کد خبر: ۱۰۴۸۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۱ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۵
مسئول کمیسیون فرهنگی دبیرخانه کلانشهرهای کشور:

حذف معاونت‌های فرهنگی شهرداری‌ها خلاف منویات رهبری است/ بخشی از وظایف سایر دستگاه ها بر عهده شهرداری قرار گرفته

مسئول کمیسیون فرهنگی دبیرخانه کلانشهرها و مراکز استان های کشور، حذف معاونت‌های فرهنگی و یا ادغام آنها با سازمان‌های فرهنگی و اجتماعی شهرداری‌ها را برخلاف بیانات مقام معظم رهبری عنوان کرد.
به گزارش شیرازه، عادل مزاری در حاشیه جلسه هیئت مدیره سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، به حذف معاونت‌های فرهنگی در برخی کلانشهرهای کشور و یا کم کردن اختیارات آنها و کاهش سطح آنها از معاونت به سازمان و یا ادغام برخی معاونت‌های فرهنگی با سازمان‌های فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری‌ها اشاره و از این اقدام ابراز تاسف کرد.

وی با بیان اینکه این اقدام با سیاست‌گذاری کلانشهرها تناقض دارد و این را ایراد می‌دانیم اظهار کرد: حذف معاونت‌های فرهنگی، ادغام آنها و یا کم کردن حدود اختیارات آنها بر خلاف بیانات مقام معظم رهبری است زیرا ایشان به بحث فرهنگی تاکید دارند و متاسفانه برخی افراد بر خلاف منویات معظم له عمل می‌کنند.

مزاری خاطرنشان کرد: این اشتباه بزرگی است که پس از سال‌ها تلاش در راستای راه‌اندازی و فعال کردن معاونت‌های فرهنگی شهرداری‌ها و تبدیل شهرداری از سازمانی صرفا خدماتی به نهادی اجتماعی، اکنون معاونت فرهنگی که محور فعالیت‌های فرهنگی شهرداری‌ها بود حذف شود و این خلاف سیاست‌گذاری فرهنگی‌ اساسی کشور است.

مسئول کمیسیون فرهنگی دبیرخانه کلانشهرها و مراکز استان های کشور با تاکید بر اینکه برای بازگرداندن معاونت‌های فرهنگی تلاش داریم و این موضوع را پیگیری می‌کنیم تصریح کرد: سیاست‌گذاری‌های مربوط به شهرداری‌های کلانشهرها براساس نیازهایی که در حوزه فرهنگی کشور وجود دارد و آنچه که شهرداری‌ها می‌توانند ورود کنند براساس نیاز زمان، تدوین، تبیین و پیگیری می‌‌شود.

وی با اشاره به اینکه امروز یکی از آسیب‌هایی که کشور با آن مواجه است فضای مجازی و مدیریت آن است گفت: این مساله در کشور گرفتاری و مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

مزاری با بیان اینکه نمی‌شود گفت این موضوع چه ارتباطی با شهرداری‌ها دارد افزود: امروزه چه بخواهیم چه نخواهیم  شهرداری‌ها به محور فعالیت‌های کلانشهرها تبدیل شدند.

مسئول کمیسیون فرهنگی دبیرخانه کلانشهرها و مراکز استان های کشور بیان کرد: به عنوان مثال شهرداری بیش از یک‌هزار مرکز فرهنگی شامل فرهنگسرا، کتابخانه و غیره در 374 محله تهران دارد و ورزشگاه‌هایی که شهرداری تهران احداث کرده 10 برابر تعداد ورزشگاه‌های تربیت بدنی است و این ظرفیت باید در راستای اهداف فرهنگی جامعه به کار گرفته شود.

وی با بیان اینکه در زمان کنونی کشور ما با آسیب‌های اجتماعی بسیاری از جمله کودکان کار، کودکان خیابانی، کارتن‌خواب‌ها، فقر، اعتیاد، بیکاری و غیره درگیر است اظهار کرد: شهرداری‌ طبق قانون بلدیه موظف است در این حوزه ورود کند.

مزاری گفت: در حال حاضر وظایفی که بخش عمده آنها وظیفه نیروی انتظامی، بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی، هلال‌احمر و غیره است بر عهده شهرداری‌ها قرار گرفته و شهرداری‌ها نیز در این زمینه با جان و دل کار می‌کنند.

مسئول کمیسیون فرهنگی دبیرخانه کلانشهرها و مراکز استان های کشور با اشاره به اینکه اخیرا مقام معظم رهبری با مدیران مرتبط با حوزه‌های اجتماعی دیدار داشتند خاطرنشان کرد: رهبر فرزانه انقلاب در این دیدار از عملکرد شهرداری‌ها اعلام رضایت کردند زیرا شهرداری‌ها در حد توان برای کاهش آسیب‌های اجتماعی تلاش دارند.

وی به برخی اقدامات صورت گرفته توسط شهرداری‌ها از جمله راه‌اندازی مراکز بهاران توسط شهرداری تهران برای ترک اعتیاد معتادان و یا راه‌اندازی مراکز و سراهای مهربانی در شیراز اشاره و تصریح کرد: در این مراکز علاوه بر اینکه به ترک اعتیاد معتادان کمک می‌شود بلکه آنها با حرفه‌آموزی و کارآموزی برای ورود به جامعه آماده می‌شوند.

مزاری با بیان اینکه این مراکز می‌توانند در کشور گسترش پیدا کنند و در دیگر کلانشهرهای کشور نیز راه‌‌اندازی شوند عنوان کرد: این همان سیاست‌گذاری هایی است که امروز براساس نیازهای کشور در حال انجام است.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال اگر شهرداری شیراز طرحی را برای نخستین بار در کشور اجرا کرد و موفق بود به شهرداری دیگر کلانشهرها نیز این طرح پیشنهاد می‌شود تا بتواند از آن استفاده و بهره‌برداری کند.

مسئول کمیسیون فرهنگی دبیرخانه کلانشهرها و مراکز استان های کشور با اشاره به اینکه نظارت بر عملکرد شهرداری‌ هر شهر بر عهده شورای اسلامی، فرمانداری، امام جمعه و دیگر مدیران فرهنگی همان شهر است بیان کرد: اگر در این زمینه کاستی وجود دارد مدیران فرهنگی می‌توانند کمک کنند برطرف شود و اگر خوب است باید شهرداری‌ها تشویق شوند.

وی گفت: دبیرخانه کلانشهرهای کشور به دلیل ارتباطی که با مراکز استان‌ها دارد در راستای هدایت و حمایت از آنها در تلاش است و به عنوان مثال سندهای تفاهمی در حوزه خاص سلامت شهری، آموزش شهروندی، مطالعات اجتماعی و آنچه در حوزه شهرداری باشد به اشتراک گذاشته می‌شود.

مزاری با بیان اینکه شیراز از کلانشهرهایی است که در حوزه فرهنگی به خوبی عمل می‌کند و طی 5 سال گذشته در بین دیگر کلانشهرها از حوزه‌های موفق فرهنگی کشور شناخته شد عنوان کرد: در حال حاضر نیز معاونت فرهنگی شهرداری شیراز در زمره کلانشهرهای موفق قرار دارد و با فعالیت‌های ارزنده‌ای در زمینه فرهنگی، خدمات فرهنگی و اجتماعی خوبی به شهروندان ارائه می‌دهد.

مسئول کمیسیون فرهنگی دبیرخانه کلانشهرها و مراکز استان های کشور بیان کرد: با وجود مشکلات مربوط به حذف معاونت‌های فرهنگی، مشکلات مالی به دلیل کاهش درآمد شهرداری‌ها به سبب مشکلات اقتصادی کشور و همچنین افزایش آسیب‌های اجتماعی و غیره در مجموع عملکرد شهرداری شیراز نسبت به دیگر کلانشهرهای کشور بسیار خوب است.
نظرات بینندگان