کد خبر: ۱۰۵۴۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
اخبارویژه روزنامه‌های 11 بهمن؛

50 هزار ميليارد تومان مردم كجاست؟/ بخش‌هایی از اسناد خاطرات هاشمی محرمانه است

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.
به گزارش شیرازه،  روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

اخبار سیاسی

جمع‌آوری کتاب‌های دارای نام خلیج‌فارس/ حضور 2 وزیر در هیئت مدیره سرخابی/ توضیح کاخ سفید درباره هشدار ناوشکن امریکاییکیهان
 
میراث تورمی سنگین دولت یازدهم برای دولت دوازدهم

براساس محاسبه بانک مرکزی حجم نقدینگی تاکنون به بیش از 1167 هزار میلیارد تومان بالغ شده است. این رقم نسبت به سال گذشته حداقل 28 درصد افزایش داشته است.

به گزارش رجانیوز، این ارقام که نسبت به نقدینگی دولت در سال 1392 رشد نجومی 120 درصدی را نشان می‌دهد در حالی است که ظاهر آمار و ارقام از کاهش شتاب تورم در دولت یازدهم حکایت دارد. این داده‌های مشکوک اقتصادی که با رشد شدید نقدینگی اقتصادی به رشد کم تورم اشاره دارد نشان می‌دهد که اتفاقاتی فرای تحلیل‌های اقتصادی در آن نقش دارد.

بیشتر حجم وسیع نقدینگی کشور به صورت سپرده‌های کلان در بانک‌ها ذخیره شده است. دلیل اصلی این امر را می‌توان در امن بودن و مطمئن بودن وخطرناپذیری این پول در بانک دانست، چرا که فضای نامطمئن اقتصادی و بی‌برنامگی دولت در حوزه تولید و اشتغال‌زایی و عدم حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی آنها را ناچار به سپرده‌گذاری در بانک‌ها کرده است.

حجم وسیع و بی‌سابقه نقدینگی که ناشی از بی‌تدبیری دولت در عرصه اقتصادی است فقط به یک جرقه کوچک نیاز دارد تا یک تورم تاریخی را به وجود بیاورد.

به بیان دیگر دولت به دلیل بی‌برنامگی خود، دو راهی کاذبی را ترسیم کرده که یک سوی آن نگه داشتن فضای اقتصادی در خلا برای جلوگیری از افزایش تورم است که نتیجه آن چیزی جز رکود و افزایش بیش از پیش بیکاری و معضلات بعدی آن نخواهد بود و راه دیگر اینکه دولت می‌تواند با باز کردن فضای باز اقتصادی در یک حوزه به رونق آن حوزه بپردازد که نتیجه آن به دلیل حجم عظیم نقدینگی منجر به افزایش تورم لجام‌گسیخته در همان زمینه می‌شود.

دولت ترجیح می‌دهد بین این دو راهی خود ساخته راه‌حل اول را که منجر به ایجاد فضای رکود اقتصادی می‌شود را انتخاب کند تا با کنترل حجم نقدینگی توسط سیستم بانکی کشور مانع از دست رفتن تورم به ظاهر پایین به عنوان دستاورد دولت بشود.

این فضای رکودی دولت ساخته که تا تعیین تکلیف فضای سیاسی کشور در اردیبهشت 96 ادامه خواهد داشت و دولت منتخب بعدی با هر گرایشی که باشد باید با این حجم نجومی نقدینگی مواجه شده و معضلات عدیده آن را به دوش بکشد.
 جمع‌آوری کتاب‌های دارای نام خلیج‌فارس/ حضور 2 وزیر در هیئت مدیره سرخابی/ توضیح کاخ سفید درباره هشدار ناوشکن امریکاییایران
 
پاسخ توئیتری ظریف به اقدام ترامپ

وزیر خارجه کشورمان در توئیتر خود با انتشار لینک بیانیه وزارت امور خارجه در ارتباط با تصمیم دولت ایالات متحده در ایجاد محدودیت برای سفر مسلمانان به امریکا نوشت: «این اقدام بی‌اساس بودن ادعاهای مقامات امریکا در مورد دوستی با مردم ایران در عین اختلاف با دولت ایران را آشکار کرد. ما ضمن احترام به امریکایی‌ها و جدا کردن حساب آنها از سیاست‌های خصمانه دولت این کشور، اقدامات متقابل را برای حمایت از شهروندان‌مان به عمل می‌آوریم.
 
برخلاف امریکا، تمام کسانی که ویزای معتبر ایران را در دست دارند، به گرمی مورد استقبال قرار می‌گیرند. اعمال محدودیت برای ورود مسلمانان به امریکا به عنوان یک هدیه برای افراط‌گرایان و حامیان‌شان در تاریخ ثبت خواهد شد.»

ایران
بخش‌هایی از اسناد خاطرات هاشمی محرمانه است

محسن هاشمی طی سخنانی در  دیدار با جمعی از اعضای «انجمن اندیشه و قلم» که در منزل آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و با حضور  همسر ایشان و فرزندان آن مرحوم برگزار شد، درباره نحوه انتشار کتب خاطرات آیت‌الله هاشمی پس از درگذشت وی، گفت:  هنوز هم بخش‌هایی از اسناد مربوط به خاطرات ایشان، حالت محرمانه دارد. عکس‌ها و فیلم‌ها و گفته‌های دیگران درباره ایشان همچنان جای کار دارد.
 
به گزاش ایسنا، وی افزود: بخش مهم کار ما این است که با بزرگان نظام بویژه مقام معظم رهبری ارتباط مناسبی برقرار کنیم تا با هماهنگی کار پیش برود و اصل موضوع خدای نکرده تحت‌الشعاع کج‌نظری‌ها قرار نگیرد.
 
محسن هاشمی با اشاره به حضور مردم در همه آیین‌های مربوط به رحلت آیت‌الله هاشمی، گفت: مردم با حضورشان از همه زجرها و مقاومت‌های آقای هاشمی قدردانی کردند و حرکت آقای هاشمی نیز از ابتدا تا آخر، بر مبنای عقلانیت بود. او در خطبه معروف 88 نیز با همان عقلانیت بخش مهمی از نیروهای انقلاب را که داشتند از دست می‌رفتند، دوباره به دامان انقلاب بازگرداندند. بزرگان می‌گویند ما علاوه بر از دست دادن جسم آقای هاشمی، عقلانیت ایشان را نیز از دست دادیم.
خراسان
 
  تعلل یک ساله دولت برای تصویب مجازات‌های قاچاق کالا

در حالی که بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر معاون اول رییس جمهور به 5 وزارتخانه، شرایط تعیین مصادیق خرید و فروش کالای قاچاق و برخی از مجازات های این اقدام غیرقانونی، طبق اختیارات دولت بر اساس ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا مشخص شده است، بررسی کارشناسان یک نهاد نظارتی نشان می دهد این پیشنهاد با شماره 4968 در تاریخ 25 بهمن ماه سال قبل توسط ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به دولت ارسال شده بود.
جمع‌آوری کتاب‌های دارای نام خلیج‌فارس/ حضور 2 وزیر در هیئت مدیره سرخابی/ توضیح کاخ سفید درباره هشدار ناوشکن امریکاییآرمان

بازداشت والدین ایرانی در فرودگاه آمریکا


شنیده شد که پلیس آمریکا والدین یک دانشجوی ایرانی که برای دیدار با فرزند خود به این کشور سفر کرده بودند را بازداشت کرده است.
 
والدین «سحر» دانشجوی ایرانی که به تازگی از دانشگاه «استونی بروک» فارغ‌التحصیل شده، پس از سه سال برای دیدار وی به آمریکا سفر کرده بودند که صبح روز شنبه به وسیله پلیس آمریکا در فرودگاه بازداشت شدند و احتمالا به ایران بازگردانده شوند. «سحر» ۳۲ ساله به وسیله مقامات فدرال مطلع شده است که والدین وی به وسیله پلیس بازداشت شده و احتمالا مجبور به بازگشت به ایران شوند.
 
این دانشجوی ایرانی می‌گوید: چندین سال والدین خود را ندیده بودم ولی من اجازه داده نشد که آنها را ببینم، من خواستم آنها را فقط یک دقیقه و از پشت پنجره ببینم اما موفق نشدم.

اخبار اقتصادی

* جوان

- 50 هزار ميليارد تومان مردم كجاست؟

روزنامه جوان درباره درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها گزارش داده است:‌ تناقض‌گويي‌هاي مسئولان ارشد دولت درباره درآمدهاي هدفمندي روز به روز بيشتر مي‌شود و در اين ميان مشخص نيست آيا بخشي از اين درآمدها به خزانه واريز شده است يا خير؟ نوبخت مي‌گويد بخشي از اين درآمدها به حساب شركت‌هاي دولتي برمي‌گردد و زنگنه هم مي‌گويد هر چه از حامل‌هاي انرژي به دست مي‌آورد به خزانه واريز مي‌شود.

به گزارش «جوان» از يك ماه پيش تا به امروز بود كه موضوع ميزان درآمد دولت از قانون هدفمندي يارانه‌ها محل چالش بوده است. سخنگوي كميسيون تلفيق درآمد دولت را در سال گذشته 80 هزار ميليارد تومان اعلام كرد كه خيلي دير با تكذيب دولت همراه شد. محمدباقر نوبخت اما اندكي بعدتر در مجلس حاضر شد و درآمد دولت از محل هدفمندي را تنها از محل فرآورده‌هاي نفتي اينگونه تشريح كرد: درآمد حاصل از محل فروش فرآورده‌هاي نفتي 50 هزار و 600 ميليارد تومان است.

وقتي در اين عدد  ارقام مربوط به برق آب و گاز اضافه شود، نزديك به رقمي است كه نوبخت در كميسيون تلفيق آن را اعلام كرده است. هادي قوامي عضو كميسيون تلفيق بودجه مجلس در اين باره به فارس گفت: نوبخت در نشست اين كميسيون درآمد امسال از حامل‌هاي انرژي را 85 هزار ميليارد تومان عنوان كرد.

وي در مورد درآمدهاي هدفمندي يارانه‌ها از محل حامل‌هاي انرژي اظهار داشت: سهم درآمدي سازمان هدفمندي حدود 32 هزار ميليارد تومان بوده و 11 هزار ميليارد تومان نيز از منابع بودجه عمومي براي پرداخت يارانه‌ها به آن اضافه مي‌شود.

عضو كميسيون تلفيق بودجه مجلس در مورد كل درآمد حامل‌هاي انرژي گفت: براساس گزارش اخير نوبخت رئيس سازمان برنامه و بودجه كه در كميسيون تلفيق ارائه شد، كل اين درآمدها با سهم شركت‌ها 85 هزار ميليارد تومان است كه 32 هزار ميليارد تومان آن به هدفمندي متعلق و مابقي سهم شركت‌هاست. وي با بيان اينكه كل منابع پرداخت شده به هدفمندي يارانه‌ها از سال 89 تا 95 حدود 23 درصد بوده است، افزود: اين ميزان از محل منابع بودجه عمومي بوده و رقمي كه از اين محل پرداخت شده 80 هزار ميليارد تومان است، سرجمع منابع هدفمندي پرداخت شده 270 هزار ميليارد تومان است كه سهم اصلاح قيمت‌ها 190 هزار ميليارد تومان بوده است.

قوامي با اشاره به اينكه سهم شركت‌ها بابت توزيع و فروش كسر مي‌شود، تصريح كرد: طبق قانون هدفمندي قرار بود 50 درصد از درآمدها به صورت نقدي به خانوار، 30 درصد به توليد و 20 درصد سهم دولت شود، اما اكنون برعكس شده و در منابع عمومي نيز پرداختي صورت مي‌گيرد. اين نماينده مجلس يادآور شد: قانون هدفمندي يارانه‌ها به هدف اصابت نكرده و براي اصلاح آن راهكارهايي ارائه شد كه برخي از آنها به تصويب رسيده است. همانند برنامه ششم جدول منابع و مصارف در بودجه مشخص شود تا سهم شركت‌ها، توليد، بهداشت، خانوارها شفاف باشد. در طول اين سال‌ها سهم شركت‌ها و همچنين ميزان درآمد آنها افزايش پيدا كرده در صورتي كه نيمي از اين 85 هزار ميليارد تومان را به خانوارها بپردازيم بايد حدود 42 هزار و 500 ميليارد تومان داده شود، اما از هدفمندي تنها 32 هزار ميليارد تومان درآمد وجود دارد كه مابقي از بودجه تأمين مي‌شود.

نوبخت چندي پيش گفته بود بخشي از درآمدهاي هدفمندي به حساب شركت‌هاي دولتي از جمله شركت ملي پالايش و پخش و شركت ملي گاز واريز مي‌شود كه وزير نفت آن را رد كرد. وزير نفت گفت: از درآمدهاي هدفمندي يارانه‌ها چيزي نصيب وزارت نفت نمي‌شود و در اين باره به رئيس مجلس نامه نوشته‌ام، البته نامه زنگنه به علي لاريجاني در شرايطي مطرح شده است كه سازمان برنامه و بودجه در گزارشي رسمي اعلام كرد 20 هزار ميليارد تومان از درآمدهاي نفتي به وزارت نفت پرداخت شده كه اسناد آن نيز منتشر شد ولي با اين وجود وزير نفت معتقد است هيچ پولي به حساب آنها واريز نشده است.

