر  با حضور میرزاده به بررسی این تحقیق و تفحص پرداخت اما نمایندگان متقاضی با انصراف از تحقیق و تفحص، عملا بر کار نظارتی خود در همان کمیسیون پایان دادند.

با این وجود تحقیق و تفحصی که هنوز نیامده بود، عملا منتفی شد و مجلس که می توانست با انجام وظیفه نظارتی خود، نقش مهمی در جلوگیری از افت تحصیلی دانشگاه آزاد داشته باشد، سکوت اختیار کرد.

محورهای انتقاد از دانشگاه آزاد

یکی از انتقادهای جدی نسبت به عملکرد دانشگاه آزاد، جذب بیش از حد مجاز دانشجو در مقطع دکتری است.

منتقدین تاکید دارند تا زمانی که دانشگاه آزاد نتواند هیات علمی کافی داشته باشد، نباید نسبت به  جذب بیش از حد دانشجو اقدام کند. اما مسئولان این دانشگاه مدعی جذب هیات علمی به نسبت دانشجویان جذب شده هستند.

انتقاد دیگر این است که دانشگاه آزاد زیرساخت‌های لازم و کافی در جذب دانشجو در مقطع دکتری ندارد.

همچنین منتقدین تاکید دارند که توسعه رشته‌های دانشگاهی باید از سوی سازمان‌های ذیربط یعنی شورای گسترش انجام شود و با موافقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد.

در همین زمینه وقتی در سال 93 موضوع جذب بیش از حد دانشجویان دوره دکتری در دانشگاه آزاد بر سر زبانها افتاد، نمایندگان مجلس  بخصوص اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید داشتند که پذیرش دانشجو در مقطع دکتری از سوی دانشگاه آزاد در پاره ای از واحدها بدون وجود زیرساخت‌های لازم بود.

البته منتقدان دانشگاه آزاد را نمی توان فقط خارج از این دانشگاه جستجو کرد. بلکه بسیاری از دانشجویان از بدنه همین دانشگاه هم نسبت به عملکر مسئولین اعتراض داشته و بارها شکایت خود را اعلام کردند.

بعنوان مثال در دیدار دانشجویان با رهبر معظم انقلاب در بیست و چهارمین روز ماه مبارک رمضان سال گذشته یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد با اشاره به مدیریت بسته دانشگاه آزاد و تبدیل شدن آن به حیات خلوت یک جریان سیاسی- فامیلی ، تاکید کرد که این روند باعث شد که دانشگاه آزاد از اهداف متعالی خود دور شود . همچنین نگاه اقتصادی و سود محور مدیریت حاکم، کیفیت علمی و تحصیلی دانشگاه آزاد را خدشه دار کرده است.

این دانشجو علت بسیاری از مشکلات دانشگاه آزاد را، عدم نظارت نهادهای مسئول بر دانشگاه آزاد دانست.

یکی از مهمترین نهادهای مسئول مجلس شورای اسلامی است که این مجلس تا کنون اقدامی در این زمینه نکرده است.

گرچه برخی از نمایندگان خود عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد  و بر مشکلات واقف هستند اما سکوت آنها در نجلس ابهامات و سوالاتی را بوجود آورده است.

سوالات و ابهاماتی که با اقدام سطحی و نه چندان جدی برخی از نمایندگان از طرح تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد، جدی تر شده و دانشجویان این دانشگاه و منتقدین منتظرند تا دلایل سکوت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نمایندگان نسبت به این مشکلات و انتقادات برملا شود.
 
منبع: افکار نیوز
 

نظرات بینندگان