کد خبر: ۱۰۴۶۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۸ - ۲۷ دی ۱۳۹۵
کارگردان برگزیده دفاع مقدس:

«آن مرد زنده است»؛ روایت زندگی ۳۰ ساله مادر شهید با صدای پسرش

کارگردان برگزیده دفاع مقدس و نامزد جایزه شهید آوینی با اشاره به اینکه درباره دفاع مقدس کم فیلم ساخته شده است، گفت: «آن مرد زنده است» روایت مادر شهیدی است که ۳۰ سال با صدای پسرش از خواب برمی‎خیزد و زندگی می‎کند.
به گزارش شیرازه، علی نیکومنش  کارگردان برگزیده دفاع مقدس با بیان اینکه دفاع مقدس برهه‎ای از تاریخ این سرزمین است که کمتر در قالب هنر و به ویژه فیلم درآمده است، اظهار داشت: برخی معتقدند که جنگ تمام شده اما هنوز در زندگی پدران و مادران شهید نکاتی است که می‎تواند سوژه ساخت یک اثر هنری شود پس هنوز می‎توان از دفاع مقدس سخن گفت. 

وی با بیان اینکه نوع و زاویه نگاه به دفاع مقدس در تهیه آثار هنری بسیار مهم است، گفت: آثاری که درباره دفاع مقدس ساخته شده کم است و هنوز بسیاری از زوایای دفاع مقدس وجود دارد که امکان تبدیل شدن به فیلم، نمایش‎نامه و تئاتر را دارد. 

نیکومنش درباره مستند «آن مرد زنده است»، افزود: این فیلم در قالب مستند داستانی و در 20 دقیقه به زندگی مادر شهید ایرج بسطام می‎پردازد که 30 سال با صدای ضبط شده فرزندش از خواب برمی‎خیزد و زندگی می‎کند، این فیلم 2 شخصیت دارد که برای نقش مادر از مادر شهید بسطام استفاده شده و نوه خانواده بسطام هم نقش شهید را بازی می‎کند. 

نامزد جایزه شهید آوینی درباره سوژه فیلم بیان کرد: شهید بسطام پیش از شهادت وصیت‎نامه خود را بر روی یک نوار ضبط می‎کند و در آنجا شهادت و مفقود الجسد شدن خود را پیش‎بینی می‎کند، پس از شهادت نوار به دست مادر شهید می‎رسد و از آن زمان مادر هر روز صبح به صدای ضبط شده گوش می‎دهد و با آن زندگی می‎کند. 

وی با بیان اینکه این فیلم مستند ظرف 3 روز فیلمبرداری شد، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات در روند ساخت فیلم نابازیگر بودن بازیگران به ویژه مادر شهید بود که پس از 30 سال ذکر خاطرات شهید و دیدن وسایلی مانند کیف و لباس شهید گویی داغ از دست دادن فرزندش را زنده می‎کرد. 

نیکومنش در پاسخ به این سوال که چرا در ژانر دفاع مقدس کمتر کارهای هنری و فاخر ساخته می‎شود، گفت: بخشی به هنرمندان بازمی‎گردد که باید در این عرصه وارد شوند و نگاه هنرمندانه داشته باشند و بخشی نیز به نهادها و ادارات بازمی‎گردد که باید حمایت بیشتری کنند. 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان