کد خبر: ۱۰۵۳۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۵
بیانیه 60 تشکل فرهنگی اجتماعی فارس؛

پایتختی جوانان جهان اسلام، فرصتی برای کمک به مقاومت بدون محافظه کاری/فضای مجازی؛ ظرفیتی در جهت ارتباط جوانان

پایتختی جوانان جهان اسلام در شيراز فرصتی است که باید به دور از هرگونه محافظه کاری در این راستا از آن بهره ی کافی جست.
پایتختی جوانان جهان اسلام فرصتی برای کمک به مقاومت بدون محافظه کاری/فضای مجازی؛ ظرفیتی در جهت ارتباط جوانان
به گزارش شیرازه، اولین نشست هم اندیشی فعالین فرهنگی اجتماعی فارس، با موضوع «شیراز پایتخت جوانان جهان اسلام» به کار خود پایان داد.

در بیانیه پایانی این نشست که با حضور 60 تشکل برگزار شده بود آمده است: «ناکارآمدی نهادهای بين المللی کشورهای مسلمان در حل بحرانهای منطقه ای و ظلمی که بر مردم مظلوم کشورهایی چون یمن، بحرین، سوریه، فلسطين، عراق و افغانستان و پاکستان تا مسلمانان ميانمار می رود همگی ضرورت وحدت، همکاری و فعال تر شدن گروههای مردم نهاد و آزاده ی جهان اسلام را بيش از پيش نشیان می دهد که پایتختی جوانان جهان اسلام در شيراز فرصتی است که باید به دور از هرگونه محافظه کاری در این راستا از آن بهره ی کافی جست.

این فرصتی است که باید چهره ی درست و حقيقی اسلام را به دنيا نشان داد و توقع است که شيراز رفتاری متفاوت نسبت به تحولات بين المللی در جهان اسلام از خود نشان دهد و از این ظرفيت در حد یک همایش سطحی و نمادین عبور نکند و امواج حاصل از یک چنين رخدادی بایستی به نفع اهداف اسلام و انقلاب اسلامی مدیریت شود»

متن کامل بیانیه به شرح زیر است:

(قُلْ إِْنَّمَا أَْعِظُكُ مْ بِْوَاحِدَة أَْنْ تَْقُومُوا لِْلَّهِْ مَْثنَى وَْفُرَادَى .ْ.. )ْسبأ 64ْ

«جهانخواران و سرمایه داران و وابستگان آنان توقع دارند كه ما شكسته شدن نونهالان و به چاه افتادن مظلومان را نظاره كنیم و هشدار ندهیم. و حال آنكه این وظیفه اولیه ما و انقلاب اسلامى ماست كه در سراسر جهان صدا زنیم كه اى خواب رفتگان! اى غفلت زدگان! بیدار شوید و به اطراف خود نگاه كنید كه در كنار لانه هاى گرگ منزل گرفته اید. برخیزید كه اینجا جاى خواب نیست! و نیز فریاد كشیم سریعا قیام كنید كه جهان ایمن از صیاد نیست! ...و تا نابودى كاملتان از شما دست بر نخواهند داشت. راستى اگر بسیج جهانى مسلمین تشكیل شده بود ، كسى جرات اینهمه جسارت و شرارت را با فرزندان معنوى رسول اللّه - صلى اللّه علیه و آله و سلم – داشت؟»گزیده ای از پيام حضرت امام (رضوان الله تعالی عليه) به مناسبت پذیرش قطعنامه 895

انتخاب شیراز به عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام فرصت کم نظيری است تا در نبرد نامتقارن رسانه ای امروز، پيام انقلاب اسلامی که همانا پيام وحدت و مقاومت است، به گوش جوانان تشنه حقيقت در سرتاسر دنيا رسانيده شود؛ جوانانی با فطرت های پاک و حقيقت جو که در کوران حوادث تلخ دنيای مادی و در هياهوی رسانه ای صاحبان قدرت و ثروت شاید کمتر مجال اندیشيدن به اسلام ناب را پيدا کرده اند.

آری انقلاب اسلامی باید بيش از پيش دغدغه هدایت معنوی جهان را داشته و حرکت جمعی بسوی معنویت و تعالی جهانی تا پيروزی نهایی حق بر باطل را دنبال کنید. بی شک شناخت فرصت ها و تهدیدهای پيش روی جهان اسلام و ایجاد بستری برای تعامل و وحدت رویه ملت های مسلمان، برای ترسيم آینده ای شفاف و روشن پيش روی جوانان از ضرورت های مهم عصر کنونی است.
مطمئنا یکی از بزرگترین چالش های امروز جهان اسلام افراط گرایی و تکفير است که باید با روشنگری و ایجاد ارتباط با تشکلها و نهادهای تأثيرگذار در جوامع اسلامی به مقابله با آن پرداخت.

ناکارآمدی نهادهای بين المللی کشورهای مسلمان در حل بحرانهای منطقه ای و ظلمی که بر مردم مظلوم کشورهایی چون یمن، بحرین، سوریه، فلسطين، عراق و افغانستان و پاکستان تا مسلمانان ميانمار می رود همگی ضرورت وحدت، همکاری و فعال تر شدن گروههای مردم نهاد و آزاده ی جهان اسلام را بيش از پيش نشیان می دهد که پایتختی جوانان جهان اسلام در شيراز فرصتی است که باید به دور از هرگونه محافظه کاری در این راستا از آن بهره ی کافی جست.

این فرصتی است که باید چهره ی درست و حقيقی اسلام را به دنيا نشان داد و توقع است که شيراز رفتاری متفاوت نسبت به تحولات بين المللی در جهان اسلام از خود نشان دهد و از این ظرفيت در حد یک همایش سطحی و نمادین عبور نکند و امواج حاصل از یک چنين رخدادی بایستی به نفع اهداف اسلام و انقلاب اسلامی مدیریت شود.

به مناسبت ایجاد چنين فرصتی که با تلاش و زحمات مدیران مربوطه کشوری و استانی بوجود آمده است، نشستی چهار روزه برای هم اندیشی جمعی از فعالان فرهنگی و اجتماعی استان فارس _در فضای مجازی_ برگزار گردید که محورهای اساسی مورد تاکيد این جمع جهت تأثيرگذاری حداکثری و برون داد بهتر این فرصت یک ساله "با رویکرد همکاری و همراهی با دست اندرکاران مربوطه" به شرح ذيل اعلام می گردد:

1- اتحاد اسلامی حول محور قرآن کریم و وجود مقدس پيامبر اعظم(صلی الله عليه و آله)
2- توجه به محوریت مسجد به عنوان پایگاه انسان سازی و کانون اصلی اجتماع مسلمين و بستر ساز تمدن نوین اسلامی
3- توجه حداکثری به ظرفيت های نهفته در تشییکلهای دینی از اقوام و گروه های مختلف در گستره  جغرافيایی و معنوی جهان اسلام و فراهم کردن بستر همکاری این تشکلها برای پایه ریزی ارتباطات ملت ها و جبهه سازی عليه استکبار جهانی و در راس آن آمریکای جنایتکار و اسرائيل غاصب
4- شفاف سازی مرز بين اسلام آمریکایی و اسلام ناب محمدی (ص) و تبيين گفتمان مقاومت در این راستا
5- توجه به شاخصه های تربيتی آموزشی "مسلمان کارآمد" بویژه در مدارس و دانشگاهها و مراکز آموزش غير رسمی مسلمانان
6- توجه به مظلوميت علمای انقلابی جهان اسلام که در بند حاکمان جور هستند.
7- رویکرد فعال نسیبت به مظلوميت مسلمانان بی دفاع برخی کشورها و نيز تأکيد بر مسأله فلسطين به عنوان رأس امور جهان اسلام
8- معرفی تجربه موفق نظام مبتنی بر ولایت فقيه و تشریح پيشرفتهای کشور که ریشه در ایستادگی در مقابل استکبار دارد.
9- پرهيز از نگاههای کليشه ای، نمادین، بی محتوا و صرفا تبليغاتی به فرصت پایتخت جوانان جهان اسلام
10- بستر سازی جهت تبادل تجربه های موفق علمی، اقتصادی، سياسی و اجتماعی کشورهای اسلامی با محوریت جوانان
11- تشکيل هيات های اندیشه ورز از علما، کارشناسان و اساتيد صاحب نظر و فعالان این عرصه و مردمی بودن برنامه ها و پر
هيز از مداخله مستقيم دولتها
12- ایجاد شبکه جامع ارتباطی ميان جوانان جهان اسلام با استفاده از ظرفيت بالای فضای مجازی
13- تبيين نظرات راهگشای مقام معظم رهبری(مدظله) در عرصه بين الملل و هدایت گری های فراملی ایشان.
14- راه اندازی قرارگاه مردمی ابوذر بعنوان یک قرارگاه بين المللی با محوریت استان فارس، در نقش هماهنگ کننده ی مجموعه های مردم نهاد و فعال جهان اسلام
اميد اینکه با عنایت ذات اقدس الهی و توجه متوليان امر و جوشیش حرکتهای اصیل مردمی، شاهد تحقق اهداف عالی این نشست ، در عرصه بين الملل باشيم.
والعاقبه للمتقين
اسامی تشکل های امضاء کننده:
1- مؤسسه فرهنگی هنری سحاب/ 2-گروه جهادی پیامبر اعظم (ص)/ 3-هیئت فرهنگی مذهبی حضرت علی اکبر(ع)/4- مؤسسه فرهنگی مذهبی نورالسموات /5-مجموعه علمی فرهنگی پاتوق کتاب/ 6-کانون ترنم آفتاب/ 7-دفتر سازمان فضای مجازی سراج در فارس/ 8-مرکز فرهنگی مدینه النبی(ص)/ 9-مؤسسه بچه های کتاب/ 10- خیریه حضرت علی اکبر(ع)/ 11-مؤسسه فرهنگی هنری زلال اندیشه/ 12-مؤسسه رهروان لطف یار/ 13-مجموعه فرهنگی حسینیه انقلاب اسلامی/ 14- مؤسسه فرهنگی حدیث هدایت /15-مؤسسه خرد و کهن/16-موسسه فرهنگی هنری دریچه/17-مرکز فرهنگ مذهبی کربلا/18-مرکز کارآفرینی تضمین آینده/19-گروه مبنا پردازان فتح گستر/20-کانون کبوتران حرم/21-اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان شیراز/22-مؤسسه قرآن و عترت مدینه النبی(ص)شیراز/23-کانون فرهنگی هنری منهاج الهدی 24-مجموعه فرهنگی کافه شهدا/25- مؤسسه اندیشه و بصیرت/26-کانون رهپویان وصال/27- دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز /28-مرکز پرورش انسان کارآمد/29-مجموعه فرهنگی شهید هاشم نژاد/30- مؤسسه کمی کتاب/31- مؤسسه بهار نکو/32-کانون نخبگان امام صادق(ع)/33-مرکز آسیب شناسی و مطالعات تطبیقی عصر غیبت/34-هیئت فاطمیون/35-مؤسسه صبح فاطر/36- مؤسسه خدمات اجتماعی همراز مشاور /37-کانون فرهنگی فاطمیون/38-اتحادیه تشکلهای قرآنی استان فارس/39-مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت منهاج الرسول/40-کتابخانه تخصصی حضرت ولی عصر(عج)/41- کانون فرهنگی هنری مسجد نور /42-کمیته بانوان شورای اسلامی شهر شیراز/43-مؤسسه لشگر رسانه ای/44- دفترمطالعات فرهنگی تمهید/45-کانون فرهنگی شهدای کوشکک/46-ستاد فرهنگی سلمان فارسی/47-هیأت عشاق الزهراء س/48- مجموعه فرهنگی تربیتی فاتح شیراز/49-مؤسسه دارالقرآن نور شمال فارس/50-جمعیت اتحاد حسینی/51-جمعی از طلاب و فضلای شیرازی ساکن قم/52-مرکز فرهنگی انصارالمجاهدین/ 53-مؤسسه همراز جوان/54-مؤسسه تحقیقاتی کاشف العلوم ع/55-تشکل دانشجویی وحدت نواندیشان/56-موسسه فرهنگی پژوهشی مطالعات راهبردی قدر/57-موسسه نیکوکاری سرای مهر/58-موسسه علمی فرهنگی روح الله/59-جامعه القرآن الکریم شیراز/60-هیئت امام حسن مجتبی علیه السلام
نظرات بینندگان