کد خبر: ۱۰۴۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۲۹ دی ۱۳۹۵

کاهش ۱۵ درصدی ترانزیت خارجی پس از برجام!

زمانیان گفت: برخلاف آن چه که انتظار می رفت برجام نتوانست در این رابطه تأثیر مثبتی برجای بگذارد. به طوری که در حمل و نقل بین المللی و ترانزیت نه تنها شاهد هیچ گونه تغییر و تحولی نبودیم بلکه کاهش نیز داشته ایم.
به گزارش شیرازه، احمد زمانیان یزدی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل ونقل بین المللی استان خراسان رضوی در رابطه با وضعیت ترانزیت کشور پس از برجام بیان داشت: در رابطه با حوزه کاری بنده متأسفانه برجام نتوانست هیچ گونه تأثیر مثبتی برجای بگذارد، به طوری که در حمل و نقل بین المللی و ترانزیت نه تنها شاهد هیچ گونه تغییر و تحولی نبودیم بلکه کاهش نیز داشته ایم.

وی افزود: بخشی از کاهش ترانزیت و کم شدن بخش حمل و نقل بین المللی پس از برجام به اقتصاد کشورهای همسایه باز می گردد که آن ها نیز وضعیت رکود را پشت سر می گذارند لذا رونق نداشتن بازار آن‌ها نیز در این بخش مؤثر است.

زمانیان تأکید کرد: علاوه بر این، نکته دیگری که در کاهش حمل و نقل بین المللی تأثیر بسزایی داشته است مشکلات این حوزه در داخل کشور است به طوری که در حال حاضر مسیرهای دیگری مانند راه آهن چین به افغانستان جایگزین مسیرهای ایران شده است.

رئیس هیئت مدیره حمل و نقل بین المللی استان خراسان رضوی گفت: در حقیقت تمامی عوامل خارجی و داخلی کشور موجب شده تا حمل و نقل بین المللی چیزی در حدود 15 درصد کاهش داشته باشد و آمار و ارقام مرزها نیز این کاهش را به خوبی نشان می دهد

زمانیان اظهار داشت:برخلاف آن چه که انتظار می رفت برجام نتوانست در این رابطه تأثیر مثبتی برجای بگذارد و تنها تأثیر مثبت برجام در رابطه با تحریم های مرتبط با کشتیرانی بوده که ورود کشتی های بزرگ به بنادر آزاد شد علی رغم این آزادسازی نیز کالایی نیست که این کشتی های آزاد شده بتوانند آن ها را وارد و یا صادر کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کاهش چه در زمینه واردات و صادرات و چه در زمینه ترانزیت چشمگیر است و این در حالی است که حوزه ترانزیت می تواند ارزآوری زیادی را برای کشور به ارمغان بیاورد لذا از بین بردن موانع و در نظر گرفتن اهمیت این حوزه می تواند کمک زیادی به پیشرفت اقتصادی کشور داشته باشد.

منبع: نسیم آنلاین

نظرات بینندگان