سخنگوي دولت درآمد هدفمندی را 85 هزار ميليارد تومان عنوان مي‌كند و در گزارشي اسناد 20 هزار ميليارد توماني كه به وزارت نفت پرداخت كرده را منتشر مي‌كند. با اين وضعيت هنوز مشخص نيست تكليف اين اعداد و ارقام در حساب‌هاي دولت چه شده و تناقض‌ها به اوج خود رسيده است.

وزير نفت بارها گفته بود نمي‌تواند پول يارانه‌ها را جور كند و كمر وزارتخانه متبوعش زير بار يارانه له مي‌شود يا طيب‌نيا عنوان كرده بود شب واريز يارانه‌ها در دولت عزا برپاست ولي هيچ يك از آنها به طور شفاف از 50 هزار ميليارد تومان گم شده سخن نمي‌گويند. پول مردم كجاست؟ 
* شرق

- دخالت دولت بازار میوه را خراب کرد

این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته است:‌ قائم‌مقام خانه کشاورز ایران   به خبرنگار «شرق» می‌گوید: طرح تنظیم بازار میوه شب عید با دخالت مستقیم دولت یک برخورد سیاسی است.   عنایت‌الله بیابانی دخالت مستقیم دولت را در بازار میوه سبب نابسامانی در این بازار می‌داند که در نهایت نیز واردات را به‌دنبال دارد؛ در صورتی که اگر اجازه داده شود بازار میوه نیز همانند سایر کالاهای مورد نیاز مردم چرخه عرضه و تقاضا را طی کند، مشکلات کمتری را شاهد خواهیم بود.

 وی با اشاره به عملکرد امسال دولت در تنظیم بازار میوه شب عید گفت: از فصل تابستان تاکنون جلسات متعددی برای تنظیم بازار میوه شب عید برگزار شده است که باید تأکید کنم هیچ‌کدام خروجی نداشته‌اند زیرا امسال به‌دلیل سرمازدگی بخشی از مرکبات شمال و ارائه گزارش‌های عجولانه، تولیدکنندگان مرکبات خسارات فراوانی دیده‌اند و در نهایت مصرف‌کننده نیز زیان خواهد دید. وی ادامه داد: سال گذشته ورود دولت به بازار میوه ضرورتی نداشت و حتی خسارات کلانی نیز برای دولت به دنبال داشت زیرا تعادل در قیمت و عرضه و تقاضا در بازار وجود داشت، امسال نیز برای محصول سیب مشکلی وجود ندارد اما درباره محصول پرتقال به دلیل سرمازدگی مرکبات در استان‌های شمالی و هیاهوی برخی افراد سودجو و انحصارطلب امکان اقدامات شتاب‌زده دولتمردان و اقدام به واردات این محصول وجود دارد.

بیابانی خاطرنشان کرد: بهتر است دولت مردم را به حال خود بگذارد و به صورت مستقیم وارد بازار میوه نشود بلکه با اهرم‌های نظارتی که در دست دارد، در مواقع ضرورت به میدان وارد شود و به نفع تولید‌کننده و مصرف‌کننده اقدام کند. وی ادامه داد: دولت با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی و تعاونی‌ها می‌تواند در تنظیم بازار تمامی محصولات اساسی مورد نیاز مردم از جمله سیب و پرتقال گام بردارد کمااینکه افراد بسیاری در بازار حضور دارند که با وجود مشکلات در ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضا اقدام می‌کنند؛ در نهایت اگر اقدامات صورت‌گرفته از سوی بخش خصوصی اثربخش نبود، دولت با ابزار‌هایی که در اختیار دارد می‌تواند بازار را تنظیم کند.

