کد خبر: ۱۰۴۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۸ - ۲۷ دی ۱۳۹۵

هشدار به خانواده های سپیدانی!/ مواظب گرایش فرزندانتان به مصرف مشروبات الکلی باشید

مهم ترین تأثیر مصرف دراز مدت مشروبات الکلی، اعتیاد به آن است و لذا همه تبعات و اثرات منفی رفتاری و اجتماعی اعتیاد به مواد مخدر در اعتیاد به الکل نیز مشاهده می شود.

گزارش شیرازه کشف مقادیر زیاد مشروبات الکلی در شهرستان، افزایش سرعت شیوع مصرف مشروبات الکلی در جمعیت دانش آموزی و دانشجویی و مغفول ماندن برنامه ریزی مناسب برای کاهش این سرعت در سال های اخیر ما را بر آن داشت نسبت به تآکید بر لزوم فرهنگ سازی لازم در مورد مضرات مشروبات الکلی بپردازیم.

از آنجا که اعتیاد تنها مصرف تریاک و مشتقاتش برای جامعه تبیین شده و اطلاع رسانی لازم نیز در مورد مضرات الکل صورت نگرفته است، هنوز به یک مصرف کننده الکل به عنوان معتاد نگاه نمی شود که این تصور نادرست، شیوع مصرف الکل به ویژه در سنین زیر ۳۰ سال را به شدت افزایش داده است.

امروزه نه تنها در شهرستان سپیدان و ایران بلکه در بسیاری از جوامع الکل به یک معضل اجتماعی تبدیل شده و شاهدیم که گرایش جوانان به مصرف مشروبات الکلی بیشتر شده است.

به طور کلی کشورهایی که از ساختار جمعیتی جوان برخوردار هستند، معمولاً گرایش به مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی در آنها زیاد است و بیشتر از سایر کشورها در معرض رفتارهای انحرافی، بحران های اجتماعی و رشد جرایم و آسیب های اجتماعی قرار دارند.

نظر اسلام در مورد شراب خواری

مبانی اصیل اسلام دارای مجموعه ای از بایدها و نبایدهاست که استفاده مناسب و معتدل از نعمت های الهی را برای زندگی سالم و سعادتمند انسان، بخشی از برنامه جامع تعالیم اسلامی را تشکیل می دهد.

خداوند متعال در قرآن مجید در چهار آیه به نهی و حرمت شرب شراب اشاره کرده است: در آیه ٢١٨ سوره بقره آمده است: از تو درباره شراب و خمار می پرسند، بگو در این دو ،گناهی بزرگ و منافعی برای مردم وجود دارد ولی ضرر این دو، از نفعشان بیشتر است. پیامبر اسلام (ص) فرموده اند: لعنت خدا بر شراب خوار و ساقی و فروشنده و خریدار و عامل آن باد … و به هر کس که بهای شراب را می خورد.

در آیه ٩٠ سوره مائده نیز آمده است: ای کسانی که ایمان آورده اید، به درستی که شراب و قمار و بت پرستی، تیرهای قرعه پلید و از عمل شیطانی است. پس دوری کنید شاید که رستگار شوید. در آیه ٩١ سوره مائده نیز اضافه شده است: شیطان می خواهد به وسیله شراب و قمار در میان شما دشمنی و کینه بیندازد و شما را از یاد خدا و نماز باز دارد آیا شما دوری می گزینید.

رابطه مشروبات الکلی و جرائم اجتماعی

بسیاری از جامعه شناسان و محققان علوم رفتاری به رابطه منطقی مشروبات الکلی و توسعه جرم و ناهنجاری های اجتماعی دست یافته اند.

جک استراو وزیر کشور دولت کارگری انگلستان در سال ۱۹۹۷: در انگلیس سالانه ۱/۵ میلیون جرم خشونت بار به علت سوء استفاده از الکل رخ می دهد. مطالعات به عمل آمده توسط وزارت کشور انگلیس در سال ۱۹۹۰ نشان می دهند که رشد بالای مصرف آبجو در کشور با رشد جرائم محلی و جرائم خشونت بار ارتباط عمیق دارد.

طبق نتایج بررسی های RSA یا ارزیابی سریع مصرف مواد مخدر از جمعیت نمونه شش هزار نفری معتادان ایرانی، بیش از ۹۰ درصد معتادان کشور اعتیاد را با سیگار و مشروب آغاز کرده اند.

محققان تاکید می کنند مصرف خانوادگی الکل در بعضی از خانواده های ایرانی به دلیل فقدان فرهنگ سازی لازم در زمینه اعتیادآور بودن مشروبات الکلی است.

مهم ترین تأثیر مصرف دراز مدت مشروبات الکلی، اعتیاد به آن است و لذا همه تبعات و اثرات منفی رفتاری و اجتماعی اعتیاد به مواد مخدر در اعتیاد به الکل نیز مشاهده می شود.

مصرف مشروبات الکلی تأثیر بسیاری بر عملکرد مغز داشته و پرخاشگری و عصبانیت افراد را رقم خواهد زد و بسیاری ناهنجاری‌های جامعه و درگیری‌های فیزیکی، نزاع و درگیری که میان افراد رخ داده و منجر به استفاده از چاقو و ابزارهای مشابه می‌شود، به مصرف الکل مرتبط است.

مصرف الکل حتی به صورت تفننی آن، علاوه بر تقویت زمینه اعتیاد به این ماده در فراهم کردن زمینه وابستگی و اعتیاد هم زمان به مواد مخدر نیز بسیار موثر است که این امر گرایش به درمان و قطع مصرف را بیش از پیش دشوار می سازد.

