کد خبر: ۱۰۴۸۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۵

تپه هایی با نام سرعت گیر

برخی سرعت گیرهای نفس گیر فسا بیشتر به سکوی پرتاب و پرش شبیه است تا سرعتگیر و سرعت کاه.

به گزارش  شیرازه عنوان سرعتکاه به مقاطع برجسته کوهان شکل که به منظورکاهش سرعت درعرض خیابانها بکار می روند و معمولا از جنس آسفالت یا پلاستیک فشرده ساخته واجراء می شود .

سرعت کاه ها در سرعت و نحوه جریان وسایل نقلیه درطراحی معابر شهری نقش مهمی ایفا می کنند و بیشتر برای ارتقآء کیفیت زندگی درمناطق مسکونی و جزو شیوه های مناسب آرام سازی ترافیک در دستور کار مدیران شهری قرار میگیرد. 

هرگاه سرعت کاه با عرض کمتراز 8/1 متر اجراء گردد، عنوان سرعتگیر یا سرعت شکن به آن تعلق میگیرد ، سرعتکاه دارای ارتفاع5 الی 10 سانتی متر وعرض آن حدود4متر است ولی نبایستی از 8/1 متر کمتر باشد.

هر چه عرض سرعتکاه کمتر باشد به سرعت گیر شبیه است و همانند دست انداز جاده عمل می کند.

البته نوع تخت سرعتکاه که دارای طول بیشتر ی است میتواند در خیابانهایی باحداکثرسرعت مجاز50 کیلومتر نیز نصب شوند . 

 طبق استانداردهای موجود ارتفاع بلند ترین نقطه یک سرعت گیر باید 7 تا 10cm ,حداکثر طول آن 30cm وعرض آن به اندازه عرض محل نصب باشد و استفاده ازآن در اماکنی توصیه می شود که حداکثر سرعت وسایل نقلیها ز 15km تجاوز نمی کند. 

در حال حاضر شاهد افزایش روز افزون و قارچ گونه سرعتگیر های غیر استاندارد و غیر فنی در سطح شهرها نه تنها آرامش را از روح و روان شهروندان گرفته، بلکه به افزایش میزان ترافیک و افزیش تصادفات نیز کمک کرده است.

در اکثر سرعت‌گیرها که بایستی طبق استاندارد، پلاستیکی باشند شاهد استفاده از آسفالت برای ایجاد آن هستیم ، به‌دلیل هم‌رنگ بودن با سطح جاده و عدم نصب تابلو هشدار، خودروهای عبوری متوجه وجود سرعت گیر نشده و با سرعت از روی آن عبور می‌کنند که این موضوع آسیب‌های فراوانی را به خودرو وارد می‌کند.

قبل ترها تمام سرعتگیرهای سطح شهر آسفالته بودند.پس از آن، مدتی در کشور ایجاد سرعتکاه های پلاستیکی متداول شد و حتی شهرداری شهرهای کوچک نیز اقدام به تهیه و نصب آن کردند که با این کار هم آسیب به وسایل نقلیه وارد نمی شد و هم جنبه زیبایی بصری شهر حفظ می شد . متاسفانه با مرور زمان مجدداً مدتی است در سطح شهرها خصوصاً شهر فسا شاهد ایجاد سرعت گیرهای آسفالته هستیم.

وجود سرعت گیر هایی با فاصله ی نسبتاً کم از یکدیگر در برخی از بلوار ها علاوه بر افزایش مصرف سوخت وسایل نقلیه باعث افزایش آلودگی هوا نیز می شود .

علاوه بر این‌ها می‌توان به دیگر پیامدهای منفی  سرعت گیرهای غیراستاندارد از جمله کاهش سرویس‌دهی مناسب وسایل نقلیه اورژانسی به‌دلیل کاهش سرعت، آسیب دیدن جلوبندی خودروها و افزایش تصادفات بر اثر ترمز ناگهانی اشاره کرد.

حتی دیده شده در برخی محله های پایین شهر، عده ای از افراد درجلوی منزل یا مغازه های خود اقدام به احداث سرعت گیر می کنند؛ که معمولاً اکثر این سرعت گیرها، هیچ تابلو اعلام هشداری قبل از آن نصب نشده و یا اگر هم تابلویی باشد تنها چندمتر پیش از سرعت گیر نصب شده اند و دید لازم برای رانندگان را ندارد .

یکی از شهروندان در این باره می گوید : متاسفانه برخی سرعت گیر ها استاندارد نیستند . ارتفاع انها زیاد است، تابلو ندارند و شب ها معمولاً دیده نمی شوند و باعث ایجاد مزاحمت برای شهروندان هستند .

وی افزود : بسیاری از اینها سرعت گیر نیستند، یک تپه ی  آسفالتی اند که باعث از بین رفتن تعادل وسایل نقلیه خصوصاً متورسیکلت می شوند.

این شهروند در ادامه میگوید: مسئولان اطلاع رسانی کنند که مردم در صورت دیدن چنین تپه هایی چه اقدامی انجام دهند؟ و اگر خدایی نخواسته برایشان مشکلی پیش امد چه اقدامی باید انجام دهند؟

وی در پایان می گوید: در برخی مناطق نیز نظارتی بر روی ایجاد سرعتگیر ها وجود ندارد و هرکس طبق سلیقه ی خودش اقدام به ایجاد سرعت گیر می کند .





منبع:  فسایی،


نظرات بینندگان