وی یادآور شد: بهترین تعدیل‌کننده قیمت، مردم هستند، ذخیره میوه برای ایام پیک مصرف با روش دولتی اشتباه است زیرا این وظیفه تعاونی است تا با احتساب قیمت تمام‌شده و یک سود عادلانه محصول باغدار را خریداری کند و برای فروش در زمانی‌که مصرف در اوج خود قرار دارد ذخیره‌سازی کند و در نهایت محصول را به بازار عرضه کند، اقدام فعلی با روش خاص دولتی نه‌تنها سودی برای تولید‌کننده ندارد، بلکه هزینه‌های انبارداری، حمل‌ونقل و سایر هزینه‌ها را نیز به دولت تحمیل می‌کند و در نهایت نیز با ذخیره‌سازی از سوی دولت و بخش خصوصی کمبود مصنوعی در بازار ایجاد می‌شود که دولت را ناگزیر به واردات خواهد کرد.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز نیز در این ارتباط به خبرنگار «شرق» می‌گوید: دخالت مستقیم دولت در بازار، دارای خروجی مطلوبی نبوده و عایداتی در پی ندارد. عطاءالله هاشمی یادآور شد: دولت باید تصدی‌گری خود را کاهش دهد و به وظایف حاکمیتی خود عمل کند، در زمینه میوه، از تولید تا نگهداری، بازاریابی و بازرگانی محصول در دست مردم است و ورود دولت تعادل بازار را برهم می‌زند. وی ادامه داد: بخش خصوصی در کشور باید فعال شود زیرا تمامی چرخه تولید تا مصرف در دست بخش خصوصی و مردم است، بنابراین هرگونه اقدام برای تنظیم بازار باید به بخش خصوصی که همان تعاونی‌های اقتصادی و تخصصی بخش کشاورزی هستند واگذار شود، همچنین باید تأکید کرد واگذاری تصدی‌گری‌ها به بخش خصوصی باید پایدار، دائمی و دوجانبه باشد.

 
* همشهری


- زیان مطلق سهامداران بورس در سال 95


همشهری از زیان‌دهی بورس گزارش داده است: تازه‌ترین اطلاعات آماری نشان می‌دهد هرچند حجم معاملات بازار مسکن رو به افزایش است اما همچنان سکه پربازده‌ترین و بورس زیان‌ده‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاران در ۳۰۰ روز سپری شده از سال ۹۵ بوده است.

به گزارش همشهري، با كاهش و تثبيت نرخ تورم اين پرسش در محافل اقتصادي مطرح است كه سرمايه‌گذاران بايد دارايي‌هايشان را در چه بازاري سرمايه‌گذاري كنند؟ آيا سپرده‌گذاري بانكي با توجه به نرخ تورم از دارايي‌شان محافظت خواهد كرد يا اينكه بايد از پس‌اندازها با سرمايه‌گذاري در ساير بازارها محافظت كرد؟

به‌طور معمول در يك دهه گذشته بخش زيادي از پس اندازهاي خانوارها به سمت بازار املاك، مستغلات و سكه طلا رفته است. تجربه نشان داده، بازاري مانند بازار طلا يك پايه ثابت در همه دوره‌هاي سرمايه‌گذاري است. به‌طور سنتي سرمايه‌گذاران ايراني تمايل دارند بخش از دارايي‌هاي‌شان را به خريد طلا اختصاص دهند تا از اين طريق خودشان را در مقابل تلاطم‌ها و نوسان‌هاي قيمت در اقتصاد ايران حفظ كنند.

اكنون پرسش اين است كه آيا هنوز سنت‌هاي قبلي در اقتصاد ايران رايج است يا اينكه بازارهاي جديدي مانند بورس توانسته‌اند بخشي از نقدينگي را به‌خود جذب كنند؟ بررسي اطلاعات آماري موجود نشان‌دهنده نكات ظريفي است. اطلاعات رسمي بورس تهران نشان مي‌دهد شاخص بورس تهران در اين مدت 2.7درصد كاهش يافته است و شاخص فرابورس هم، با وجود آنكه بخش عمده اوراق بدهي در اين بازار دادوستد مي‌شود، فقط 3.9درصد رشد كرده است.

اطلاعات آماري نشان مي‌دهد از مجموع كل معاملات انجام شده در 10‌ماه امسال 30درصد از كل معاملات يعني معادل 25هزارو 935ميليارد تومان معادل 6.5ميليارد دلار به معاملات اوراق بدهي كه بيش از تورم و نرخ سپرده‌هاي بانكي، سود مي‌دهد، اختصاص يافته است.

مبادله اين مقدار اوراق بدهي كه عمدتا به صكوك و اسناد خزانه دولتي اختصاص دارد در 3دهه گذشته بي‌سابقه است. عمده‌ترين دليل رشد سرمايه‌گذاري در بازار بدهي اين است كه سود اين اوراق با درنظر گرفتن ريسك سرمايه‌گذاري پايين‌تر نسبت به ساير بازارها به صرفه‌تر است و در عين حال نرخ تورم را هم پوشش مي‌دهد.

بخش عمده اين اوراق بدهي را صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري خريده تا سود سرمايه‌گذاراني را كه پس‌اندازشان را به اين صندوق‌ها برده‌اند، تأمين كند اما اطلاعات رسمي نشان مي‌دهد ميانگين سود صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در سهام در دوره‌هاي 3 و 6ماهه با 2درصد نزول مواجه بوده است.

نظرات بینندگان