کد خبر: ۱۰۴۸۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۵
همتی بوشهری خبر داد:

اجرای ۷۰ برنامه در قالب طرح «مسجدمحوری» توسط هر مسجد در شیراز

گروه اجتماعی: معاون شهردار شیراز گفت: مساجدی که در اجرای طرح مسجدمحوری مشارکت دارند باید در مدت یک سال اجرای این طرح حداقل ۷۰ عنوان برنامه و خدمات به مخاطبان طرح ارائه دهند.
به گزارش شیرازه، احمد همتی بوشهری، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با بیان اینکه در طرح مسجدمحوری که در قالب برنامه یک ساله تدوین شده هر مسجد ملزم به اجرای ۷۰ برنامه است، گفت: برگزاری ۲۴ سخنرانی (۱۲ سخنرانی شهروندی و ۱۲ سخنرانی اجتماعی) در طول سال، برگزاری ۱۲ مسابقه، برپایی ۴ نمایشگاه، برگزاری ۱۲ تور گردشگری و ۶ اردو از جمله این برنامه‌ها است.

وی با اشاره به اینکه طرح مسجدمحوری در سال دوم فعالیت خود با استقبال خوبی از سوی شهروندان مواجه شده است، افزود: براساس ارزیابی عملکرد مساجد و نظرسنجی از مخاطبان این طرح، مدیران ارشد شهری برای ادامه طرح در سال سوم تصمیم‌گیری خواهند کرد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز به استفاده بیش از ۳۳ هزار و ۵۰۰ نفر از طرح مسجدمحوری طی ۴ ماه اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: شهروندان در قالب این طرح از خدماتی همچون کارگاه‌های شهروندی و اجتماعی، تورهای گردشگری، سالن‌های ورزشی و زمین چمن و غیره بهره‌مند شدند.

همتی بوشهری با اشاره به اینکه برخی از برنامه‌ها مانند استفاده از سالن‌های ورزشی، زمین‌های چمن و برگزاری اردوهای تفریحی و فرهنگی و برگزاری دوره‌های آموزش فرهنگ شهروندی با استقبال خوبی مواجه شده است، گفت: برنامه‌هایی که از سوی شهروندان با استقبال خوبی مواجه می‌شود با برنامه‌ریزی تقویت خواهد شد و از نظر کمی افزایش می‌یابد.

معاون شهردار شیراز با بیان اینکه جامعه هدف طرح مسجدمحوری نوجوانان و جوانان هستند، گفت: برای جذب تعداد بیشتر جوانان و نوجوانان به این طرح تمامی خدماتی که ارائه می‌‌شود رایگان است اما افراد باید برای دریافت خدمات به مساجد مراجعه و از برنامه‌های فرهنگی و کارگاه‌های مختلف نیز استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه تلاش متولیان و مجریان طرح مسجدمحوری بر این است که تمامی اعضای خانواده در زمره مخاطبان طرح قرار گیرند بیان کرد: با اجرای طرح مسجدمحوری باید ارتباط تمامی اعضای خانواده با مساجد تقویت شود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز اظهار کرد: با توجه به اینکه تعداد سالن‌های ورزشی و زمین چمن در شیراز محدود است و بیشتر درخواست‌های مخاطبان طرح مسجدمحوری برای استفاده از این دو مورد است برای ارائه خدمات متوازن از سالن‌های ورزشی و زمین چمن در ایام فصول سرد و گرم سال هماهنگی لازم با مدیریت تربیت بدنی و تفریحات سالم سازمان انجام شده است تا بتوانیم پاسخگوی خیل عظیم مخاطبان باشیم.

همتی بوشهری با بیان اینکه طرح مسجدمحوری در دومین سال فعالیت خود از نظر کمی و کیفی ارتقا یافته است، گفت: نقاط ضعف و قوت این طرح در جلسات ۳ و ۶ ماهه بررسی و آسیب‌شناسی و راهکارهای لازم برای ارتقای طرح و جذب مخاطبان بیشتر ارائه می‌شود.

معاون شهردار شیراز به بیان عناوین کارگاه‌های آموزش سبک زندگی و فرهنگ شهروندی پرداخت و افزود: این کارگاه‌ها در دو بخش اجتماعی و شهروندی توسط اداره آموزش شهروندی و اداره صیانت از خانواده سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در قالب طرح مسجدمحوری به مردم ارائه می‌شود.

به گفته وی کارگاه‌های آموزشی فرهنگ صداقت، راستی، امانتداری و وجدان کاری، فرهنگ قناعت و ساده زیستی با تاکید بر الگوی مصرف، نظم و انضباط اجتماعی و قانون‌گرایی، فرهنگ سلامت شهروندی با تاکید بر تغذیه سالم، فرهنگ طراحی و استفاده از فضای سبز در زندگی شهری، ایجاد و افزایش روحیه تعلق خاطر و تعصب افراد نسبت به محل زندگی خود، فرهنگ‌سازی در جهت افزایش ایمنی و امنیت شهری در برابر زلزله و حوادث غیر مترقبه، فرهنگ و آئین همسایگی با تاکید بر آپارتمان‌نشینی، فرهنگ نظافت و بهداشت عمومی با تاکید بر کاهش تولید و تفکیک زباله، فرهنگ صحیح رفتار ترافیکی با هدف کاهش آلودگی هوا و ترافیک، فرهنگ قانون استفاده از فضای مجازی در خانواده، فرهنگ ایمنی و آتش‌نشانی کارگاه‌هایی هستند که توسط اداره شهروندی به ارائه آموزش‌های لازم به مردم می‌پردازد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با تاکید بر اینکه مهم‌ترین رسالت این سازمان تلاش برای ارتقای فرهنگ شهروندی و اجتماعی و تحکیم بنیان خانواده است، گفت: تاثیر مدرنیته و نوسازی بر نهاد خانواده، عفاف و حجاب، اقتصاد خانواده با محوریت اقتصاد مقاومتی، ارتباط سبک زندگی و طلاق، آسیب‌شناسی تربیت دینی، تقویت وفاداری در استحکام خانواده، خانواده، فرزندآوری و فرزندپروری، عوامل موثر در ایجاد روابط سالم در خانواده، تحکیم بنیان خانواده از نگاه قرآن و عترت، خانواده و فرهنگ مهدویت، شناخت آسیب‌های اجتماعی، تحولات خانواده در جهان و ضرورت ارائه الگوی خانواده اسلامی از جمله کارگاه‌هایی است که توسط اداره صیانت از خانواده در قالب طرح مسجدمحوری برگزار می‌شود.

یادآور می‌شود، طرح مسجدمحوری در سال نخست فعالیت خود با مشارکت ۵۷ مسجد خدمات خود را به شهروندان ارائه کرد و با توجه به استقبال مردم از این طرح، تعداد مساجد مشارکت‌کننده در سال اجرای دوم طرح به ۱۱۰ مسجد افزایش یافت.
نظرات بینندگان