کد خبر: ۱۰۴۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۷ - ۲۹ دی ۱۳۹۵

شوک انتخاباتی؛ بازی خطرناکی که بساط روحانی را برخواهد چید

اهم خروجی رسانه‌های برون مرزی در خصوص مسائل ایران، که محصول رصد طی 24 ساعت اخیر می‌باشد، در قالب اخبار کوتاه از منظرتان می‌گذرد.
به گزارش شیرازه، اهم خروجی رسانه‌های برون مرزی در خصوص مسائل ایران، که محصول رصد طی 24 ساعت اخیر می‌باشد، در قالب اخبار کوتاه از منظرتان می‌گذرد.

 

توییتر/ برخی خبرنگاران، گمانه زنی هایی در خصوص احتمال کاندیدا شدن خانم مرضیه وحیددستجردی کرده اند.

 

توییت خبرنگار رادیو فردا

 

 

توییت خبرنگار رادیو فردا

 

 

توییتر روزنامه شرق

 

 

فیس بوک/ حقیقت نژاد، تحلیلگر بی بی سی در یادداشتی در خصوص حضور اصولگرایان در انتخابات 96، آنها را «72 ملت» توصیف کرد و نوشت:

در چنین شرایطی اگرچه هر روز بیش تر از دیروز زمزمه کاندیداتوری قالیباف شنیده می شود و شرایط اصول گرایان هم به گونه ای است که او یکی از بهترین بخت ها برای رقابت با روحانی به شمار می رود و حمایت چهره های مهمی چون «قاسم سلیمانی» را پشت سر دارد اما طیف های اصول گرا به این راحتی ها حاضر نیستند پشت سر او نماز سیاست بخوانند.

 

بسیاری از زنان که رویکردهای غیرسیاسی تری دارند، ولو اینکه مخالف امثال احمدی نژاد و سعید جلیلی باشند، به صرف زن بودن بدشان نمی آید پشت سر مرضیه وحید دستجردی بایستند، این از نظر صندوق های رای خیلی خطرناک است. 

کاندیدا شدن وحیددستجردی یک شوک انتخاباتی است و می تواند مشارکت انتخاباتی را قوی تر کند، دوقطبی تازه ای تعریف کند و بحث های بسیار داغی درباره انتخابات رقم بزند و از نظر کمی کاملا اهداف جمهوری اسلامی را تامین کند. 

از نظر کیفی هم اگر رای نیاورد که تبلیغات مفصلی به سود جمهوری اسلامی در سطح جهانی شده که یک زن کاندیدا شده و سطح رای آوردنش هم می تواند به اندازه ای باشد که رای حسن روحانی را به شدت کاهش دهد و هدف دیگر یعنی رییس جمهور ضعیف را محقق کند، اگر رای هم بیاورد که بساط حسن روحانی و حتی هاشمی را به خوبی برچیده اند، بازی برد - برد


شخصیت های حاضر در «جبهه نیروهای مردمی انقلاب اسلامی ایران» از زور سیاسی و مشروعیت ویژه ای برخوردار نیستند که سایر اصول گرایان حاضر به قرار گرفتن زیر چتر آن باشند و اغلب سابقه و تجربه سیاست ورزی مهمی هم ندارند. 

اگر آن ها حرکت ویژه ای مانند معرفی «مرضیه وحید دستجردی» به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری نداشته باشند، خیلی زود در فضای انتخابات گم می شوند و در نهایت به یکی دو جلسه وحدت اصول گرایان دعوت خواهند شد.

 

****

 

بلومبرگ: روی کار آمدن ترامپ در آمریکا، بر انتخابات ریاست‌جمهوری ایران تأثیرگذار است. باید دید آیا یک تندرو در این کشور رئیس‌جمهور می‌شود، یا اینکه حسن روحانی خودش تندروتر ظاهر خواهد شد؟

 

بی‌بی‌سی: سخنگوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی  گفته است که  هیچ رابطه‌ای بین برجام و امور دفاعی ایران وجود ندارد. او گفته که مسائل دفاعی در مذاکرات هسته‌ای مطرح نشده و  این مسئله به طرف‌های مقابل در ۱+۵ نیز تفهیم شده بود.

