کد خبر: ۱۰۵۰۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۵

پلاسکوهای شیراز در معرض آتش و آوار

آتش سوزی در ساختمان پلاسکو تهران و جان باختن شماری از شهروندان و شهادت آتش نشانان غیور ضمن آنکه حادثه ای تلخ و جانکاه بود ، تلنگری برای هشیاری بیشتر و پیشگیری از بروز حوادث مشابه در سایر شهرها و از جمله در کلان شهر شیراز نیز تلقی می شود ، گوشزدی که می تواند با اقدام بیشتر و بهتر مسئولان شهری از بروز و تکرار چنین حوادثی جلوگیری کند.
به گزارش شیرازه، هر چند این حادثه نباید دستاویزی احتمالی برای برخی مسئولان شهری و شهرداری ها برای اجحاف در حق شهروندان و به اصطلاح ماهی گرفتن از آب گل آلود و اقدام های فله ای برای تحت فشار گذاشتن کسبه و بازاریان و فعالان اقتصادی شود که اکنون در ساختمان های فرسوده یا بدون پایان کار اشتغال دارند.
گرفتن پایان کارو بازسازی و نوسازی ساختمان های فرسوده و درکل حرکت بر مدار قانون ابزارها و سازوکارهای خاصی دارد که نمی توان یک شبه و با موج سواری بر احساسات پلاسکو آن را بر شهروندان تحمیل کرد.
آتش سوزی در پلاسکو تهران می تواند نقطه آغازی برای پیشگیری از بروز حادثه مشابه باشد، همانطور که زلزله مهیب بم با همه تلخی ها و ناکامی ها و خسارت هایی که داشت توانست تغییرات اساسی در نظام مهندسی ساختمان به وجود آورد و امروز سالم ماندن بسیاری از روستاها و شهرها در زمین لرزه ای مخرب مدیون همان زلزله مهیب است و پایه گذاری اصول مهندسی و تغییرات اساسی در قوانین نظام ساختمان میوه شیرین آن زلزله تلخ و جانکاه است .
بسیاری از صاحبنظران و متخصصان در شیراز به ویژه طی روزهای گذشته از بازار وکیل به عنوان سازه ای قدیمی و فرسوده یاد کرده اند که می تواند به عنوان تهدیدی جدی در آتش سوزی های مهیب تلقی شود ، این بازار قدیمی با قدمت حدود 300 سال اکنون محل کسب بسیاری از تجار و فروشندگان محصولات مختلف به ویژه محصولاتی است که در معرض آتش سوزی آسیب پذیر هستند.
همچنین ازیک مجتمع نوسازدرچهارراه 15 خرداد(پارامونت) شیرازبه عنوان ساختمانی یادمی شود که استانداردهای ایمنی را رعایت نکرده، هر چند این استانداردها با فشار شهرداری ها و نهادهای شهری به این ساختمان باز نمی گردد و باید دراین زمینه بررسی کارشنایی بیشتری صورت گیرد.
پیشنهاد کارشناسانه این است که مسئولان استان فارس و شیراز دراین زمینه به کاوش بیشتر بپردازند و اگر رانتی در شکل گیری این اماکن وجود دارد یا این ساختمان ها واقعا زیر نفوذ افراد ذی نفوذ با دور زدن قانون توانسته اند بدون پایان کار و بدون رعایت مولفه های ایمنی فعالیت کنند ، به فعالیت آن بدون مماشات و مصلحت اندیشی پایان داده شود.
همچنین از هتل آسمان شیراز در خیابان تنگ و باریک رودکی شیراز به عنوان یکی از اماکنی یاد شده که مکان یابی درستی برای احداث ندارد و می تواند در معرض آسیب و تهدید باشد، این قبیل اماکن در شیراز فراوان به چشم می خورد، بافت قدیم و فرسوده این شهر که اکنون یک وانت به سختی می تواند از کوچه های آن عبور کند خود یک تهدید بزرگ در آتش سوزی ها است که در معرض آسیب قرار دارد.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شیراز از جمله کسانی است که دل پر درد از ساختمان های فرسوده و در معرض آسیب در شیراز دارد.
محمد فرخ زاده، نه استانداردهای ایمنی در بازار وکیل را تایید می کندونه از کوچه های تنگ و باریک بافت قدیمی و سنتی شیراز دل خوش است.
او می گوید: بارها تذکرات لازم برای ساماندهی بازار وکیل به هیات امنا در این بازار داده شده اما هنوز اقدامی شایسته صورت نگرفته است.
به گفته مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شیرازاکنون فقط سه شیر آتش نشانی در مسیر بازار وکیل نصب شده است و تجمع غرفه داران و سد معبر موجود در مسیر دسترسی به شیرهای آتش نشانی نیز خود یک معضل بزرگ هنگام بروزحادثه است .
