کد خبر: ۱۰۴۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۷ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۵

شنبه های طنین پاسارگاد با کتاب؛ در بهمن ماه کتاب چی بخونیم

می­ خواهیم به یکی از دغدغه ­های افراد کتاب­خوان پاسخی داده باشیم و یکی از بهانه ­های افراد کتاب­ نخوان را رفع کنیم. بنابراین شنبه ­های اول هر هفته طنین پاسارگاد به معرفی چند کتاب می­ پردازد.

به گزارش  شیرازه  زهرا شادکام در طنین پاسارگاد نوشت: دلایل زیادی را می­ توان برشمرد که چرا مردم یک جامعه به سراغ کتاب نمی­ روند و یا به اصطلاح کتاب­خوان نیستند که در این شماره قصد پرداختن و باز کردن این مسأله را نداریم. می­ خواهیم به یکی از دغدغه­ های افراد کتاب­خوان پاسخی داده باشیم و یکی از بهانه ­های افراد کتاب ­نخوان را رفع کنیم. بنابراین شنبه ­های اول هر هفته طنین پاسارگاد به معرفی چند کتاب می­ پردازد.

افرادی که به طور مستمر یا نامستمر کتاب می­ خوانند یکی از دغدغه­ها و مشکلاتشان عدم شناخت کتاب­های خوب است. البته طبق تجربه شخصی و مطالعه گفته­ها و نوشته­های نویسنده­ها و اهل کتاب اگر کسی شروع به مطالعه کند به مرور می­تواند این نیاز خود را بر طرف کند؛ و کتاب­های خوب را از ناخوب یا موضوع­های مورد علاقه را از نامورد علاقه خود تشخیص دهد. به هر حال اینکه اهالی کتاب تجربه­های کتاب خوانی خود را به یکدیگر معرفی کنند خالی از لطف نیست. چه دلنشین است که یک کتاب مشترک را با دوستان خواند و به نقادی آن پرداخت.

طرف دیگر قضیه افرادی هستند که تمایل به خواندن کتاب دارند اما حرفشان این است که کتاب خوب نداریم یا کتاب خوب سراغ نداریم. اینجاست که معرفی کتاب نقش خود را نشان می­دهد و می­تواند به این دوستان کمک کند تا خودشان را محک بزنند که کتاب خوب نداریم یا آدم خوان نداریم.

خیلی فکر کردیم که چه کتاب­هایی را معرفی کنیم، به خصوص که مخاطبان این مطلب از طیف­های مختلفی هستند که شاید برخی به شدت کتاب­خوان باشند و برخی تا به حال به سراغ کتاب نرفته باشند. از جمله موضوعات مهم دیگر سن و سال و شغل افراد است چون بالاخره در نظر گرفتن همه این موارد برای معرفی کتاب از اهمیت بالایی برخوردار است. یک نکته مهم دیگر هزینه خرید کتاب بود و از آن مهمتر عدم وجود کتابفروشی در شهر ما (ان شاالله در یک شماره به این موضوع می­پردازیم). نتیجه همه این اما و اگرها و نکات این شد که کتاب­هایی را معرفی کنیم که مردم بتوانند به راحتی آن­ها را تهیه کنند. بنابراین خیالتان راحت باشد، کتاب­هایی در این بخش معرفی می­شوند که بتوانید به راحتی آن­ها را از کتابخانه شهید خبازی تهیه کنید.