 

رادیوفردا: خودزنی و تیغ‌انداختن روی دست، ران پا و حتی سر و پیشانی، این سال‌ها بین دختران دبیرستانی و گاه دختران مدارس راهنمایی رواج پیدا کرده است. یکی از گزارش‌ها می‌گوید تعداد خودزنی‌ها در مدارس آنقدر زیاد است که مدیران فقط از دانش‌آموزان می‌خواهند روی زخم‌های خود را بپوشانند تا دیده نشوند.

 

روزنامه عکاظ عربستان با انتخاب عکس زیر برای گزارش ویژه خود، نوشت: ایران توانسته است از طریق موصل به شمال سوریه نفوذ کند وبا اعزام نیروهای ایرانی به حلب، پایگاه های نظامی در لاذقیه ایجاد کند.

 

 

بی بی سی/ نامور حقیقی: مهمترین انتقادی که می توان به مذاکرات هسته ای داشت این بود که، دولت روحانی بدون گرفتن هیچ امتیازی از غرب غنی سازی 20درصد را کنار گذاشت.

 

کاخ سفید موشن گرافی را با تحت عنوان «توافق هسته ای همچنان موفق است» منتشر کرد که حاوی مطالب زیر است:
 توافق هسته ای همچنان موفق است.
 توافق هسته ای 4 مسیر ایران به سوی بمب هسته ای را بسته است [تاسیسات فردو، تاسیسات نطنز، رآکتور آب‌سنگین اراک و فعالیت‌های پنهانی]. 
از زمان اجرای توافق، بازرسان آن را بررسی کرده اند.
ایران 25 هزار پوند اورانیوم غنی شده خود را از کشور خارج کرده است. ایران دو سوم سانتریفیوژهای خود را پیاده سازی کرده است. 
ایران تنها منبع پلوتونیوم سطح تسلیحاتی خود را با سیمان پر کرده است.
ایران به بازرسان بین المللی اجازه دسترسی های بی سابقه به تاسیسات هسته ای خود را داده است. 
توافق هسته ای ایران همچنان به خوبی کار می کند و تضمین می کند که برنامه هسته ای ایران صرفا صلح آمیز است؛ صرفا صلح آمیز.

 

بی بی سی/ علی واعظ، تحلیلگر مسائل ایران:

برجام  اکنون با یک معضل عمده مواجه است؛ از یک سو اجرای آن بخاطر ادامه دشمنی بین ایران و امریکا و فضای تنش آلود در منطقه بدون پیشرفت باقی مانده است و از سوی دیگر، پیشرفت در سایر مسائل بدون اجرای درست این توافق ممکن نیست.

اگر این معضل حل نشود برجام تولّد دو سالگی خود را نخواهد دید.

 

بی بی سی/ گزینه های ترامپ در مقابل برجام: 1.کنار گذاشتن برجام که واکنش جامعه بین المللی را در پی خواهد داشت. 2.حفظ برجام و این در حالی است که کنگره تلاش می کند تحریم های جدیدی علیه ایران وضع کند و این خود بزرگترین تهدید برای برجام است. 3. مذاکرات جدید ترامپ با ایران بر سر برجام، که عملی نخواهد شد.

 

 

سی ان ان: نمایندگان کنگره مایل هستند دولت جدید آمریکا به ریاست "دونالد ترامپ" را در معرض یک آزمایش زودهنگام قرار دهند تا خط مشی مطمئنی برای دیپلماسی آتی وی در قبال توافق هسته‌ای ایران تعیین کنند.

 

صدای آمریکا: درنخستین سالگرد اجرای برجام ترامپ در مصاحبه با روزنامه های بیلد آلمان و تایمز لندن، توافق اتمی با ایران را یکی از معیوب ترین توافق ها نامید و درباره اقداماتش در مورد برجام فقط به این نکته بسنده کرد که نمی خواهد  ایران دستش را بخواند.

 

بی بی سی/جمشید برزگر: از زمان اعلام نتایج انتخابات آمریکا و اعلام پیروزی ترامپ، آقای خامنه ای دیگر با آن شدت گذشته به برجام حمله نمی کند اما در عین حال این نظر خود را نیز پنهان نکرده که مخالف لااقل بخش هایی از آن است.

 

بی بی سی/جمشید برزگر: بازگشت میزان تولید نفت ایران به زمان قبل تحریم ها،رفع تحریم های مربوط به صنایع و کشتیرانی و قراردادهای بوئینگ و ایرباس و ... مواردی هستند که طرفداران برجام از آنها به عنوان دستاورد یاد می کنند.

نظرات بینندگان