فرخ زاده افزود: در بافت تاریخی و بافت فرسوده شیراز با وسعت 360 هکتار حدود 30 شیر آتش نشانی نصب شده و در سطح شهر شیراز شمار شیرهای آتش نشانی به یک هزار و 50 شیر می رسد.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شیراز با بیان اینکه وجود ساختمان‌های ناایمن در این شهر کم نیست گفت: احتمال روی دادن حادثه پلاسکو تهران در شهر شیراز نیز وجود دارد، در بافت تاریخی شهر شیراز و برخی مناطق حاشیه‌ نشین و کنار رودخانه‌ها سکونت‌گاه‌هایی غیررسمی وجود دارد که به‌ صورت شب‌ سازی پاگرفته اند و این‌ها به ‌شدت در برابر حوادث طبیعی و غیرطبیعی آسیب‌پذیر هستند و جان انسان‌هایی که در آن زندگی می‌کنند با خطر روبه‌ رو است.
مسئولان شهری از کارخانه روغن نباتی شیراز نیز که تا کنون چندین بار طعمه آتش شده به عنوان یک واحد صنعتی در قلب شیراز نام برده اند که مخازن آمونیاک آن در آتش سوزی ها می تواند مثل یک بمب عمل کند.
تاکنون تصمیمات مختلف برای خروج این کارخانه از شیراز گرفته شده اما همچنان پای کار می لنگد و این کارخانه در قلب شیراز و در همسایگی دانشگاه شیراز خانه دارد .
عبدالرضا نصیری معاون اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری فارس هم از پیگیری ساماندهی بازار وکیل با یک تلاش و سعی 6 ساله سخن گفت و اینکه نزدیک به 6 سال است درگیر اجرای این طرح به صورت کامل در بنای بازار هستیم .
وی از آنچه عدم هماهنگی و عدم مشارکت مردم و مسئولین در این زمینه نامید گله کرد و اظهار داشت : این موارد موجب شده تا هنوز موفق به اجرای طرح ساماندهی در بازار وکیل نشویم .
آنچه بعد از حادثه پلاسکو بیشتر در رسانه ها نمایان بود و دامنه آن به شهرهای دیگر هم کشیده شد دفاع مسئولان شهری از خودشان در برابر حادثه بود که به دادن هشدارهای ایمنی اکتفا کرده بودند ، اما آیا هشدار و ابلاغ آن برای پیگیری از بروز این حوادث کافی است ؟
رئیس کل دادگستری استان فارس نیز با بیان اینکه ساختمان های غیر ایمن در استان فارس و بخصوص کلان شهر شیراز شناسایی و به مالکان و متصرفان اخطار ایمن سازی داده می شود در نشست اخیر شورای برنامه ریزی دادگستری استان فارس گفت: وظیفه همه مسئولین تدوین برنامه ها و اتخاذ تمهیداتی برای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی است.
محمد القاصی با بیان اینکه این حادثه زنگ خطری برای چنین ساختمان های غیر ایمن به لحاظ فنی است افزود: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های دادگستری باید در این عرصه وارد و ضمن شناسایی ساختمان های غیر ایمن نسبت به تذکر به مالکان و تدوین ضمانت اجراهای لازم در این خصوص اقدام کنند.
وی بیان کرد: عبرت از چنین حوادث تلخ و عمل به وظایف و استفاده از اختیارات قانونی توسط مسئولین زمینه پیشگیری از چنین حوادثی را فراهم خواهد کرد.
القاصی به معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مأموریت داد تا برای پیشگیری از آسیب های احتمالی نسبت به شناسایی اماکن و ابنیه های فاقد استحکام و اصول فنی اقدام و به صورت رسمی به مالکان و متصرفان اعلام شود نسبت به رفع نواقص فنی و ایمن سازی اقدام کنند.
وی بیان کرد: طی مصوبه ای در اولین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم و آسیبهای اجتماعی استان کار گروهی متشکل از نهادهای ذیربط در امر نظارت فنی تشکیل شده و ساختمان های غیر ایمن در استان و بخصوص کلان شهر شیراز شناسایی شده اند و ضمن اعلام به مالکان در صورت عدم اصلاح نواقص از طریق رسانه ها به مردم معرفی می شوند.
احمد رحمانیان معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس نیز در این نشست گفت:نظارت مستمر این معاونت در چارچوب عمل به وظایف پیشگیرانه وجود دارد و در سال های گذشته چندین ساختمان در شیراز با دستور قضائی پلمب شده است.
وی بیان کرد: در چندین مورد پس از ایمن سازی ساختمان و رفع نواقص فنی با تأیید کار گروه مربوطه و ناظران فنی و مهندسی دستور رفع پلمب صادر شد.
اما آنچه باید بیشتر و بهتر در این حوادث مورد توجه قرارگیرد آن است که مدیران پاسخگو باشند و مشکلات خود را از همان ابتدا به صورتی شفاف با مردم در میان بگذارند.
افکار عمومی نمی پذیرد که پس از بروز حوادث، پاسخ هایی که بیانگر رفع اتهام باشد، شنیده شود.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان