کد خبر: ۱۰۴۷۸۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۱ - ۲۹ دی ۱۳۹۵

رتبه چهارم فارس در داشتن کودکان کار و خیابانی/ساماندهی 231 کودک کار در سال جاری

کودکان خیابانی که سرگردان و بی هویت وارد جامعه ای ناشناخته، بدون دریافت هیچ گونه مهارتی شده اند، کودکانی که نیازمند آغوش پر مهر پدر و مادر هستند اما اکنون گرمای وجودشان را در خیابان های سرد و بی روح و آدمهای عصر یخبندان و زباله های تاریک و بدبو و کفشهایی نمناکتر از گونه های شبی بارانی، جستجو می کنند.
به گزارش شیرازه، کودکان خیابانی به افراد زیر 18 سال اطلاق می گردد که در شهرهای بزرگ برای ادامه زندگی خود مجبور به کار یا زندگی در خیابان هستند. در قوانین جمهوری اسلامی طبق ماده 79 قانون کار، به گماردن افراد کمتر از 15 سال تمام ممنوع است.
 
پدیده کودکان خیابانی، پدیده ای هشدار دهنده است که از جمله دلایل این پدیده می توان به فقر، از هم پاشیدگی خانوادگی، فوت والدین، کودک آزاری و مسامحه کاری یا ترک کردن خانواده و عدم رشد اجتماعی اشاره کرد.
 
کودکان خیابانی کودکانی هستند که سرگردان و بی هویت وارد جامعه ای ناشناخته، بدون دریافت هیچ گونه مهارتی شده اند، کودکانی که نیازمند آغوش پر مهر پدر و مادر هستند اما اکنون گرمای وجودشان را در خیابان های سرد و بی روح و آدمهای عصر یخبندان و زباله های تاریک و بدبو و کفشهایی نمناکتر از گونه های شبی بارانی، جستجو می کنند.
 
کودک خیابانی یک ناهنجاری اجنماعی است که آسیبهای اجتماعی هم زمان با آن روبه افزایش است و روز به روز متاسفانه به آمار کودکان بی سرپرست و بد سرپرست در ایران افزوده می شود و استان فارس نیز از این قائده مستثنی نیست. کودکانی که به دلیل خشم از خانواده و اجتماع دست به دزدی و قتل زده و اکنون در کانون اصلاح و تربیت به سر می برد. درصدی از این کودکان نیز که در محله های پر خطر شیراز به سر می برند نیز مورد آزار قرار می گیرند.
 
کودکان خیابانی از لحاظ تامین معاش به چند گروه تقسیم می شوند، متکدیان، بزهکاران «سارقین، توزیع کنندگان مواد مخدر، متخلفین جنسی»کارگران خیابانی در مشاغل کاذب، کارگران خیابانی در مشاغل واقعی، ولگردی متکدی با مشاغلی همچون تنقلات فروشی، واکسی،روزنامه و گل فروشی، فال و در نهایت ضایعات جمع کن ها.
 
 معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی فارس در گفتگو با شیرازه می گوید: درطی 9 ماهه سال جاری 231 مورد از کودکان کار که 70 درصد آنان غیرایرانی هستند توسط این اداره کل ساماندهی شده اند.
 
معصومه فروتن اظهار داشت: مراکز شبانه روزی و روزانه توسط کارشناسان و متخصصان اداره کل بهزیستی استان فارس خدمات روانشناختی  ودیگر آموزش های مرتبط با شرایط روحی وروانی را برای باز گشت کودکان به کانون خانواده را ارائه می دهند و در این راستا نیز شاهد ساماندهی بسیاری از آنان بوده ایم.

وی اضافه کرد: که در حال حاضر سه مرکز برای آموزش کودکان داریم که یکی از آن‌ها شبانه‌روزی و یکی از مراکز نیز ویژه دختران است.

به گزارش شیرازه، استان فارس در داشتن کودکان کار و خیابانی بعد از استان های خراسان رضوی، تهران و خوزستان رتبه چهارم را دارد.  مدیر کل بهزیستی استان فارس مدتی پیش گفته بود پرداختن به آسیب‌های اجتماعی تنها وظیفه بهزیستی نیست بلکه همراهی و مشارکت همه دستگاه ها را می طلبد.
 
جای خالی نظارت و هماهنگی در بین دستگاه ها در رسیدگی بهتر به آسیب های اجتماعی خالی بود تا اینکه نمایندگان مجلس شوری اسلامی روز شنبه 25 دی ماه 95 و در ادامه بررسی مواد ارجاع شده از کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم توسعه، براساس بند الف ماده 95 به منظور هماهنگی برنامه ها و نظارت بر عملکرد کلیه دستگاههای اجرایی که در زمینه آسیب‌های اجتماعی وظایفی برعهده دارند شورای عالی اجتماعی کشور به ریاست رئیس جمهوری و نائب رئیسی وزیر کشور تشکیل می گردد.
در بند "ب" نیز دولت مکلف شد طبق قوانین مربوطه و مصوبات شورای عالی اجتماعی به منظور ساماندهی وضعیت کودکان کار و اقدام سازمان بهزیستی و همکاری سایر دستگاه ها تا پایان اجرای پایان برنامه باید جمعیت کودکان کار حداقل 25 درصد کاهش یابد.
نظرات بینندگان