کد خبر: ۱۰۵۰۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۹ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۵
گزارشی از وضعیت اتوبوس های درون شهری شیراز:

تاخیر؛ سوغات روزانه اتوبوس های فرسوده شهری به مردم

ناوگان حمل و نقل عمومی شیراز سال ها است که از مشکلاتی رنج می برد. اگر روزانه مجبور باشید چند خط واحد را برای رسیدن به مقصد استفاده کنید حتما گلایه های مردم را از این ناوگان خواهید شنید.
به گزارش شیرازه، یکی از نیازهای اساسی جامعه شهری حوزه حمل و نقل عمومی است. در صورتی که هر شخصی با یک خودرو در سطح جامعه حاضر شود ترافیک شدید و به تبع آن آلودگی هوا و مشکلات عدیده ای به بار می آید.

اگر ناوگان حمل و نقل عمومی بر اساس جمعیت موجود در یک اجتماع فراهم نشود قطعا با هرج و مرج بسیاری مواجه خواهیم شد که نظم اجتماعی را بر هم می زند. دولت و مدیران مربوطه در شهرداری ها و سازمان های مرتبط موظف هستند نیازهای مردم را به بهترین شکل فراهم و در اختیارشان بگذارند.

ناوگان حمل و نقل عمومی شیراز سال ها است که از مشکلاتی رنج می برد. اگر روزانه مجبور باشید چند خط واحد را برای رسیدن به مقصد استفاده کنید حتما گلایه های مردم را از این ناوگان خواهید شنید.

مرادی از ساکنان بلوار نصر به خبرنگار ما می گوید: اتوبوس ها نه تنها از امکانات سرمایشی و گرمایشی برخوردار نیستند بلکه در بسیاری از مواقع کثیف هستند. او از سرعت غیرمجاز رانندگان نیز گلایه دارد و بیان می کند که برخی مواقع با کمترین سرعت و در بعضی مواقع دیگر هم با بیشترین سرعت رانندگی می کنند و اصلا توجهی به وقت و امنیت مسافران ندارند.

وی که روزانه مسافت زیادی را از منزل به سمت محل کارش طی می‌کند می‌افزاید: برخی راننده ها عفت کلام ندارند و در فضای اتوبوس هم سیگار می کشند.

خانم کشکولی دیگر مسافر روزانه اتوبوس های خط واحد شیراز، به عدم رسیدگی مسئولان به شکایات مردمی اشاره می کند و اظهار می دارد: مسئولان مربوطه باید خودشان را جای مردم و قشر متوسط بگذارند و مشکلات اتوبوس ها را رصد کنند.

 او همچنین از اینکه برخی از راننده ها درب ورود و خروج قسمت بانوان را قفل می کنند، انتقاد و اعتراض دارد و می گوید اصلا در شان خانم ها نیست که از قسمت آقایان بخواهند سوار و یا پیاده شوند.

تقوی یکی از شهروندانی است که روزانه با خط واحد رفت و آمد می کند. او در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اعتراض هایی که طی چند سال در شهر صدرا داشته اند، گفت: خط های واحد دیر به دیر می آیند عده زیادی جایشان نمی شود سوار شوند و مجبور هستند منتظر اتوبوس بعدی بمانند که بیشتر از یکساعت از وقتشان به هدر می رود، همچنین خط های واحد درروزهای تعطیل کلا تعطیل هستند.

وی که کارمند یکی از اداره های دولتی است، می گوید: اتوبوس های شهر صدرا حتی یک کارت خوان هم ندارد و برخی راننده ها هزینه ای بیش از حقشان را همه روزه دریافت می کنند و در صورت اعتراض هم می گویند شهردار مقصر است و ما کاره ای نیستیم.

آقای دهکردی که دانشجوی دانشگاه پیام نور شیراز است با اشاره به وضعیت نابسامان اتوبوس های این دانشگاه، می‌گوید:خط واحدی که دانشجوها را به دانشگاه می آورد عموم مردم نیز استفاده می کنند و با توجه به جمعیت زیاد دانشجویان، نه مردم عادی و نه دانشجوها به  به وقت نمی توانند به مقصد خود برسند.

