کد خبر: ۱۰۴۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۲ - ۲۹ دی ۱۳۹۵

تحصیل و موقعیت شغلی؛ فرصت‎های تهدیدزا/ سن ازدواج به مرز ۳۰ سال رسید

در میان جوانانی که اندک اندک به ۳۰ سالگی پا می‎گذارند کم و بیش این اعتقاد که فرصت به دست آوردن شغل و تحصیلات عالیه بر ازدواج ترجیح دارد زیاد دیده می‎شود، همین امر سبب شده که سن ازدواج در ایران در سال‎های اخیر افزایش یابد.
به گزارش شیرازه، نزدیک به 30 سال سن دارد، با وجود اینکه تشکیل خانواده و ازدواج کردن را نفی نمی‎کند اما هنوز ازدواج نکرده معتقد است که فرصت ازدواج ارزش از دست دادن فرصت شغل و تحصیلات عالیه را ندارد». لیلا معتقد به ازدواج در سنین بالا است و می‎گوید: ترجیح می‎دهم پس از اتمام تحصیلاتم و در سنین 30-35 سالگی ازدواج کنم. 

در میان جوانانی که اندک اندک به 30 سالگی پا می‎گذارند کم و بیش این اعتقاد که فرصت به دست آوردن شغل و تحصیلات عالیه بر ازدواج ترجیح دارد زیاد دیده می‎شود، همین امر سبب شده که سن ازدواج در ایران در سال‎های اخیر افزایش یابد و کارشناسان اجتماعی این امر را زنگ خطری برای جامعه بدانند.  

تغییر نگرش به زندگی؛ افزایش سن ازدواج

به باور شهلا کاظمی‎پور، متخصص و کارشناس علوم اجتماعی کشور ایران در حال گذر از سنت به مدرنیته است و همین امر سبب شده که پدیده‎های اجتماعی نظیر ازدواج دچار تغییر شوند و مردان و زنان جوان نگرش نوینی به پیوند زناشویی داشته باشند. به گفته وی دنیای جدید سبب بالا رفتن سطح آگاهی‎های اجتماعی و سواد عمومی شده و به موازات آن سطح توقعات و انتظارات مردان و زنان بیش از گذشته شده است. 

برابری جنسیتی یکی از محصولات این دنیای نو و مدرن است، همین امر سبب شده که بسیاری از زنان خواهان دستیابی به موقعیت‎های اجتماعی بالا باشند و آن را جایگزینی برای ازدواج می‎دانند. فرزانه در یک شرکت کامپیوتری کار می‎کند و تمام وقت خود را مشغول به کار و امور مربوط به آن است، می‎گوید: « شغل پردرآمدی دارم که ضمن تامین خواسته‎هایم، مایه نشاط و سرگرمی است. با این وجود احتیاجی برای ازدواجی در خود نمی‎بینم». 

وی می‏‎افزاید: « می‎گویند ازدواج کنید به آرامش روحی می‎رسید در صورتی که من در حال حاضر هم از لحاظ اقتصادی تامین هستم و هم از لحاظ روحی مشکلی ندارم به علاوه اینکه کارم تمام وقتم را گرفته و اگر عرف جامعه و خانواده اجازه بدهند شاید هرگز ازدواج نکنم». 

در مقابل دیدگاه فرزانه، دوستش الهه قرار دارد، او معتقد است که دلیل ازدواج نکردن بسیاری از دختران و پسران توقع زیاد خانواده‎ها و سختگیری برای انتخاب همسر است. الهه که در آستانه 32 سالگی قرار دارد می‎گوید: خواستگاران خوبی داشته که پدر و مادرش آنها را با بهانه‎های مختلف رد کردند. 

یکی از نیازهای انسان که با ازدواج تامین می‎شود، نیاز به جنس مخالف و علاقه به وی است. کارشناسان بر این باورند که با تغییر سبک زندگی این نیاز از جهات دیگر تامین شده به همین دلیل سن ازدواج افزایش یافته است و در این مورد فرقی میان دختران و پسران نیست. سهیلا 29 ساله که در یک شرکت بیمه کار می‎کند در این باره می‎گوید: بسیاری از جوانان دوستی را بر ازدواج ترجیح می‎دهند چون با ازدواج تعهد هم می‎آید اما در دوستی تعهد لازم نیست.

وی که تجربه دوستی با جنس مخالف را دارد، می‎افزاید: همه دوست دارند که فردی کنارشان باشد که بتوانند به آن تکیه کنند، برخی این کار را با دوستی انجام می‎دهند و  برخی با ازدواج، البته و صد البته ازدواج بهتر از دوستی است اما در حال حاضر شرایط ازدواج برای بسیاری از جوانان فراهم نیست. 

جیب پر از پول شرط رفتن به خواستگاری!!

پسران جوان اما مشکلات دیگری را برای افزایش سن ازدواج مطرح می‎کنند، آنها معتقدند که مشکلات اقتصادی و هزینه‎های سرسام‎آور زندگی از مهم‎ترین دلایلی است که سبب می‎شود آقایان در سنین جوانی به ازدواج فکر نکنند. افشین 35 سال دارد و به تازگی مشغول به کار شده است، می‎گوید: برای من اولویت نخست یافتن شغل و استقلال اقتصادی است و تا زمانی که این مسئله تامین نشود به ازدواج فکر نمی‎کنم. 

