کد خبر: ۱۰۵۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۵

کاهش زیان کشاورزان گوجه‌فرنگی‌کار در جنوب فارس

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: خرید توافقی باعث کاهش زیان کشاورزان گوجه‌فرنگی‌کار در جنوب این استان شد.

به گزارش شیرازه  هدایت‌الله رحیمی مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی فارس اظهار داشت: بر اساس الگوی کشت توصیه‌شده در جنوب فارس سطح زیر کشت گوجه‌فرنگی خارج از فصل در این استان ۲ هزار هکتار اعلام شده بود که با توجه به افزایش قیمت گوجه‌فرنگی در سال گذشته در این تاریخ، کشاورزان تمایل بیشتری به کاشت این محصول در سال جاری نشان داده­اند.

وی افزود: اگرچه میزان افزایش سطح زیر کشت این محصول نسبت به سهمیه ابلاغی در فارس بسیار کم بود اما افزایش سطح آن در استان‌های هم‌جوار باعث افزایش عرضه گوجه‌فرنگی به بازار و درنتیجه کاهش قیمت آن در سطح تولیدکنندگان شد.

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی فارس اضافه کرد: با توجه به سیاست‌های تنظیم بازار محصولات کشاورزی در استان فارس مبنی‌بر کنترل قیمت از نظر افزایش و یا کاهش غیرمعقول در تمام سطوح، برای کنترل و جلوگیری از کاهش بیش‌ از اندازه قیمت گوجه‌فرنگی خارج از فصل با توجه به دستورالعمل ارسالی توسط وزارت جهاد کشاورزی و هماهنگی‌های صورت گرفته از اول دی‌ ماه سال جاری تاکنون ۲ هزار و ۶۰۰ تن گوجه‌فرنگی توسط سازمان تعاون روستایی در دو شهرستان لامرد و مهر خریداری و به کارخانه‌های فرآوری ارسال شده است.

رحیمی ادامه داد: هرچند قیمت خرید توافقی این محصول حدود ۳ هزار و ۳۰۰ ریال و هزینه حمل آن ۷۰۰ ریال در هر کیلو بوده اما درمجموع قیمت خریداری‌شده گوجه‌فرنگی کمتر از قیمت تمام‌شده آن است.

این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: نکته قابل‌توجه و بااهمیت این است که این عمل تا حد بسیاری از افزایش ضرر و زیان وارده به کشاورزان جلوگیری کرده و باعث کنترل قیمت گوجه‌فرنگی در سطح تولیدکنندگان شده و از کاهش بیش‌ از اندازه قیمت در این سطح به‌طور چشمگیری ممانعت کرده است.

منبع:  پایگاه تحلیلی خبری موج ما

نظرات بینندگان