کد خبر: ۱۰۵۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۸ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۵

حاشیه نشینی؛ معضلی رو به رشد/ شهرستان شیراز به اندازه جمعیت شهر شیراز حاشیه نشین دارد

حاشیه نشینی نتیجه نابرابری های اقتصادی و اجتماعی در جامعه است که به شکل های مختلف اعم از کپر نشینی، آلونک نشینی، زاغه نشینی و حلبی آبادها... بروز می کند.
به گزارش شیرازه، حاشیه‌نشینی یکی از معضلات و آسیب‌های اجتماعی است که به دلایل مختلف در کلان شهرها شکل می‌گیرد. مهاجرت،یکی از مهم‌ترین عوامل گسترش مناطق حاشیه‌نشین است. سرپرست خانوار در روستا برای اشتغال و یا کسب درآمد بیشتر راهی شهرهای بزرگ می شود اما به دلیل هزینه  و اجاره های بالا به حاشیه شهر پناه می برد. برخی خانواده ها نیز که از پس درآمد های شهری برنمی آیند به حاشیه شهر می روند تا با حداقل امکانات زندگی را ادامه دهند. می‌توان گفت حاشیه‌نشینی نتیجه نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی در جامعه است که به شکل های مختلف اعم از کپرنشینی، آلونک‌نشینی، زاغه‌نشینی و حلبی‌آبادها... بروز می‌کند.

حسین نعمتی رئیس شورای اسلامی استان فارس می‌گوید: برای برون‌رفت از معضل حاشیه‌نشینی و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها نیاز به اشتغال پایدار و توجه به کشاورزان بیش از گذشته احساس می شود.

طالبان عضو شورای شهر شیراز نیز در مورد معظل حاشیه‌نشینی گفته بود: مشکلاتی مانند خشکسالی، نبود کار، شغل و درآمد مناسب، از رونق افتادن کشاورزی و دامداری در روستاها و غیره سبب مهاجرت افراد از روستاهای استان و حتی از استان‌های همجوار به کلانشهر شیراز می‌شود و اغلب این افراد به دلیل فقر قادر نیستند در محلات توسعه‌یافته شهر ساکن شوند. با توجه به اینکه قیمت زمین و مسکن و اجاره خانه‌های مسکونی در محله‌های توسعه‌یافته شهر شیراز متناسب با درآمد و نقدینگی این دسته از مهاجران نیست این افراد مجبورند حاشیه شهر را برای اسکان و زندگی انتخاب کنند و حضور این افراد فقیر بر فقیرتر شدن این محله‌ها تاثیر می‌گذارد.

عالیشوندی فرماندار شیراز نیز روز گذشته در گفتگو با موج ما در مورد جمعیت حاشیه‌نشین در شهرستان شیراز گفته است: امروز در شهرستان شیراز به اندازه جمعیت شهر شیراز حاشیه‌نشین داریم و شیراز جزء معدود شهرهایی است که علاوه برحاشیه‌نشینی در اطراف شهر در داخل محلات آن نیز شاهد حاشیه‌نشینی و آسیب‌های اجتماعی هستیم.

به گزارش شیرازه، حاشیه نشینی برآیند معضلاتی است که اگر دولت راهکاری برای حل آنها نداشته باشد در آینده ای نچندان دور به مشکلی غیر قابل کنترل تبدیل خواهد شد. ایجاد اشتغال، حمایت مناسب از کشاورزان و دامدارن، تامین امکانات رفاهی و بهداشتی در روستا و شهر های کوچک، حل مشکل مسکن برای اقشار کم در آمد و فقیر می تواند جلو رشد بی رویه حاشیه نشینی در کلانشهر ها را بگیرد.
نظرات بینندگان