وی با خنده می‎گوید: «امروز باید جیب پر از پول داشته باشی تا برای خواستگاری راهت دهند چه رسد به ازدواج و عروسی». حالت جدی‎تری به خود می‎گیرد و می‎افزاید: مهریه‎های سنگین، مراسم‎های آنچنانی، گرانی و همه اینها سبب می‎شود که نوعی ترس از ازدواج در بین جوانان به وجود آید. 

یکی دیگر از دلایلی که کارشناسان برای افزایش سن ازدواج مطرح می‎کنند وسواس در انتخاب است. محمد 37 سال دارد و به گفته خودش از 30 سالگی تصمیم گرفته ازدواج کند اما همسر مورد علاقه خود پیدا نکرده است. وی می‎گوید: به ازدواج سنتی اعتقادی ندارم دوست دارم همسرم را خودم انتخاب کنم اما هنوز نتوانستم فرد مناسب را پیدا کنم. 

کارشناسان و جامعه‎شناسان بر این باورند که ازدواج حلقه نخست تشکیل خانواده و افزایش موالید است به تبع افزایش سن ازدواج تشکیل خانواده و نرخ موالید نیز با مشکلاتی مواجه می‎شود و رفته رفته جامعه به نقطه‎ای می‎رسد که جامعه‎ای که در گذشته خانواده‌محور بوده فرد محور می‎شود.

افزایش سالانه سن ازدواج در ایران 

آنطور که علی اکبر محزون، مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور در اردیبهشت ماه امسال گفته است میانگین سن مادران در کشور 28 سال و پدران 31.5 سال است و آمار فرزندآوری برای مادران بالای 30 سال در سال 84، 27.5 درصد بود که این آمار در سال 93 به 35.5 درصد و در سال 94 به 40.3درصد رسیده است.

به گفته وی میانگین سن ازدواج در سال 93، 27.1 بود که در سال 94 به 28.5 سال برای آقایان رسیده و میانگین سن ازدواج برای زنان در سال 93، 23.5 بود که در سال 94 به 23.8 رسیده است، این به معنای افزایش سن ازدواج در هر سال است. 

به باور محزون سن ازدواج در ایران دچار تغییر و تحولاتی شده چراکه براساس آمار سن ازدواج برای پسران به بالای 35 سال و در دختران به بالای 30 سال رسیده است، در سال 93، 10.4 درصد و در سال 94، 11.6 درصد ازدواج پسران در سنین بالای 35 سال صورت گرفت همچنین در سال 94، 15.9 درصد ازدواج دختران در سنین بالای 30 سال بود.

کاهش نامحسوس سن ازدواج در استان فارس 

بررسی‎های آماری در استان فارس نشان می‎دهد که امسال سن ازدواج با کاهش روبه‎رو بوده است، هر چند این کاهش چندان محسوس نیست. علیرضا انصاری، مدیرکل ثبت احوال استان فارس میانگین اختلاف سن زوجین در استان فارس را 5.58 ذکر کرده که از میانگین کشوری بیشتر است.

به گفته وی سن ازدواج  در 9 ماه امسال در مردان 28.33 و در زنان 23.50 بوده که نسبت به سال گذشته که 28.46 برای مردان و 23.7 برای زنان بوده کاهش داشته است، هرچند این کاهش برای استان فارس مایه امیدواری است اما باید تلاش کرد تا با برنامه‎ریزی و رفع موانع موجود سن ازدواج را کاهش و این نرخ را ثابت نگه داشت. 

خانواده‎محوری سنگ بنای جامعه اسلامی 

جوانانی که نظراتشان در این گزارش ذکر شد برای رفع مشکل تاخیر در ازدواج و افزایش سن راه حل‎هایی ارائه دادند که از آن جمله می‎توان به کاهش انتظارات والدین، رفع مشکلات اقتصادی، افزایش مراکز مشاوره ویژه آشنا کردن جوانان جویای همسر اشاره کرد. 

«خانواده واحد بنیادی و سنگ بنای جامعه اسلامی و کانون رشد و تعالی انسان و پشتوانه سلامت و بالندگی و اقتدار و اعتلای معنوی کشور و نظام است و سمت و سوی حرکت نظام باید معطوف باشد به  ایجاد جامعه‌ای خانواده محور و تقویت و تحکیم خانواده و کارکردهای اصلی آن بر پایه الگوی اسلامی» این عبارات از بند نخست سیاست‎های کلی خانواده برگرفته شده، سیاست‎هایی که مقام معظم رهبری برای اجرای اصل 110 قانون اساسی ابلاغ کردند. 

باید تلاش کرد تا با کاهش سن و افزایش نرخ ازدواج با فرهنگ‎سازی، فراهم کردن بسترهای اقتصادی و  رفع دیگر موانع جامعه‎ای خانواده محور با پایه‎های مستحکم ایجاد کرد. 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان