کد خبر: ۱۰۵۱۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۵
مدیرکل گمرکات استان فارس:

جشن روز جهانی گمرک برگزار نمی شود / افزایش کالاهای صادراتی در قبال کاهش کالاهای وارداتی استان

مدیرکل گمرکات استان فارس گفت: در ده ماهه ابتدای سال جاری کالاهای صادراتی به ۵۵ کشور جهان از جمله عراق، افغانستان، امارات متحده عربی، کویت، اوگاندا، قطر، آلمان، ترکمنستان، ترکیه و پاکستان صادر شده است.

به گزارش شیرازه، خداداد رحیمی مدیر کل گمرکات استان فارس به مناسبت روز جهانی گمرک در گفتگو با خبرنگار ما ضمن گرامی داشت یاد و خاطره جان باختگان و شهدای آتش نشان، حادثه پلاسکو و عرض تسلیت به خانواده های آن عزیزان، گفت: به مناسبت همدردی با خانواده های داغدار شهدای آتش نشان به دستور رئیس کل گمرک جشن روز جهانی گمرک که به طور معمول همه ساله ۲۶ ژانویه برگزار می گردید امسال برگزار نمی شود.

رحیمی با اشاره به عملکرد این سازمان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و موضوع منویات مقام معظم رهبری خاطر نشان کرد: گمرک استان فارس به همراه سایر گمرکات کشور اقدامات در خورتوجهی از جمله ایجاد پنجره واحد تجارت فرامرزی، اجرای سامانه جامع امور گمرکی، فرآهم نمودن زمینه لازم الکترونیکی اظهار از راه دور که دیگر نیاز به حضور صادر کننده نبوده و این امر موجود تسهیل در روند کار در صادرات خواهد شد و با اجرای سامانه ترانزیت واردات و صادرات کلیه تشریفات در این خصوص بصورت کاملا الکترونیک انجام می گیرد.

تراز تجاری گمرکات استان فارس برای اولین بار ۱۰۰ میلیون دلاری شد

وی اجرای بسته حمایتی از تولید و صادرات در راستای کلی اقتصاد مقاومتی از جمله اقدامات گمرک دانست و افزود: با تلاش های انجام گرفته گمرکات فارس به تبع دیگر گمرکات کشور موفق شد برای اولین بار تراز مثبت ۱۰۰ میلیون دلاری داشته باشد.

مدیر کل گمرکات استان فارس افزود: در ده ماهه امسال مقدار ۵۹۰هزارو ۲۴۳  تُن کالا به ارزش ۱۷۲ میلیون و۹۷۷ هزار و۲۲۷ دلار از طریق اداره کل گمرکات استان فارس صادر گردید که نسبت به مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۱۹ درصد افزایش را نشان می دهد.


صادرات کالاها به ۵۵ کشور جهان

رحیمی ادامه داد: در مدت مذکور کالاهای صادراتی به ۵۵ کشور جهان از جمله عراق، افغانستان، امارات متحده عربی، کویت، اوگاندا، قطر، آلمان، ترکمنستان، ترکیه و پاکستان صادر شده است.

وی افزود: در ده ماهه سال جاری در بین کالاهای صادراتی محصولات لبنی از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب ۲۵درصد و ۱۳۲درصد درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می دهد که از دلایل آن می توان به کیفیت محصولات و بازاریابی مناسب تجار استان اشاره نمود.

مدیرکل گمرکات استان فارس به کالاهای وارداتی استان اشاره کرد و افزود: در ده ماهه سال ۱۳۹۵ مقدار ۱۷ هزارو ۴۰۳ تُن کالا به ارزش ۷۳ میلیون و ۹۹ هزار و ۳۲۵ دلار از طریق گمرکات استان فارس به کشور وارد گردیده است که نسبت به مشابه سال قبل از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب ۴۳درصد  و ۱۲ درصد کاهش را نشان می دهد.

انجام رویه‌های تجاری در فرودگاه شیراز

عالی ترین مقام گمرکات استان فارس اذعان داشت: در راستای اقتصاد مقاومتی در گمرکات استان فارس علاوه بر رویه مسافری کلیه بسترهای لازم را جهت انجام رویه‌های تجاری شامل (واردات، صادارت، ترانزیت) در فرودگاه شهید آیت الله دستغیب شیراز جهت رونق اقتصادی فارس فرآهم گردیده است.

رحیمی ابراز داشت: ایجاد و راه اندازی سامانه جامع امور گمرکی موجب شفاف سازی امور گردید است که در جهت جلوگیری از پدیده شوم قاچاق تأثیر بسزایی داشته و علاوه بر آن جهت حمایت از صادرات می توان به موارد از جمله اخذ ضمانت نامه بانکی بجای پرداخت عوارض مربوط از صادر کنندگان و ارائه خدمات شبانه روزی در زمینه صادارت، معافیت ورود موقت برای پردازش اخذ مجوز استاندارد بر اساس تفاهم نامه با استاندارد، کاهش اسناد و مدارک غیر ضروری و انجام تشرفیات ارزیابی درمحل برای کالاهای صادراتی واحدهای تولیدی اشاره کرد.

منبع:  پایگاه تحلیلی خبری موج ما


نظرات بینندگان