وی بیان داشت: آنقدر جمعیت دانشجوها زیاد است که مردم عادی یا جایشان نمی شود سوار شوند و یا مجبورند مدت زمان زیادی را بخاطر دانشجوها معطل شوند؛ همچنین دانشجوها نیز از ساعات کلاسی خود باز می مانند که لازم است مسئولان مربوطه رسیدگی کنند و این اشتراک سرویس دانشگاه و سرویس عمومی را حل کنند.

اما رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز در گفتگو با خبرنگار شیرازه در خصوص نحوه خریداری اتوبوس ها و چرایی تبعیض در توزیع اتوبوس و وسیله حمل و نقل به مناطق مختلف، گفت: در دو سال گذشته تعداد 50 عدد اتوبوس خریداری کردیم و الان در حال کار کردن هستند؛ با توجه به ضرورت نوسازی ناوگان و توسعه ناوگان این روند خرید اتوبوس را ادامه دادیم.

احمدرضا نقیب زاده با بیان اینکه در حال حاضر قرارداد  احداث 285 دستگاه اتوبوس منعقد شده است، اظهار داشت: امیدواریم تا پایان سال مطابق زمانبندی که کارخانه داده 100 دستگاه از این اتوبوس ها را تحویل شهرداری بدهند و مابقی را در 4 ماهه اول سال در اختیارمان بگذارند که تاثیر بسزایی در وضعیت ناوگان اتوبوسرانی خواهد داشت.

وی با اشاره به وضعیت کمبود وسیله نقلیه در سطح شهر بیان کرد: همچنین مصوبه دیگری با مشارکت بانکی شهر مبنی بر خریدن 200 دستگاه اتوبوس مازاد را داشته ایم که امید است تامین اعتبار لازم صورت بگیرد و هر چه سریعتر قرارداد این خرید هم نوشته شود.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز همچنین از تعیین اعتبار 5 میلیارد تومانی برای خرید مینی بوس خبر داد و گفت: برای تکمیل شبکه حمل و نقل عمومی این شهر در حال حاضر اعلام فراخوان شده و پس از تعیین کارخانه سازنده، در مراحل نهایی است.

نماینده مردم در شورای اسلامی شهر شیراز در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر اینکه چرا توزیع عادلانه ای در توزیع وسایل حمل و نقل عمومی شکل نمی گیرد، خاطرنشان کرد:  ما با تفاوت قدمت اتوبوس ها در خطوط مختلف روبرو هستیم چون این موضوع مربوط به زمانی است که این اتوبوس ها در آنجا شروع به فعالیت کردند.

وی در ادامه با بیان اینکه در برخی از خطوط، تقویت ناوگان و اضافه کردن اتوبوس در سال های زودتر انجام شده و الان شرایط فرسوده را پیدا کرده است، اضافه کرد: متاسفانه به دلیل کمبود اتوبوس و بودجه الان حدود 350 اتوبوس کمبود داریم.

نقیب زاده با تاکید بر اینکه اکنون حدود 350 الی 400 اتوبوس فرسوده در شهر فعال هستند؛ اظهار داشت: با توجه به وضعیت فرسودگی اتوبوس ها و همچنین کمبود اتوبوس، متاسفانه مدت انتظار شهروندان طولانی شده و این نارضایتی شان را به همراه دارد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز در انتها گفت: با توجه به جایگاه نظارتی شورا آنچه که مربوط به نحوه عملکرد شهرداری و تشکیلات شهرداری است در حوزه وظایف شورای شهر است و در صورت بروز هر گونه مشکلی در این حوزه شورای شهر و شهرداری اقدام خواهد کرد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵
0
علاوه بر فرسودگی
متاسفانه رانندگان بعضا مراعات حال مسافران را نمی کنند
اتوبوس ها نظافت نمی شوند
بعضا از معتاد تابلویی در کیوسک های ابتدای خطوط استفاده می شود