کد خبر: ۱۰۵۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۵
فرماندار شیراز :

شاهد حاشیه نشینی و آسیب های اجتماعی در داخل محلات شیراز هستیم

فرماندار شیراز گفت: اولویت اصلی ما طبق فرمایشات مقام معظم رهبری آسیب های اجتماعی و شناسایی و رفع آن هاست.

به گزارش شیرازه حیدر عالیشوندی فرماندار شیراز در گفتگو با خبرنگار ما ضمن تاکید بر اولویت دار بودن کاهش آسیب های اجتماعی در شیراز گفت: برنامه ملی کاهش آسیب های اجتماعی در راستای طرح تحول اجتماعی با شناسایی آسیب های اجتماعی در وزارت کشور تدوین شده و تمام تلاش را جهت رفع و ماهش آسیب های اجتماعی بکار خواهیم برد.

فرماندار شیراز به بخشی از آسیب های شناسایی شده در کشور اشاره کرد و افزود: آسیب های در حوزه خانواده نظیر افزایش متوسط سن ازدواج، طلاق، کاهش ازدواج و آسیب های در حوزه امنیت اجتماعی و اخلاقی، آسیب های در حوزه فضای کسب و کار و آسیب های مرتبط با حوزه نشاط اجتماعی، ورزشی، گردشگری، رضایت از زندگی و سلامت و محیط زیست ازجمله آسیب های اجتماعی است که رصد شده و در برنامه ملی کاهش آسیب مورد توجه برنامه ریزان قرار گرفته است.

به اندازه جمعیت شهر شیراز، حاشیه نشین داریم

عالیشوندی بیان داشت: امروز در شهرستان شیراز به اندازه جمعیت شهر شیراز حاشیه نشین داریم و شیراز جزء معدود شهرهایی است که علاوه برحاشیه نشینی در اطراف شهر در داخل محلات آن نیز شاهد حاشیه نشینی و آسیب های اجتماعی هستیم.

وی افزود: بطور کلی محله های ناکارآمد شهری شامل سه نوع محله‎ی حاشیه نشین، بافت های فرسوده و بافت تاریخی می باشند که حدود ۳۶۰ هکتار از مساحت شیراز را دربر گرفته و حدود پانصدهزار نفر در این محلات ساکن هستند که یکی از ویژگی ها و مختصات برنامه ملی کاهش آسیب های اجتماعی است.

فرماندار شیراز ادامه داد: امروز اولویت اصلی ما طبق فرمایشات مقام معظم رهبری آسیب های اجتماعی و شناسایی و رفع آن هاست و بر اساس همین فرمایشات باید یک جهش و اتفاق جدید را در این زمینه شاهد باشیم.

وی با اشاره به خشکسالی های متوالی و به تبع آن مهاجرت بی رویه مردم مناطق روستایی و شهرهای کوچک به شیراز، بیان داشت: این امر باعث گسترش حاشیه نشینی در این کلانشهر شده به گونه ای که ۹ هزار نفر جمعیتی که در سال ۹۴ در محله سهل آباد ساکن بودند امسال به ۱۶ هزار نفر رسیده است.

فعالیت هفت خانه محله در شیراز

عالیشوندی خاطر نشان کرد: ستاد بازآفرینی پایدار محدوده ها و محلات هدف که به ریاست فرمانداری و دبیری شهرداری در سطح شیراز فعالیت می نمایند تا خانه محلات در هفت محله سعدی، شهرک بهار، شیخ علی چوپان، شهرک شهید دوران، مهدی آباد، کوشک میدان و سهل آباد استقرار یافته اند و البته نباید نقش مردم در این بخش نادیده گرفته شود چراکه باید اولویت، مردمی باشند که در این منطقه زندگی می کنند و با مشورت اهالی تصمیات گرفته شود تا به سمت بهبود زندگی در این محله پیش رود.

عالی ترین مقام در شهرستان شیراز به ستاد ویژه بهسازی عمرانی و توسعه محلات اشاره کرد و افزود: این ستاد در محله سنگ سیاه تشکیل شده که با مشارکت فرماندهی سپاه ناحیه بقیه الله(عج) شیراز و شهرداری شیراز منطقه هشت بصورت ویژه در این محلات فعالیت می نمایند و سعی در کاهش آسیب های اجتماعی و افزایش حضور و مشارکت مردم محله در برنامه های فرهنگی، اجتماعی را خواهیم داشت.

خبرنگار: پریسا خلیلی

منبع:  پایگاه تحلیلی خبری موج ما

نظرات بینندگان