کد خبر: ۱۰۵۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۲ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
مشاوره شیرازه(۵)؛

بحران جنسی در جامعه ایرانی/ هدف از ازدواج چیست؟

تأمین آرامش روح و روان، حفظ نوع بشر و حفظ دین، رشد شخصیت و احساس مسؤولیت اجتماعی، ارضاى حس محبت کردن و مورد محبت قرار گرفتن بخشی از اهداف ازدواج است.
شیرازه؛ امروزه اهمیت مشاوره در امور مختلف بر هیچ‌کس پوشیده نیست؛ مشاوره به افراد کمک می‌کند تا با نیازهای در حال رشدی که جهان امروزی بر آنان تحمیل کرده است، روبه‌رو شوند.

پایگاه خبری تحلیلی شیرازه، در راستای پاسخ به نیازهای مخاطبان خود اقدام به انتشار پرسش‌ها و پاسخ‌های مشاوره‌ای کرده است.

مخاطبان می‌توانند از طریق بخش نظرات، پرسش‌های خود در زمینه مشاوره پیش از ازدواج، مشکلات بین فردی زوجین، والدین با فرزندان یا فرزندان با والدین، پرورش و تربیت کودکان و نوجوانان، اضطراب، افسردگی، وسواس و.... را با مشاور مذهبی شیرازه مطرح کنند.

هدف از ازدواج چیست؟

کشور ما با وجود دارا بودن آموزه‌های دینی قوی درباره ازدواج و مغضوب بودن طلاق امروزه با بحران‌هایی همچون طلاق، طلاق عاطفی و ازدواج سفید رو‌به‌رو شده است.

یکی از مسائلی که سبب افزایش طلاق در جامعه شده است؛ نداشتن هدف مناسب برای ازدواج یا داشتن اهداف نا مناسب است.

مهم‌ترین هدف برای ازدواج پاسخ به ندای فطرت و نیازهای(روحی، روانی، جسمی) طبیعی انسان است.

تأمین آرامش روح و روان، حفظ نوع بشر و حفظ دین، رشد شخصیت و احساس مسؤولیت اجتماعی، حفظ و ارتقاء امنیت و سلامت اخلاقى جامعه و ارضاى حس محبت کردن و مورد محبت قرار گرفتن از دیگر اهداف ازدواج است و اگر افراد در فرآیند ازدواج به یکی از این اهداف دست پیدا نکنند ازدواج آنان دست‌خوش آسیب می‌شود.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که سبب می‌شود افراد به هدف خود از ازدواج دست‌ نیابند و ازدواج آنان به جدایی منجر شوند نگاه تک بعدی به این اهداف است.

ارضای نیازهای جنسی

اغلب پسران در مسأله ازدواج به دنبال ارضای نیازهای جنسی یا ساماندهی مسائل جنسی خود هستند، این مسأله در کسانی که دچار خود ارضایی یا روابط نا‌سالم هستند نمود بیشتری دارد.

اگر فردی تنها هدفش از ازدواج ارضای تمایلات جنسی باشد و دیگر مسائل برای او از اهمیت برخوردار نباشد به محض رو‌به‌رو شدن با مشکلات و ارضا نشدن خواسته‌هایش دچار پشیمانی می‌شود.

فردی که نیازهای جنسی خود را به راحتی ارضا می‌کرده است وقتی ازدواج می‌کند و با انبوهی از مشکلات همچون هزینه‌های خانه و خانواده،‌ خستگی ناشی از کار زیاد و مانند آن رو‌به رو می‌شود دچار تردید می‌شود که آیا ازدواج راه‌حل مناسبی برای پاسخ به این غرایض بوده است؟

محبت کردن، محبت دیدن و مستقل شدن

بیشتر دختران هدفشان از ازدواج مستقل شدن و مورد محبت قرار گرفتن است؛ در حالی که در فرآیند ازدواج به دلیل دخالت‌های بیجای اطرافیان، توقعات بیجا و مسائل مختلف دیگر همسر آنان زمان و توان کافی برای محبت کردن به همسرانشان پیدا نمی‌کنند.

از این‌رو این دسته از افراد در برخورد با مشکلات زندگی و دیدن بی‌مهری یا کم مهری از سوی همسر دچار پشیمانی می‌شوند.

برای حل این مشکل لازم است دوستان عزیز جوان قبل از ازدواج اهداف مناسب و شایسته‌ای برای خود در مسیر ازدواج ترسیم و از خیال‌بافی و رؤیاپردازی در این مسأله به شدت پرهیز کنند.

شکست عشقی و رو‌ کم کنی

یکی دیگر از اهداف جوانان، چه دختر و چه پسر، جبران شکست عشقی و به قول معروف«رو کم کنی» است. برخی از جوان‌ها که شکست عشقی خورده‌اند و از نامزد یا کسی که تمایل به ازدواج با او را داشته‌اند جواب منفی می‌شنوند و یا به هر دلیلی علاقه‌شان منجر به ازدواج نمی‌شود بدون آن که پروسه روحی این شکست را طی کنند در اولین فرصت ممکن برای رو کم کنی و .... با نخستین کسی که به آنان جواب مثبت می‌دهد ازدواج می‌کنند.

این نوع ازدواج از بدترین نوع‌های ازدواج است و بیش از ازدواج‌های دیگر منجر به طلاق می‌شود.

بهترین راه‌حل مطالعه کتاب‌های انتخاب همسر،‌ استفاده از فایل‌های صوتی و صوتی تصویری آموزشی و مراجعه به مشاوران آگاه است.

در این راستا مطالعه کتاب‌های«مطلع مهر»، نوشته«امیر حسین بانکی پور»؛ «نیمه دیگرم، مهارت‌های انتخاب همسر» نوشته«محسن عباسی ولدی» و «آیا تو نیمه گمشده من‌ هستی»، نوشته«دکتر باربارا دی آنجلس» و شنیدن «فایل‌های صوتی ازدواج»،«دکتر فرهنگ» را توصیه می‌کنم.

*محمد هاشم نعمت الهی

مشاور مذهبی خانواده و ازدواج

نظرات بینندگان