کد خبر: ۱۰۵۴۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۵

آوارگان خشکسالی در دامان شهروند نی ریزی

در پی خشکسالی سال های اخبر و خشک شدن مطلق تالاب بختگان، پرندگان مهاجر در کنار پرندگان بومی کشور، چند سالی می‌شود که سایه خشکسالی را بر سر خود می‌بینند، سایه‌ای که هر روز بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود و زندگی آنها را تهدید می‌کند.

به گزارش شیرازه تالاب‌ها یکی پس از دیگری از نفس می‌افتند و پرندگان را آواره می‌کنند. آواره‌ پیدا کردن زیستگاهی که اجازه اقامتی کوتاه مدت را به آنها بدهد و نیازهای زندگی چند ماهه را برای‌شان فراهم کند. زیستگاهی که در روزهای خشکسالی، پیدا کردنش از هر کاری سخت‌تر به نظر می‌رسد و پرندگان مهاجر را در به در تالابی کرده که نشانه‌های حیات در آن دیده شود.

پرندگان مهاجر ، به‌دلیل بی‌رمقی تالاب‌ها و خشکسالی، زیستگاه موقتی خود را از دست می‌دهند و باید تالابی جدید پیدا کنند، آن ها با پیدا نکردن تالابی که هر ساله زمستان را در آن سپری کرده‌اند، خسته و ناتوان از کیلومترها پرواز، در مناطق مسکونی، خانه‌های شهری و روستایی فرود می‌آیند یا با موانعی همچون سیم‌های برق برخورد می‌کنند که باعث صدمه دیدگی آنها و حتی گرفتار شدن آنها به دست انسان‌ها  می‌شوند.

حال یک شهروند نی ریز یکی از دوستداران طبیعت در این شهرستان است که در باغ خود از پرندگان و جانورانی که در اثر حوادث طبیعی و غیر طبیعی آسیب دیده اند مراقبت می کند و پس از تیمار داری و مواظبت از آن به دامان طبیعت بر می گرداند.

جواد مهدی پور رئیس اداره حفاظت محیط زیست نی ریز در این باره گفت: علیرضا فایض یکی از دوستداران طبیعت تاکنون 40 پرنده را در باغ شخصی خود تیمارداری نموده و به دامن طبیعت بازگردانده است .

وی ادامه داد : با توجه به اینکه تالاب بین المللی بختگان در این منطقه در گذشته پذیرای پرندگان مهاجری از نقاط مختلف دنیا بوده است در چند سال اخیر به علت خشکسالی این تالاب، پرندگان دچار مشکل مختلف شده اند.

مهدی پور افزود: آقای فایض یکی از دوستداران طبیعت در این شهرستان است که در باغ خود از پرندگان و جانورانی که در اثر حوادث طبیعی و غیر طبیعی آسیب دیده اند مراقبت می کند .

وی در پایان بیان کرد: این فرد با همکاری اداره حفاظت از محیط زیست تاکنون از 40 پرنده مراقبت کرده است.

منبع:  نبض نی ریز؛

نظرات بینندگان