کد خبر: ۱۰۵۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۷ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۵

پاسخ به چراغ سبز دولت اعتدال؛ تعلیق صدور روادید برای محور شرارت!

دستاورد سه سال مذاکره و کوتاه آمدن در برابر غرب امروز چیزی جز تحریم ها و تحقیرها بیشتر نبوده است. سیاست خارجی مبتنی بر کدخدا محوری هم عزت کشور را خدشه دار کرده و هم اقتصاد کشور را معطل نگه داشته است.
پاسخ به چراغ سبز دولت اعتدال؛ تعلیق صدور روادید برای محور شرارت!شیرازه؛ 1. رئیس‌جمهور آمریکا فرمان اجرایی «غربالگری مهاجران از کشورهای مسلمان» به آمریکا را امضا کرد. بر اساس متن نهایی این فرمان، صدور روادید برای اتباع کشورهای «مضر برای منافع ایالات متحده» به مدت 90 روز تعلیق شد. این فرمان شامل حال اتباع دستکم هفت کشور ایران، عراق، سوریه، یمن، لیبی، سودان و سومالی باشد. در این فرمان به فهرست «دولت‌های حامی تروریسم» کشورهایی که «تهدیدی فوق‌العاده» به شمار آمده و آمریکا علیه آن‌ها وضعیت اضطراری اعلام کرده و همچنین کشورهای حاضر در فهرست «کشورها یا مناطق مایه نگرانی» وزارت امنیت داخلی قرار دارند (هفت کشور فوق‌الذکر)، اشاره شده است.

2. پس از سه سال مذاکره، دیپلماسی لبخند و به حراج گذاشتن دستاوردهای ملی به بهانه تصویب برجام با وعده حل مشکلات اقتصادی و اعتباریافتن پاسپورت ایرانی توسط دولت یازدهم، امروز نه تنها شاهد نقض های آشکار برجام و سکوت دولت هستیم بلکه شاهد رکود و بیکاری و متوقف شدن چرخ های صنعت کشور هم هستیم. اما علاوه بر اینها اعتبار پاسپورت مان همطراز سومالی شده است و حتی با فرمان اجرایی اخیر رئیس جمهور آمریکا به عنوان کشورحامی تروریسم شناخته شده و تمامی اتباع کشورمان از ورود به آمریکا منع شده اند.
رخدادی که یادآور زمانی است که همزمان با مطرح کردن گفتگوتمدن ها توسط دولت اصلاحات، در مقابل جرج بوش ایران را "محور شرارت" خواند.
دستاورد سه سال مذاکره و کوتاه آمدن در برابر غرب امروز چیزی جز تحریم ها و تحقیرها بیشتر نبوده است. سیاست خارجی مبتنی بر کدخدا محوری هم عزت کشور را خدشه دار کرده و هم اقتصاد کشور را معطل نگه داشته است.

3. عده ای از غرب گرایان داخلی که سالهاست در حال بزک کردن چهره کریه آمریکا هستند، با اجرایی شدن این فرمان تمامی تقصیر را گردن ترامپ و جمهوری خواهان انداخته اند تا دوگانه دموکرات خوب_ جمهوری خواه بد را در افکار عمومی ترویج کنند.

اما غرب گرایان باید بدانند ترامپ کار خاصی جز ادامه قانون تحریمی مصوب زمان اوبامای باهوش و مودب نکرده است! براساس «قانون محدودیت صدور ویزا» که با امضای اوباما دموکرات اجرایی شد، شهروندان 38 کشوری که می‌توانستند برای تجارت یا گردشگری، مدت 90 روز بدون اخذ روادید در خاک ایالات‌متحده اقامت داشته باشند، اگر در 5 سال گذشته به سوریه، عراق، سودان و ایران سفر کرده باشند، دیگر «نمی‌توانند» مانند قبل بدون روادید وارد آمریکا شوند.حال ترامپ مبتنی بر همین قانون به طور کلی سفر اتباع این کشورها به همراه سه کشور جدید را به آمریکا ممنوع کرده است.

باید متذکر شد بعد از امضای قانون محدودیت صدور ویزا توسط اوباما حتی عراقچی در 29 آذر94 در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما صریحا تصویب این قانون رو مغایر با برجام دانست، فلذا باید گفت مقصر اصلی فرمان اجرایی جدید ترامپ، حتی ترامپ هم نیست، بلکه تیم سیاست خارجه دولت اعتدال است که همان زمان واکنش مناسب را در برابر نقض برجام از خود نشان نداد و با سکوت و لبخند از کنار آن گذشت و منتقدان را بی سواد و مریض خطاب کرد.

4. نهایتا امروز با اجرایی شدن فرمان ترامپ که حتی صدای اعتراض اروپایی ها را هم درآورده و بعضی از غرب گرایان داخلی هم بخاطر ممنوعیت سفرهای خود و آقازاده هاشان به آمریکا از دست آمریکا ناراحت شده اند، دولت با انفعالی تحقیرآمیز صرفا به چند واکنش توییتری و نهایتش احضار کاردار سوییس بسنده کرده است. در حالیکه مجلس عراق فورا در اقدامی شجاعانه با اجماع آرا مصوبه اقدام متقابل علیه آمریکا را تصویب کرد. حالا باید گفت غرب گرایان داخلی و دستگاه فشل و منفعل سیاست خارجه و حتی مجلس شورای اسلامی باید درس غیرت و عزت را از کشور جنگ زده عراق یادبگیرند.
*علیرضا فقیر
نظرات بینندگان