کد خبر: ۱۰۴۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۲۷ دی ۱۳۹۵

سایه مرگ در جاده‌های فارس/ نماینده شیراز: آمار بالای تصادفات در فارس ربطی به وزیر راه ندارد!/ وضعیت اسف بار جاده ای فارس شاید نزدیک به 90 سال به طول بینجامد

متاسفانه تلفات رانندگی طی 10 سال گذشته در کشور ما بیش از تلفات دفاع مقدس گزارش شده، سهم استان فارس نیز نسبت به سایر استان های دیگر کشور بالا است. فارس در چهار سال اخیر رتبه اول را در تصادفات جاده ای به خود اختصاص داده است.
شیرازه؛ سوانح رانندگی یک پدیده اجتماعی است که نیاز به شناسایی و بررسی مفصلی از ابعاد مختلف دارد. در وقوع تصادفات جاده ای ده ها علل نقش آفرینی می کنند اما سه عامل انسان، خودرو و جاده نقش بسزایی دارند و سهم هر کدام در وقوع تصادف مشخص است.

متاسفانه تلفات رانندگی طی 10 سال گذشته در کشور ما بیش از تلفات دفاع مقدس گزارش شده، سهم استان فارس نیز نسبت به سایر استان های دیگر کشور بالا است. فارس در چهار سال اخیر رتبه اول را در تصادفات جاده ای به خود اختصاص داده است.

علیرغم افزایش و کاهش های تصادفات جاده ای در سطح کشور و با وجود نصب بیشترین دوربین های ترافیکی در مسیر جاده های مواصلاتی فارس، همچنان این استان در تصادفات رانندگی در صدر استان های کشور قرار دارد؛ بعد از حادثه سقوط اتوبوس سربازان در نی ریز طی ماههای گذشته نیز شاهد تصادفات خونین با آمار بالا در جاده های فارس بودیم.

فرمانده پلیس راه شمال فارس می گوید:سن بیشتر قربانیان جاده ای در فارس بین 18 تا 40 سال است و عامل 75 درصد از تصادفات انسانی است.
به نظر میرسد هر چند که حضور پلیس در جاده و نصب دوربین درصدی از آمار تصادفات را کم می کند اما مکفی نبوده و کاهش آمار تصادفات نیاز به فرهنگ سازی و تلاش بیشتر مجموعه دستگاه ها دارد.

از طرفی نمی‌توان همه تقصیر‌ها را به دلیل بی توجهی رانندگان به قوانین دانست و از ایمنی جاده و خودرو ها ساده گذشت.

فرج الله رجبی نماینده شیراز در پاسخ به سوال شیرازه در خصوص وضعیت جاده ای استان فارس و تصادفات چهارسال اخیر در این استان و اینکه آیا نمایندگان مردم فارس در مجلس شورای اسلامی برنامه ای در راستای مطالبه گری از وزیر راه و استیضاح وی دارند یا خیر، گفت: این مسئله چه ربطی به استیضاح وزیر راه دارد. مشکلات موجود تنها متوجه جاده ها نیست؛ تا سه عنصر دیگر مدیریت ترافیک، کیفیت ساخت ماشین و آموزش رانندگان را در نظر نگیریم حادثه خیز بودن فارس حل نمی شود.

وی با گفتن این سوال که آیا جاده های خوبی داریم و آیا پلیس های ما خوب مدیریت می کنند، بیان کرد: تنها زمانی می توان برای نقاط حادثه خیز فکر و تامین اعتبار کرد که اطلاعات کامل و جامعی از علل این تصادفات و حوادث در دست داشته باشیم.

رجبی افزود: باید بررسی و چاره اندیشی در این راستا صورت بگیرد، پس از بررسی دقیق، تامین اعتبار و قرار دادن آن در ردیف بودجه های استانی باید به صورت موردی این مشکلات را حل کنیم.

وی با اشاره به اینکه اصلاح پیچ و شیب جاده ها به معنی پایان این معضل نیست، اظهار داشت: ما نمایندگان مجلس در حال حاضر تنها کاری که می توانیم بکنیم این است که ببینیم خروجی جلسات شورای ترافیک استان چیست و در پی تامین اعتبار برای حل این مشکلات باشیم.
به گفته رجبی فرآیند بهبود کامل وضعیت استان فارس از این وضعیت اسف بار جاده ای شاید نزدیک به 90 سال به طول بینجامد.

 صنعت خودرو سازی ایران نیز نقش پر رنگی در تصادفات جاده ای دارد؛ تولید خودروهای غیر استاندارد آمار تلفات جاده ای را بالا برده است. خودرو پراید به دلیل عدم ایمنی مناسب رکورد دار در تلفات جاده ای است.جا دارد مسئولان وزارت صنعت و معدن که حمایت های میلیاردی از این صنعت بدون رقیب خودروسازی انجام می دهند شرط حمایت را منوط به ارتقا کیفی خودرو ها کنند تا مصرف کننده هم ایمنی و هم  رضایت کافی از محصولات خودور سازی داخلی داشته باشد.

به هر حال در کنار فرهنگسازی و اقدامات پلیسی توجه به کیفیت راه ها و خیابان ها، ساخت اتومبیل ها با ایمنی بالا می تواند آمار تصادفات را به طور چشمگیری کاهش دهد.
*نیلوفر پرتو
 
نظرات بینندگان