کتاب اول: خاطرات احمد احمد/ نویسنده محسن کاظمی

این کتاب تدوین و بازنویسی بیش از 70 ساعت مصاحبه آقای محسن کاظمی با آقای احمد احمد یکی از مبارزان و انقلابیون دوره پهلوی دوم می­باشد. کتاب خاطرات کسی را بیان می­کند که در گروه­های مبارزه متعددی همچون هیئت­های مؤتلفه، انجمن حجتیه، سازمان مجاهدین خلق و حزب ملل اسلامی مبارزه مسلحانه و غیر مسلحانه داشته است. خاطرات ایشان از سال­هایی که در زندان ساواک بوده­اند بسیار تکان دهنده است. شخصاً در طول مدت خواندن کتاب بارها و بارها به این فکر فرو رفتم که چقدر نسبت به انقلاب ناآگاه هستم و البته هستیم. خواندن تاریخ با روایت شخصی که خود لحظه لحظه­ی روزهای مبارزه را تجربه کرده است بسیار لذت بخش و عبرت آموز است. خواندن این کتاب در آستانه 38 امین سالگرد پیروزی انقلاب خالی از لطف نیست.

کتاب دوم: روی ماه خداوند را ببوس/ نویسنده مصطفی مستور

این کتاب در سال 1379 برنده جایزه قلم زرین شده است و معروف­ترین اثر آقای مستور است. با توجه به حجم کم (114 صفحه) و متن روان این کتاب به افرادی که تمایل دارند پا به عرصه کتاب­خوانی بگذارند پیشنهاد می­شود. و البته به همه افرادی که دغدغه کار فرهنگی را دارند و در این حوزه فعالیت می­کنند نیز پیشنهاد می­گردد.

کتاب با جمله زیبا و قابل تأمل " هر کس روزنه­ای است به سوی خداوند، اگر اندوهناک شود، اگر به شدت اندوهناک شود." شروع می­شود. این رمان کوتاه زندگی شخصی به نام یونس را روایت می­کند که موضوع پایان­نامه دکتری او بررسی دلیل خودکشی شخصی به اسم پارسا است که استاد دانشگاه بوده است و هیچ مشکل خاصی در زندگی او وجود نداشته است که بخواهد به خاطر آن خودکشی کند. در این مسیر یونس بارها و بارها از خود می­پرسد آیا خدایی هست؟

چند جمله زیبا از کتاب :

-خداوند برای هر کس همان قدر وجود دارد که او به خداوند ایمان دارد.

-گفتم "دوستت دارم" و تو دیگر نفس نکشیدی و روح من از تپش ایستاد. گفتم نکند...

-اگر ابراهیم برای تکمیل ایمانش محتاج معجزه بازسازی قیامت بر روی زمین بود، یا موسی محتاج تجلی خداوند بر طور، علی (ع) لحظه­ای در توانایی و اقتدار خداوندش تردید نکرد و همواره می­گفت: اگر پرده­ها برچیده شوند ذره­ای بر ایمان او افزوده نخواهد شد.

- از طرف من روی ماه خداوند را ببوس...

کتاب سوم: 150هشتگ/سید بشیر حسینی و حسین حق پناه

احتمالاً تاکنون واژه سواد رسانه ­ای به گوشتان خورده است. یک زمانی می ­گفتند کسانی که خواندن و نوشتن بلد نیستند بی­سواد محسوب می­شوند، بعدها گفتند کسانی که طریقه کار با رایانه را نمی­دانند بی­سوادند. و امروزه با توجه به پیشرفت و تعدد رسانه­های مختلف کسانی که نمی­دانند در رویارویی با این رسانه­ها چگونه رفتار و عملکردی را اتخاذ کنند بی­سواد محسوب می­شوند. این کتاب در 15 فصل به بررسی پانزده رسانه و تأثیرات آن­ها بر زندگی ما پرداخته است. جالب است بدانید هم اکنون در 90کشور دنیا از جمله آلمان، ژاپن، امریکا، استرالیا و کانادا یک واحد درسی در مقاطع مختلف تحصیلی با موضوع سواد رسانه­ای به محصلین آموزش داده می­شود.

صفحات این کتاب رنگی و پر از شکل هستند، پس اگر می­خواهید شروع به کتاب­خوانی کنید این کتاب هم گزینه مناسبی است.

منبع:  طنین پاسارگاد،

نظرات بینندگان