کد خبر: ۱۰۵۷۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۰ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۵

محرومیت در یک قدمی شیراز/ بحران آب در روستاهای بگدانه و مسقان

اهالی روستاهای بگدانه و مسقان طی مکاتبه با رسانه‌ها ضمن بیان مشکلات خود که به مرحله بحران رسیده خواستار اقدام عاجل مسئولان در این زمینه شدند.

به گزارش شیرازه، در دهستان کوهمره سرخی روستاهای بگدانه و مسقان (با جمعیتی بالغ بر 2 هزار نفر)قرار دارند که آبیاری کشاورزی و باغداری و همچنین شرب مردم اهالی این دو روستا از طریق آب رودخانه‌ای تامین می‌شود که در خشکسالی اخیر شور شده و مردم را دچار مشکل کرده است.

بر اساس اظهارات مردم محلی، طی خشکسالی 10 ساله در فارس آب رودخانه این روستاها کم شده ولی شوری آب طی سه سال پیش به تدریج باغ‌های انار و شالیزارهای برنج‌کاری را خشک کرده و همچنین آب آشامیدنی روستای بگدانه که از آب این رودخانه است غیر قابل استفاده شده و با استقرار تانکرهای ثابت آشامیدنی در چندین نقطه روستا در دسترس مردم است.

بر اساس این گزارش، شوری آب رودخانه که بر اثر گنبد نمکی در بالادست روستای بگدانه است حالا وضعیتی بحرانی برای مردمی را رقم زده که درآمد و امرار معاش مردم را دچار نقصان کرده است.

اهالی روستای بگدانه تصریح دارند بر اثر شوری آب رودخانه 20 هزار درخت انار خشک و برنج‌کاری که از شش سال گذشته قابل نشاء نبوده از یک طرف و مشکل آب آشامیدنی از طرف دیگر زندگی را برای آنان مشکل ساخته و برای برطرف کردن این وضعیت و راهکاری برای تفکیک آب از مسیر گنبد نمکی به همت فرمانداری و جهاد کشاورزی شیراز لوله‌های چهار اینچی خریداری شد تا بخشی از شوری آب از این طریق  گرفته شود اما متاسفانه این اقدام نتیجه نداده است.

اهالی روستا اظهار امیدواری می‌کنند با همت دستگاه‌های اجرایی و به ویژه استانداری فارس اعتباراتی در نظر گرفته شده و عملیات اجرایی برداشتن گنبد نمکی در دستور کار قرار گیرد تا از ابتدای سال آینده کشاورزی در این منطقه رونق بگیرد چرا که طی چند سال اخیر چهره اقلیمی این دو روستا درحال تبدیل به منطقه کویری است.

لازم به ذکر است، چندی قبل نیز گزارشی از روستای تلگهی در 17 کیلومتری یاسوج انتشار یافت که مردم آن با فروش بلوط تامین معیشت و تهیه نان بلوط تغذیه می‌کنند و در چند ماهه اخیر مشکلات برخی روستاها چند برابر شده است.

منبع:فارس

نظرات بینندگان