کد خبر: ۱۰۴۹۵۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۶ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۵

لزوم تغییر مکان تنها کشتارگاه ممسنی و رستم

احداث کشتارگاه جدید در شهرستان های ممسنی و رستم ضروری به نظر می رسد چرا که تنها کشتارگاه نورآباد عمر مفید خود را کرده است.

به گزارش  شیرازه  کشتارگاه شهر نورآباد ممسنی قدمتی بیش از 40 سال را دارد. این کشتارگاه در مرکز محله توتستان قرار دارد و بوی نامتبوع آن باعث اعتراض ساکنین شده است.

کشتارگاه صنعتی ممسنی

تهمتن یکی از ساکنین محله در گفتگو با خبرنگار ما گفت: هرچند تلاش می شود که نظافت و بهداشت کشتارگاه حفظ شود اما با این وجود برای ساکنین شرایط نامناسبی را ایجاد کرده اند. سالهاست که مردم انتظار دارند شهرداری نسبت به جابجایی این کشتارگاه اقدام کند ولی تا کنون کاری صورت نگرفته است.


یک منبع آگاه نیز به خبرنگار ما گفت:  حدود 70 درصد این کشتارگاه متعلق به شهرداری نورآباد است. هرچند که با مشکل تملک نیز روبروست و شاکی خصوصی دارد اما با توجه به اینکه کشتارگاه دیگری در شهرستان وجود ندارد لذا از تخریب آن جلوگیری شده است.


خسروی رئیس دامپزشکی شهرستان ممسنی نیز در گفتگو با خبرنگار ما با تایید این مساله گفت: ایجاد کشتارگاه جدید متقاضی زیادی دارد اما متاسفانه پای کار نمی آیند. در سال 89 از طرف بخش خصوصی درخواست احداث کشتارگاه داده شد اما پس از مدتی منصرف شدند. هم اکنون نیز دو متقاضی وجود دارد و در حال انجام امور اداری خود هستند.


این مقام مسئول در خصوص چرایی انصراف متقاضیان نیز گفت: پیش بینی می شود احداث یک کشتارگاه هزینه ای بالغ بر 5 میلیلارد تومان را داشته باشد لذا بسیاری از متقاضیان آن را به صرفه نمی دانند. البته این مشکل در همه شهرستان های کوچک وجود دارد. بجز شهرها و شهرستان های بزرگ همه کستارگاه ها به صورت سنتی می باشند.

در  ممسنی نیز تلاش های زیادی برای احداث کشتارگاه جدید شده است اما تا کنون نتیجه ای  دست نیافته ایم. از وضعیت بهداشتی کشتارگاه کنونی نیز رضایت 100 درصدی نداریم اما تلاش های زیادی برای حفظ نظافت و بهداشت آن می شود البته انتظار می رود هزینه های بیشتری در این حوزه انجام دهند. 

وی افزود: با توجه به اینکه در شهرستان رستم نیز کشتارگاهی وجود ندارد باید متقاضی زمینی در بین این دو شهرستان تملک کند. یعنی حتما باید کشتارگاه بین دو شهرستان ممسنی و رستم احداث گردد.


کشتارگاه صنعتی ممسنی

گفتنی است ایجاد کشتارگاه صنعتی در ممسنی به عنوان یکی از بزرگترین شهرستان های تولید گوشت قرمز  لازم و ضروری است  این امر باید در راستای اجرای مصوبات طرح ساماندهی کشتارگاه‌ دام و نیز به منظور ارایه خدمات بهداشتی بهتر و استانداردسازی کشتار دام انجام شود. 

ارتقاء بهداشت کشتار دام و کاهش مشکلات زیست‌محیطی از مزایا صنعتی شدن کشتارگاه می باشد. در کنار صنعتی شدن کشتارگاه‌های سنتی دام، واحدهای بسته‌بندی شکل گرفته که باعث اشتغال‌زایی در این واحدها خواهد شد. 

با شروع به کار کشتارگاه‌ صنعتی دام سیاست‌های بهداشتی مورد نظر سازمان دامپزشکی به طور کامل اجرا و شهروندان می‌توانند محصولات مورد نظر را به‌صورت کاملا بهداشتی با شناسنامه (مشخصات کامل محصول) تهیه کنند.

کشتارگاه صنعتی ممسنی



کشتارگاه صنعتی ممسنی


منبع:  نورآنلاین
نظرات بینندگان