کد خبر: ۱۰۴۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۲۷ دی ۱۳۹۵
مشاوره شیرازه(۴)؛

وسواس دارم، چه کنم؟/وسواس و راه‌کار‌های درمان آن

مراجعی به مرکز مشاوره مراجعه کرده و اظهار می‌کرد که دچار وسواس شده است، به‌طوری که پس از هر بار ورود و خروج از منزل چندین بار دستان خود را می‌شوید یا از ترس کثیف بودن دستگیره‌های در را ضد عفونی می‌کند، یا اگر میهمان به خانه‌شان بیاید تمام شیرآلات دستشویی را آب می‌کشد.
شیرازه؛ امروزه اهمیت مشاوره در امور مختلف بر هیچ‌کس پوشیده نیست؛ مشاوره به افراد کمک می‌کند تا با نیازهای در حال رشدی که جهان امروزی بر آنان تحمیل کرده است، رو به رو شوند.

پایگاه خبری تحلیلی شیرازه، در راستای پاسخ به نیازهای مخاطبان خود اقدام به انتشار پرسش‌ها و پاسخ‌های مشاوره‌ای کرده است.

مخاطبان می‌توانند از طریق بخش نظرات، پرسش‌های خود در زمینه مشاوره پیش از ازدواج، مشکلات بین فردی زوجین، والدین با فرزندان یا فرزندان با والدین، پرورش و تربیت کودکان و نوجوانان، اضطراب، افسردگی، وسواس و.... را با مشاور مذهبی شیرازه مطرح کنند.

وسواس دارم، چه کنم؟

مراجعی به مرکز مشاوره مراجعه کرده و اظهار می‌کرد که دچار وسواس شده است، به‌طوری که پس از هر بار ورود و خروج از منزل چندین بار دستان خود را می‌شوید یا از ترس کثیف بودن دستگیره‌های در را ضد عفونی می‌کند، یا اگر میهمان به خانه‌شان بیاید تمام شیرآلات دستشویی را آب می‌کشد.

از این وضعیت بسیار ناراحت هستم؟ لطفا مرا کمک کنید از وسواس نجات پیدا کنم.

در جواب این مراجع به برخی از مطالب زیر اشاره کردم:

مشکلی که پیداکرده‌اید، مشکلی است که متأسفانه شیوع زیادی دارد. احتمالاً شما مقداری هم اضطراب دارید، چون‌که وسواس از اختلالاتی است که زیربنای اضطرابی دارد. از نظر شناختی باید شناخت و فهم خودتان را نسبت به مسئله طهارت و نجاست تغییر دهید. در این زمینه بهتر است از یک مشاور روان‌شناس حضوری کمک بگیرید. اما در کنار گذراندن کلاس‌های ترک وسواس به نکات زیر دقت فرمایید:

براى از بین رفتن این نوع وسواس راه‏هایى وجود دارد؛ از جمله:

- یادگیرى مسائل شرعى به نحو صحیح:

مسائل خودتان را از شماره ۰۹۶۴۰ واحد احکام بپرسید. افراد وسواسی خیلی زود به نجاست چیزهای مختلف یقین می‌کنند. اگر این افراد بخواهند که به تشخیص خودشان عمل کنند، نه تنها وسواس آن‌ها درمان نمی‌شود، بلکه احتمالاً وسواس پیشرفت هم خواهد کرد.برای تشخیص نجاست چیزی، حتماً از کارشناسان احکام کمک بگیرید و به تشخیص خودتان ترتیب اثر ندهید.

- توجه به مفاسدى که وسواس به دنبال دارد؛ مانند از بین رفتن تمرکز فکرى و اختلال در امور زندگى و بازماندن از انجام تکالیف شرعى.

- مطالعه کتاب‏هایى که در این زمینه نوشته شده است؛ مانند کتاب «وسواس» تألیف مرحوم مصطفى زمانى.

- اینکه در دستشویی پاهایتان را همیشه می‌شویید، کار درستی نیست، مخصوصاً در زمان ما که همه آب‌ها لوله‌کشی هستند. حتماً می‌دانید که در دستشویی حتی اگر آبی که از شیلنگ دستشویی می‌آید، به کف کاسه توالت هم بخورد و به بدن شخص بپاشد، آب پاک است و بدن را نجس نمی‌کند، چون آبی است که وصل به آب شهری است و با این چیزها نجس نمی‌شود.

- در زمان پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) با این‌که آب لوله‌کشی و امکانات بهداشتى فعلى موجود نبوده است، مسلمانان به‌طور عادى زندگى می‌کردند. در خصوص طهارت و نجاست مشکل خاصى نداشتند. روایتی در کتب حدیثی ما هست که شخصی خدمت امام معصوم رسید و گفت: یک روز در اتاق را باز کردم، ناگهان سگی از اتاق بیرون پرید، دیدم که پوزه سگ ماستی بود. سپس وقتی‌که به داخل اتاق رفتم، دیدم که یک کاسه ماست چکیده در آن جاست که اندازه یک پوزه سگ درون آن خالی است، حالا این ماست پاک است یا نجس؟ حضرت فرمود که پاک است، چون شاید سگ در جای دیگر پوزه‌اش را ماستی کرده است و آن ظرف ماست هم جای دهان یک گربه در آن باشد؛ تو که خودت چیزی ندیدی، پس نجس نیست.

حالا اگر برایمان این اتفاق می‌افتاد، مانند امام معصوم حکم می‌کردیم یا اینکه کار را بر خودمان سخت می‌کردیم و ماست را نجس می‌دانستیم؟

- به فعالیت‌های ورزشی اهمیت دهید، چون این نوع فعالیت‌ها، دریچه‌ای برای خروج فشارهای ناشی از تراکم انرژی انباشته شما محسوب و باعث می‌شود که سطح اضطراب شما پایین بیاید. اگر بتوانید در ورزش‌های دسته‌جمعی شرکت کنید، برای روحیه‌تان خیلی خوب است.

- هر روز صبح بعد از نماز صبح این ذکر را ۴۰ مرتبه بگویید: اعوذ بالله القوی و بمحمد الرضی من شر کل شیطان غوی.

- خواندن و مداومت بر سوره‌های چهار قل به دفع وسوسه شیطان کمک می‌کند.

درمان وسواس به‌خصوص اگر شدت داشته باشد، لازم است با حضور یافتن پیش روان‏شناس(و اگر خیلى شدید باشد، با مراجعه به روان‌پزشک) به درمان اساسى آن پرداخت.

*محمد هاشم نعمت الهی

مشاور مذهبی خانواده و ازدواج

نظرات بینندگان