کد خبر: ۱۰۵۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۵

راه سخت روحانی در انتخابات 96/ جمهوری اسلامی اولین رئیس جمهور یک دوره ای را تجربه خواهد کرد؟

اصلاحات برخلاف اعتدال توسعه به آلترناتیو روحانی فکر می کند و گزینه هایی همچون عارف، پزشکیان و قاضی زاده هاشمی را مد نظر دارد. اما احتمالا گزینه اصلی آنها اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور است.
شیرازه؛ چند ماه است که تکاپو و لابی در بین احزاب سیاسی برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آغاز شده، اما متاثر از فوت آیت الله هاشمی و شهادت جمعی از آتش نشانان آنچنان که باید به فضای رسانه‌ای کشیده نشد.از طرفی با وجود اینکه کمتر از چهار ماه به دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده اما برخی از جریان های سیاسی هنوز کاندیدای منتخب خود را معرفی نکرده اند.

موتلفه تنها حزب سیاسی است که «سیدمصطفی میرسلیم» را به عنوان نامزد نهایی حزب برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ معرفی کرد. طی روزهای گذشته نیز برخی رسانه ها مرضیه وحید دستجردی را کاندیدای جبهه مردمی نیروهای انقلاب در انتخابات دانستند که این موضوع از سوی وی تکذیب شد. اعتدالیون هم مدتی است ساماندهی لیدرهای ستادهای انتخاباتی سال 92 را در دستور کار قرار داده اند.

جبهه اصلاحات هم برنامه های خود را برای حضور یا عدم حضور روحانی در انتخابات سال آینده تدوین کرده است. این جریان که دولت یازدهم را « فرزند خوانده اصلاحات» می داند بدشان نمی آید روحانی در انتخابات شرکت نکند.

عارف رئیس فراکسیون امید مجلس روز سه شنبه در یک نشست خبری اعلام کرد که شورای سیاستگذاری اصلاحات از یک کاندیدا اعلام حمایت خواهد کرد. او همچنین در در پاسخ به این سوال که آیا بحث رد صلاحیت روحانی صحت دارد یا خیر،‌ گفته است: «من نسبت به رد صلاحیت او نظر خاصی ندارم و بعید می‌دانم او رد صلاحیت شود مگر اینکه او به هر دلیلی مانند خستگی یا گرفتاری تمایل نداشته باشد بیاید؛ اگر تمایل داشته باشد و بیاید مبنای ما بر کاندیدای واحد خواهد بود اما حتما کاندیدا خواهیم داشت. قاعدتا افرادی که تمایل دارند می‌آیند و ممکن است از جریان اصلاحات وارد شوند اما در نهایت ما فقط از یک کاندیدای واحد حمایت خواهیم کرد»

در این میان حسن روحانی تصمیم سختی را برای حضور یا عدم حضور در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باید اتخاذ کند.
بزرگترین حامی سیاسی رئیس جمهور دیگر در قید حیات نیست. فردی که در انتخابات 92 به واسطه حمایتش از روحانی توانست رقبای اصلاح طلب او را از میدان بیرون کند. فقدان هاشمی برای رئیس جمهور سنگین است،شاید بتوان گفت با فوت هاشمی روحانی نیز یتیم شد!

رئیس جمهور برجام را بیش از اندازه بزرگ کرد. روحانی حل مشکلات اقتصادی، محیط زیست، بیکاری را در گرو تحقق برجام دانست اما طرف مقابل جواب اعتمادش را با بی اعتمادی داد. حال رئیس دولت مانده و وعده هایی که به مردم داده است. طبق آمارهای اعلام شده از موسسات نظر سنجی خارج از کشور، محبوبیت روحانی بعد از برجام کاهش پیدا کرده و رئیس جمهور بیش از سایر مردم به این امر واقف است.

اصلاحات برخلاف اعتدال توسعه به آلترناتیو روحانی فکر می کند و گزینه هایی همچون عارف، پزشکیان و قاضی زاده هاشمی را مد نظر دارد. اما احتمالا گزینه اصلی آنها اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور باشد.

 حاشیه های دولت نیز اعم از حقوق های نجومی، حسین فریدون و فرجام برجام تصمیم را برای روحانی جهت حضور در کارزار انتخابات اردیبهشت سخت کرده است، از طرفی در صورتی که جریان سیاسی رقیب روحانی فردی توانمند را برای انتخابات 96 معرفی کند، روحانی اولین رئیس جمهور یک دوره ای خواهد بود.
نظرات بینندگان