لازم به ذکر است قطع مصرف مشروبات الکلی ضمن وجود عوارض بسیار آن، دشوارتر از برخی مواد مخدر است که البته در این زمینه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی لازم صورت نگرفته است.

اختلالات خلقی اعم از افسردگی های خفیف و شدید، اختلالات اضطرابی مانند اضطراب های فراگیر و حمله های اضطرابی شدید و همچنین اختلالات جنسی، پرخاشگری و بیماری هایی همچون نارسایی کبد، کلیه و.. از عمده عوارض مصرف دراز مدت الکل است.

اطلاع رسانی در زمینه مضرات الکل تا حدی مغفول مانده است به طوری که در برخی خانواده ها، فرزندان به همراه والدین در جشن های عروسی یا مهمانی ها مشروبات الکلی مصرف می کنند و والدین نیز بدون هیچ احساس نگرانی از این بابت، اقدامی برای منع فرزندانشان از مصرف مشروبات الکلی انجام نمی دهند.

پر کردن اوقات فراغت و الگو گرفتن جوانان از گروه همسالان، سهل الوصول تر بودن آن نسبت به مواد مخدر و نادرست بودن اعتقاد رایج در جامعه مبنی بر اعتیادآوری کمتر مشروبات الکلی نسبت به مواد مخدر از عوامل اصلی گرایش به شرب مشروبات الکلی در بین جوانان و نوجوانان است.

معضل مصرف الکل به جوانان سپیدانی نیز کشیده شده است

متقاضیان مشروبات الکلی در حال حاضر رو به افزایش است در نتیجه الکل و سایر مشروبات در حجم زیادی عرضه و تولید می‌شود که باید هرچه سریع‌تر برای مقابله با آن اقدامات جدی مقابله ای و سلبی با تولید و توزیع کنندگان آن و اقدامات آموزشی و فرهنگی برای افراد جامعه صورت گیرد.

مصرف سیگار، مشروبات الکلی و سایر مواد غیرقانونی توسط نوجوانان، یکی از مهم ترین چالش های بهداشتی است که اکثر کشورهای جهان به نوعی با آن درگیر هستند.

با توجه به اینکه مصرف سیگار و مشروبات الکلی مقدمه ای برای مصرف سایر مواد هستند، برنامه های پیشگیرانه باید مصرف این نوع مواد را در سنین پایین هدف قرار دهند.

پیشنهادها و راهکارهای مقابله با مشروبات الکلی:

۱-‌‌ اوقات فراغت فرزندانتان را با تفریحات سالم پر کنید.

۲-‌ با مصرف کنندگان مشروبات الکلی ازدواج نکنید، ازدواج با مصرف کنندگان مشروبات الکلی باعث بروز انحرافات و فساد در زندگی آتی فرزندان خواهد شد.

۳- نسبت به مضرات و عواقب جسمانی، روانی، دنیوی و اخروی مصرف مشروبات الکلی فرزندان خود را آگاه سازید.

۴- در تقویت اعتقادات دینی و مذهبی فرزندانتان کوشا باشید و در درونی کردن ارزشها و هنجارها و فرهنگ پذیری آنان تلاش کنید.

۵- شخصا خود شما نیز، به ارزش های معنوی و دینی پایبند بوده و آن را به فرزندان خود بیاموزید.

۶- برای سئوالات مذهبی و اعتقادی فرزندتان جواب هایی قانع کننده پیدا کنید.

۷-نظارت غیر محسوس بر شرکت فرزندان در مهمانی ها و محافل دوستانه داشته باشید.

۸- از مشکلات تحصیلی، خانوادگی، فردی و روانی فرزند خود غافل نشوید و برای کاستن مشکلات به آنها کمک کنید.

۹- همواره الگوهای مناسبی برای فرزند خود باشید.

۱۰- غافل نباشید؛ مشروبات الکلی محیط خانه را نا امن، حرمت ها را شکسته، غیرت را طرد و لاابالی گری را تجویز می کند.

۱۱- در صورت بیکاری فرزندتان، تلاش کنید شغلی مناسب برای وی پیدا کنید.

۱۲-والدین باید ارتباط خود را با فرزندان تقویت کرده و از چگونگی معاشرت و دوست یابی فرزند خود آگاه باشید.

۱۳-در مورد بدآموزی فرزندتان از الگوی نامناسب خانوادگی و محیط محتاط باشید.

۱۴- مهارت ها و مفاهیم زیر را در فرزندانتان درونی کنید:

رد پیشنهادات غلط دیگران را برای خود موفقیت بدانید.

بسیاری از انحرافات بدلیل ناتوانی در « نه گفتن » آغاز می شود، پس نه گفتن را تمرین کنید.

پایبندی به اصول اخلاقی و رعایت هنجارها را به عنوان وظیفه ذاتی و اخلاقی خود بدانید.

در انتخاب دوست دقت کنید چون هر کسی لیاقت دوستی با شما را ندارد.

توکل به خداوند و عمل به مناسک دینی بهترین مامن برای دور ماندن از وسوسه های شیطان و گناهان است.

چشم پوشی از چند لحظه شادی و تفریح در مجالس نامطلوب، حافظ سلامت شما خواهد بود.

همیشه با زبان دوستانه و گفتارهای زیبا دوستانتان را از ارتکاب به گناه و کارهای حرام باز دارید.

مطمئن باشید بهترین مشاور دلسوز و امین، والدین شما هستند.

منبع: سپیدان پرس،

نظرات بینندگان