کد خبر: ۱۰۴۵۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۲۵ دی ۱۳۹۵
مشاوره شیرازه ۲؛

روابط دختر و پسر و دوستی‌های قبل از ازدواج

دوستی دختر و پسر قبل از ازدواج درست است یا خیر؟ سؤالی که ذهن بسیاری از جوانان را به خود مشغول کرده‌ است؟ آثار و تبعات این دوستی‌ها چیست؟

روابط دختر و پسر و دوستی‌های قبل از ازدواجشیرازه؛ امروزه اهمیت مشاوره در امور مختلف بر هیچ‌کس پوشیده نیست؛ مشاوره به افراد کمک می‌کند تا با نیازهای در حال رشدی که جهان امروزی بر  آنان تحمیل کرده است، رو به رو شوند.

پایگاه خبری تحلیلی شیرازه، در راستای پاسخ به نیازهای مخاطبان خود اقدام به انتشار پرسش‌ها و پاسخ‌های مشاوره‌ای کرده است.

مخاطبان می‌توانند از طریق بخش نظرات، پرسش‌های خود در زمینه مشاوره پیش از ازدواج، مشکلات بین فردی زوجین، والدین با فرزندان یا فرزندان با والدین، پرورش و تربیت کودکان و نوجوانان، اضطراب، افسردگی، وسواس و.... را با مشاور مذهبی شیرازه مطرح کنند.

این روزها در مرکز مشاوره به مراجعانی برمی‌خورم که از دوستی‌های خیابانی و روابط بین پسر و دختر آسیب دیده‌اند.

خانم مراجعی که چند سال پیش وارد یکی از این روابط شده است و خانواده وی از این رابطه مطلع شده‌اند، این خانم از تحصیل محروم شده، مورد بی‌مهری پدر و اطرافیان قرار گرفته و آینده‌اش تباه شده است.

دختر خانمی که پس از اطلاع خانواده‌اش از رابطه وی دچار اضطراب، شک، ترس، تردید و ناراحتی شده است به‌طوری که مجبور شده به روان‌پزشک مراجعه کند و روان‌پزشک برای وی دارو تجویز کرده است.

دختری که مورد سوءاستفاده قرار گرفته و همه‌چیز خود را از دست داده است و به خودکشی فکر می‌کند.

این‌ها تنها نمونه‌ای از مراجعاتی است که در مرکز مشاوره با آن روبرو هستم.

جوانان به دلیل نیازهای جسمی و روحی که دارند و به دلایل گوناگون ارضا نمی‌شود و همچنین مشکلات و موانعی که راه ازدواج را برای آنان سد می‌کند به دنبال راه جایگزین می‌گردند.

یکی از این راه‌حل‌ها دوستی‌های قبل از ازدواج است، دوستی‌ها و روابطی که اگرچه بخشی از نیازهای آنان را برطرف می‌کند؛ اما آثار و تبعات زیان‌باری برای آنان به ارمغان می‌آورد، تبعاتی که گاهی ممکن است تا آخر عمر گریبان گیر آنان باشد.

بحث درباره دلیل این‌ دوستی‌ها و روابط بسیار است، یکی از منابعی که به خوبی این مسأله را مورد بحث و بررسی قرار داده‌ است، کتاب دوستی‌های قبل از ازدواج، نوشته سید مجتبی حورایی است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

بخش عمده‌ای از کسانی که دوستی‌های قبل از ازدواج را انتخاب می‌کنند، قصد دارند با کسی ازدواج کنند که او را بهتر و بیشتر می‌شناسد و دوستش دارد تا در نهایت، زندگی شیرین‌تر و گواراتری داشته باشند و سعادت و خوشبختی یک زندگی مشترک سرشار از عشق را درک کنند.

این عده می‌گویند: « اگر به شکل سنتی ازدواج کنیم و از طریق خواستگاری همسرمان را بیابیم، یکدیگر را آن‌چنان که باید نمی‌شناسیم و این، احتمال شکست زندگی مشترک را افزایش می‌دهد.  ثانیاً، ازدواج با کسی را که عاشقش نیستم، دوست ندارم.  می‌خواهم زندگی من با کسی آغاز شود که او را عاشقانه دوست دارم. »

پاسخ این است که مگر نه این‌که همه‌چیز دست خداست: پایداری زندگی مشترک، گرمی و عشق، و سعادت و خوشبختی؟ حال که چنین است، مگر می‌شود ما این گرمی و سعادت و پایداری را با رابطه‌ای که خدا نمی‌پسندد تدارک ببینیم؟!

دختر و پسری که می‌خواهند برای لذت و شادمانی و سعادت بیشتر( هدف اصلی ) مدتی قبل از ازدواج باهم دوست باشند(روش غلط)، عملاً دارند بر ضد هدف خود گام برمی‌دارند. یعنی از آنجا که چنین ازدواجی با آلودگی و گناه و آنچه خدا نمی‌پسندد آغاز می‌شود، این عده خیری نمی‌بینند و اتفاقاً از لذت و گوارایی و سعادت کمتری بهره‌مند خواهند بود.

شما را دعوت می‌کنم یک روز به « دادگاه خانواده » شهر خودتان بروید و فرجام ازدواج‌هایی را مشاهده کنید که با عشق و دوستی و ارتباط عاشقانه‌ قبل از ازدواج آغاز شده و معمولاً هم با رنجش و عدم رضایت یکی از والدین دو طرف توأم بوده است. بعد دقت کنید که چند درصد این‌ها با سعادت و خوشبختی توأم بوده؟ ببینید دو سال بعد این زندگی‌ها چگونه است؟

تعجب می‌کنید که غالب این‌ها با زندگی‌های ناگوار و با فرجام طلاق و جدایی تمام شده است.  در صورتی که اصلاً هدف تمام این دوستی‌های قبل از ازدواج این بوده که پس از یکی دو سال دوستی، شناخت دو طرف از یکدیگر دقیق و کامل شود و زندگی‌شان با عشق فراوان آغاز شود.  انتظار اولیه این است که بنا به فرض مذکور، زندگی این‌ها پایدارترین، محکم‌ترین و قشنگ‌ترین زندگی باشد؛ اما معمولاً خلاف چنین تصوری رخ می‌دهد.

کتاب«دوستی‌های قبل از ازدواج» را می‌توانید از کتاب‌فروشی‌های شهر تهیه کنید.

* محمد هاشم نعمت الهی

مشاور مذهبی خانواده و ازدواج

نظرات بینندگان