کد خبر: ۱۰۴۶۷۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۸ - ۲۷ دی ۱۳۹۵
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستگی و گردشگری فارس؛

مرمت و بازسازی مسجد وکیل اواخر سال جاری به پایان می رسد

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستگی و گردشگری فارس گفت: تا پایان سال جاری مرمت و بازساز مسجد وکیل که از سال 1388 آغازشده بود به پایان می‌رسد.

به گزارش شیرازه، سعید بصیری، معاون میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری فارس امروز، ۲۷ دی‌‌ماه در حاشیه بازدید خبرنگاران از وضعیت مرمت مسجد وكیل شیراز گفت: مرمت مسجد تاریخی وكیل از سال ۸۸ تاكنون آغاز شده است.

وی با بیان اینكه این مرمت در مساحتی بالغ بر ۱۷۵ متر مربع انجام شده است، اعتبار این پروژه را بیش از یك میلیارد و نیم تومان عنوان كرد و افزود: به یاری خدا مرمت این مسجد با بازسازی كاشی‌كاری و سنگ‌فرش و همچنین سر درب ورودی آن تا پایان سال جاری به‌طور كامل به اتمام خواهد رسید.

بصیری در ادامه سخنان خود با یادآوری اینكه شیراز دارای ۳۶۰ هكتار بافت تاریخی است، از وجود ۶۷ مسجد تاریخی مربوط به دوره قاجار در این بافت خبر داد و گفت: معماری و گنبد و مناره‌های این مساجد منحصر به فرد است و یكی از جاذبه‌های مناسب گردشگری در این منطقه محسوب می‌شود.

معاون میراث فرهنگی فارس همچنین به فعالیت‌های مرمت و بازسازی دیگر بناهای تاریخی این استان اشاره كرد و گفت:‌ در طی دو سال اخیر یک‌صد بنای تاریخی و فرهنگی استان مرمت و بازسازی شده‌اند كه مبلغ ۱۱۳ میلیارد ریال برای این كار هزینه شده است.

وی با یادآوری اینكه ۲۰ هزار اثر تاریخی و فرهنگی در فارس ثبت شده وجود دارد، گفت: ۱۷ هزار پلاك مسكونی در ۳۶۰ هزار هكتار بافت تاریخی این استان وجود دارد كه ۲ هزار اثر آن در شیراز وجود دارد و از این تعداد نیز ۳۸۰ اثر آن به ثبت رسیده است.

بصیری در پایان مسجد جامع عتیق، مدرسه علمیه خان، تخت جمشید، كاخ ساسانیان سروستان و فیروزآباد و همچنین مجموعه زندیه را از دیگر بناهایی برشمرد كه در حال مرمت و بازسازی هستند.

نظرات بینندگان