کد خبر: ۱۰۵۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۵

افزایش سگ های ولگرد معضلی نگران کننده در جهرم/لزوم اتخاذ تدبیری جدی برای حل این معضل

همه ما حیوان آزاری را مغایر با آموزه های دینی میدانیم ومخالف کشتن آنها هستیم اما از سویی در حال حاضر شهرستان فاقد امکانات لازم برای زنده گیری و عقیم سازی سگ های ولگرد است که باید تدبیری جدی برای حل این معضل اندیشیده شود.

به گزارش شیرازه  مدتی است که افزایش سگ های ولگرد در خیابانها و محلات شهر و روستاهای شهرستان جهرم به یکی از معضلات جدی تبدیل شده که اغلب مردم از آن به عنوان یک نگرانی اساسی یاد میکنند .

معضلات و مشکلات افزایش جمعیت سگ‌ها شیوع بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان و خطر حمله و بیماری هاری از جمله موارد سلب آسایش و آلوده کردن محیط است که لازم است کنترل اصولی این حیوانات صورت گیرد .

باتوجه به تولید مثل بالای سگ‌ها عدم نظارت بر کنترل جمعیت این حیوان و اجرا نشدن برنامه‌های کنترلی موجب می‌شود به سرعت جمعیت این حیوانات افزایش یافته و مخاطرات یاد شده را برای شهروندان به همراه داشته باشد

سگها معمولا در دو گروه با رفتار دوستانه و خجالتی و رفتاری کاملا تهاجمی و خطرناک با عنوان سگهای گزند دسته بندی می شوند. گروه اول حیواناتی هستند که با دیدن مردم دم تکان می دهند و دوست دارند از دست مردم چیزی به عنوان غذا برای خوردن دریافت کنند اما گروه دوم با رفتاری تهاجمی روزها فعالیت کمتری دارند و بخش اصلی بیداری و جستجوی غذا را در ساعات پایانی شب انجام می دهند.

از آنجایی که همه ما حیوان آزاری را مغایر با آموزه های دینی میدانیم ومخالف کشتن آنها هستیم اما از سویی در حال حاضر شهرستان فاقد امکانات لازم برای زنده گیری و عقیم سازی سگ های ولگرد است که باید تدبیری جدی برای حل این معضل اندیشیده شود.

با توجه به آمار بالای جمعیت سگ های ولگرد و هزینه بالای زنده گیری شاید بتوان با کمک ان جی او ها در سطح کوچکتری اقدام به جمع آوری و نگهداری آنها کرد.

مهدی قناعتیان یکی از فعالین انجمن های حمایت از حیوانات و محیط زیست در گفتگویی کوتاه با خبرنگار ما گفت : بر اساس ابلاغ فرمانداری به شهرداری ها مجوز کشتن سگ های ولگرد دیگر صادر نمی شود و همین باعث افزایش جمعیت این حیوان در سطح شهرستان شده است .

ابراهیم یکی از همشهریان جهرمی در این باره به خبرنگار ما گفت : در ساعات پایانی شب شاهد پرسه زدن سگ های ولگرد در کوچه ها هستیم و بعضا حتی یک گله بیست تایی سگ در کوچه ها مشاهده شده اند .

وی از مسئولان خواست تا چاره ای برای حل این معضل بیندیشند .

علیرضا صحرائیان معاون استاندار و فرماندار ویژه ی شهرستان با اشاره به ابلاغ سراسری ممنوعیت کشتار سگ های ولگرد بیان داشت : برای حل این معضل بایستی با همکاری سازمان های مردم نهاد حمایت کننده از حیوانات طرح های تشویقی برای زنده گیری سگ ها و منتقل کردن آنها به محلی حفاظت شده اجرا شود .

وی خاطرنشان کرد : کشتن حیوانات خارج از آموزه های دینی ماست و باید برای حل این معضل چاره دیگری اندیشید .

صحرائیان با اشاره به عدم وجود امکانات مناسب برای زنده گیری سگ های ولگرد در شهرستان گفت : استفاده از سلاح های بیهوش کننده برای زنده گیری این حیوانات می تواند موثر باشد .

این حیوانات تهدیدی جدی برای به مخاطره انداختن سلامت جامعه به شمار میروند و آنچه اهمیت دارد حفظ سلامت جامعه است و با هر هزینه ای باید تامین شود .

امید است با تدابیر مسئولان این معضل، مدیریت شده و به سرانجام مطلوب برسد .

نظرات بینندگان