کد خبر: ۱۰۴۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۵
مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان رستم:

از تک محصولی و نگاه سنتی باید دست برداشت

مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان رستم گفت: کشاورزان باید از نگاه سنتی پرهیز کنند شهرستان رستم پتانسیل کشت محصولات متفاوت را دارد.

به گزارش شیرازه  فرامرز نوعی خدابادی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان رستم در حاشیه بازدید از نرگس زارها به خبرنگار نورآنلاین گفت: یکی از سیاست های جهاد کشاورزی ترویج کشت محصولات متنوع است که گل نرگس نیز در این بخش قرار میگیرد. خوشبختانه شرایط شهرستان رستم برای کشت این نوع محصول بسیار مناسب است.

هرچند تاخییر در بارش باران و خشک سالی که تاکنون با آن درگیر هستیم بر میزان برداشت نرگس تاثیر گذاشته است. 
درسطح 25 هکتاری نرگس، پیش بینی می شود که 700 هزار شاخه گل برداشت شود که متاسفانه نسبت به سال گذشته با کاهش 30 درصدی روبرو خواهیم بود.


وی در خصوص تنوع کشت و روی آوردن کشاورزان به محصولات خاص نیز گفت: این سیاست جهاد کشاورزی که باید الگوهای کشت مناسبی را تعریف کرد تا تنوع محصولی بالاتری داشته باشیم و کشاورزان از روی آوردن به تک محصولی پرهیز کنند یک حرکت صحیح و تفکری مناسب است.

الگوی کشت باید با توجه به میزان مصرف آب، شرایط کشت و وضعیت بازار تعریف شود که در این خصوص توانسته ایم  در یک سال گذشته محصولاتی را به کشاورزان معرفی کنیم. از جمله آنها می توان به سیب زمینی،  آفتاب گردون، زعفران، گیاهان دارویی، توت فرنگی، محصولات گلخانه ای، سیر و هویج اشاره کرد که امیدواریم میزان سطح کشت این محصول در سالهای پیش رو افزایش یابد.

 نگاه ما این است که کشاورز با رفتن به سمت این محصولات یا تغییر زمان کشت، درآمد زایی بیشتری داشته باشد. زعفران که در سال جاری کشت شد نشان داد که می تواند از نطر اقتصادی پاسخگو باشد و امیدوار به توسعه ی آن و دیگر محصولات فوق هستیم.

این مقام مسئول بر لزوم تنوع کشت محصولات تاکید کرد و از کشاورزان خواستار شد تا از نگاه سنتی دست بردارند و با بهره از کارشناسان جهاد کشاورزی، الگوی کشت مناسبی داشته باشند.

وی افزود: در این راستا 24 هکتار از اراضی شهرستان در سال آینده به کشت محصولات گلخانه ای اختصاص داده خواهد شد تا این نوع کشاورزی نیز ترویج یابد. محصولات گلخانه ای بازاریابی مناسب تری دارند و با تغییر زمان کشت می توان با قیمت و نرخ بالاتری به فروش رساند.

نوعی خدابادی در این خصوص که کشاورزان به یکباره دست به کشت گسترده ی محصولاتی چون هندوانه، ذرت، برنج و گوجه میزنند و با اشباح شدن بازار در فروش محصولات خود با مشکل روبرو می شوند نیز گفت: نگاه سنتی و روی آوردن به محصولاتی که در زمانی تضمین خرید داشته اند عامل این مشکل شده است. برای مثال کشت برنج در شهرستان قدمت بسیار بالایی دارد و منابع آبی آن کافی بوده است. اما هم اکنون با خشکسالی و کاهش منابع آبی روبرو هستیم انتظار می رود که طرح جدیدی برای کشاورزی های خودمان تعریف کنیم.

پیشنهاد ما این است که یا به کشت های جایگزین روی آوردند و یا اینکه با انتقال دانش به کشت صحیح تر دست زنند همچنین می توانند با "تغییر زمان کشت برنج به بهاره" در شرایط بهتری برداشت داشته باشند.

وضعیت منابع آبی نیز این موضوع را تایید می کنند و باید کشت برنج را به زمانی منتقل کرد که رودخانه های منطقه از شرایط آبی مناسبی برخوردار باشد.

البته این شرایط فقط مختص به برنج نیست و باید این کار کارشناسانه در تمامی محصولات رعایت شود.

او در پایان گفت؛ ما در جهاد کشاورزی از طریق واحد های آموزش و ترویج به دنبال ارتباط نزدیک با کشاورزان و انتقال دانش های نوین به آنها هستیم. اگر این ارتباط ایجاد شود  می توانیم شاهد تغییر در روند کشاورزی باشیم. خوشبختانه حرکت های خوبی صورت گرفته  و همچنان انتظار داریم که همراهی کشاورزان با کارشناسان جهاد افزایش یابد.

منبع: نورآنلاین،


نظرات بینندگان