کد خبر: ۱۰۴۸۰۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۴ - ۲۹ دی ۱۳۹۵
استاندار فارس:

طرح «استفاده از آب‌های تصفیه شده فاضلاب‌» به شورای عالی آب ارسال می‌شود

استاندار فارس گفت: طرح استفاده از آب‌های تصفیه شده فاضلاب‌های شهری فارس برای آبیاری فضای سبز شهرها در دو هفته آینده به شورای عالی آب ارسال می‌شود.
به گزارش شیرازه، سید محمدعلی افشانی پیش از ظهر امروز در مراسم تجلیل از برترین‌های بخش کشاورزی استان فارس با بیان اینکه مسائل اولیه مربوط به خشکسالی و کمبود آب استان فارس دو هفته گذشته در شورای عالی آب کشور مطرح شد اظهار داشت: طی دو هفته آینده طرح‌های استان فارس در زمینه مقابله با کمبود آب و خشکسالی برای تصویب نهایی به این شورا ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از طرح‌های استان فارس برای ارسال به شورای عالی آب طرح استفاده از آب‌های تصفیه شده فاضلاب‌های شهری فارس برای آبیاری فضای سبز شهرها است افزود: طرح اتمام هر چه سریع‌تر 6 سد نیمه تمام استان فارس نیز به این شورا ارسال می‌شود زیرا ساخت سد علاوه بر اینکه به تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی کمک می‌کند سبب افزایش رطوبت آب و هوا نیز می‌شود.

افشانی با بیان اینکه از آنجا که اقتصاد استان فارس بر پایه کشاورزی استوار است از لحاظ کشاورزی با بقیه استان‌های کشور متفاوت است عنوان کرد: فارس از لحاظ تولید محصولات کشاورزی رتبه نخست را در بین استان‌های کشور دارد زیرا خیلی از استان‌ها از لحاظ اقلیمی مطلوبیت استان فارس را برای کشت محصولات کشاورزی ندارند.

وی با بیان اینکه کشاورزان به عنوان قشر مولد جامعه نقش موثری در جلوگیری از مهاجرت به حاشیه شهرها دارند خاطرنشان کرد: اگر کشاورزی نباشد معضل حاشیه‌نشینی نیز افزایش می‌یابد بنابراین باید به این بخش توجه ویژه شود.

استاندار فارس با بیان اینکه به دلیل خشکسالی و برداشت غیراصولی آب عمق برخی از چاه‌های استان فارس به 500 متر رسیده و همین سبب پایین آمدن کیفیت آب شده است گفت: باید با افزایش کشت گلخانه‌ای و ساخت شهرک‌های گلخانه‌ای در هر 29 شهرستان استان فارس از آب موجود بهره کافی را برد و در واقع به جای افزایش سطح زیرکشت، میزان تولید در واحد سطح را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه امسال سهیمه استان فارس در آبیاری نوین 30 هزار هکتار است اظهار داشت: برداشت آب از سفره‌های آب زیرزمینی باید با نصب کنترهای هوشمند بر سر چاه‌ها کنترل شود و از سویی نیز باید چاه‌های غیرمجاز پلمپ شوند.

افشانی بازاریابی محصولات کشاورزی را یکی از مهم‌ترین کارهایی عنوان کرد که باید برای کشاورزان استان فارس انجام شود و گفت: بحث یافتن بازار جدید و بازاریابی حتی از مسئله آب هم مهم‌تر است زیر ایجاد رابطه منطقی بین تولید‌کننده، صادرکننده سبب افزایش سود و بالا رفتن کیفیت تولید می‌شود.

به گزارش تسنیم، در این مراسم از 68 کشاورز نمونه استان فارس در سال 94 تجلیل شد که 62 نفر از این کشاورزان مرد و 2 نفر زن بودند.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان