کد خبر: ۱۰۵۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۵
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

نفت شاگرد اول رشد اقتصاد است/اقتصاد مقاومتی با بسیج مردمی شکل می‌گیرد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که تا مردم وسط نیایند و بسیج مردمی درست نکنیم، اقتصاد مقاومتی شکل نمی گیرد، در مورد شاگرد اول اقتصاد مقاومتی در دولت گفت: شاگرد اول نفت بوده، چرا که رشد، عمدتا ناشی از رشد نفت است.

به گزارش شیرازه، علی اقا محمدی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در مورد اقتصاد ایران و اقتصاد مقاومتی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری به دولت برای تدوین برنامه ده ساله افزود: دولت بر این اساس شروع به تعریف مشی جدید که چارچوب هایش را مقام معظم رهبری معین کرده بودند کرد.

وی تصریح کرد: دولت در سال 1395 که سال اقدام و عمل بود، 12 برنامه نوشت .

آقامحمدی تاکید کرد: در دوسال قبل دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی مقداری جلو رفت، اما با تغییر رویه ها دردیدار با دولت اشاره شد به این تغییر و تاکید شد به عمل و دوری از بحث های تئوریک که شاهد تغییر رویکرد دولت هستیم .

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد دلایل جدا بودن دولت از اهداف اقتصاد مقاومتی گفت: ابتدا یک سری طرح ها شروع شد که یک تذکری گرفتند مبنی بر عدم سرعت در کار ،که منجر به تعریف چارچوب جدید در دولت شد.

وی با اشاره به دیدار اعضای دولت با رهبری و اشاره ایشان به منسجم شدن اقدامات در دولت افزود: بعد از این دیدار دولت مجدد بر اساس دو مجموعه قبلی اقدامات جدیدی را در پیش گرفت که قابل ارزیابی تر است.

آقا محمدی تصریح کرد: این دوره روشن تر از گذشته بود و دستاوردهای بیشتری را به دنبال داشت .

وی در مورد شاگرد اول اقتصاد مقاومتی در دولت گفت: شاگرد اول نفت بوده چراکه رشد، عمدتا ناشی از رشد نفت است چراکه عقب ماندگی شدیدی اتفاق افتاده بود و سرمایه گذاری خوبی برای بازگشت به شرایط قبل از تحریم صورت گرفته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد:این کار سختی بود ولی بقیه وزارت خانه ها هم مثل کشاورزی در دوسال گذشته اقداماتی انجام دادند که تحولاتی داشتند.

وی با اشاره به اقدامات وزارت کشاورزی در زمینه تامین آب در سال های گذشته افزود:احیا دریاچه ارومیه عملا مربوط به این طرح است که از ارومیه تا ایلام است .

اقا محمدی تصریح کرد: در حوزه کشاورزی حدود یک و نیم میلیارد دلار برای 400 هزار هکتار اراضی برای بازسازی در نظر گرفته شده است که در زابل هم برای شبکه های آبیاری انجام شده که بسیار کارهای درستی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص اصلاح ساختار خاطرنشان کرد:این مورد نقطه ضعف است و کار جدی صورت نگرفته که ممکن است به دلیل تجربه زیاد وزراء باشد که در کار دولتی روان اند و میل به کار مردم ندارند .

وی گفت:نتیجه این عمل عدم رشد سرمایه گذاری است و در این زمینه ضعف است .

آقا محمدی تصریح کرد:شما وقتی می توانید بگویید تغییر ساختار انجام شده است که سرمایه های مردم جذب شده باشد و مردم در اقتصاد شرکت کرده باشند .

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی فعال باشد توجه به این زمینه بسیار مهم است .

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته افزود:تغییرات دیده نمی شود و به عنوان مثال در خودرو سازمان گسترش هیچ حقی برای سرمایه گذاری ندارد اما قرارداد با رنو بسته است .

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:ناظر در این موارد مجمع است که ناظر بعد از اجرا است .

وی گفت:البته منعی نشده است اما هنوز چنین سازوکاری برای حین اجرا در نظر گرفته نشده است .

آقامحمدی تاکید کرد: نظارت غیر مفید که به درد نمی خورد و در حین اجرا هم باید تذکرات داده شود .

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد:در خیلی از حوزه ها دولتی ها برای اینکه کار زودتر به افتتاح برسد خودشان می افتند جلو و این عامل بزرگی است .

وی گفت:در مورد اصلاح مقررات در وزارت اقتصاد اقدامات خوبی انجام و ایین نامه ها بررسی شده است .

آقا محمدی افزود :فعالیت ها برای شفاف شدن به بورس رفته و بسیار مفید است .

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد:وقتی کلان را نگاه می کنید جاهایی است که بزنگاه های اصلی است و وقتی باز نشود اتفاقات نمی افتد .

وی گفت:تا الان آماری داده شده که حدود 14 هزار میلیارد تومان به 300 هزار بنگاه داده شده است .

آقا محمدی اضافه کرد: وقتی سالانه یک رشد نقدینگی داریم و پول تازه وارد می کنیم تا اقتصاد را به جلو ببرد، غیر از تورم ،خیلی قدم خوبی است، ولی تغییر ساختاری تبدیل به نهاد نشده است .

وی با اشاره به کارت های اعتباری گفت:این اقدام خوبی است چراکه بانک های باز الان متقاضی را با بانک و کالا وصل می کنند و سرمایه در گردش برای تولید کننده تامین می شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بانک ها الان یک پولی را از مردم جمع می کنند و درصد های مختلف به مردم پول می دهند و پول برای بانک 24 درصد در می آید .

وی گفت: اگر شما تکلیف دادید به بانک که کمتر از این انجام دهد، یک درصدی هزینه می دهد و باید مکانیزم طوری تعریف شود که چیزی برای بانک‌ها باقی بماند .

آقا محمدی افزود: یکی از خلاء های ما سرمایه کم بانک هاست که 50 هزار میلیارد تومان اعلام شده به نسبت کم است و باید دو برابر شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:گیر ها در ساختار هاست و باید این ساختارها درست شود .

وی در خصوص عدم رضایت مردم از وضعیت اقتصادی جامعه افزود: مردم چند گروه هستند، در این زمینه ،اول سرمایه داران خرد هستند که با مقدار مختصری از سرمایه کارهایشان را انجام می دهند .

آقا محمدی ادامه داد: یکسری کارمند مجموعه ها هستند که 23 درصد دستمزد بگیر دولت و 39 درصد دستمزد بگیر بخش خصوصی اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: 30 درصد در فعالیت های خرد هستند و تنها 6.5 درصد کارفرما داریم واین 6.5 درصد کفاف کار کشور را نمی دهد .

وی گفت:ما صادر کننده بزرگی که تضمین دهد هر روز ،به موقع و به مدت 5 سال جنس را در فروشگاه روسیه تحویل دهد نداشتیم .

آقا محمدی افزود:وقتی این ظرفیت را نداریم یا باید خردها را جمع کنیم دور هم و یک بزرگ درست کنیم و یا اینکه بزرگ درست کنیم .

وی ادامه داد:در همه جای دنیا ابتدا کوچک هستند، بعد متوسط و بعد بزرگ و با یک کار جمعی به این مرحله میرسند ساختاری که ما هنوز نداریم .

ع ضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تعاونی شدن 25 درصد اقتصاد بر اساس سیاست اصل 44 افزود: می توانیم با گره زدن تعاونی های کوچک تعاونی بزرگ درست کرد .

وی گفت:این بزرگ هایی که بدهی معوق دارند آنهایی هستند که بزرگ درست شدند و معیوب هستند .

آقا محمدی افزود:اصلاحات ساختاری این هاست و نهادی نداریم که خود را مسئول بداند همه مسئول پروژه اند .

وی با اشاره به صدا وسیما و مسئولیتش در سازمان گفت: صدا وسیما همه چیز را خراب کرده است.

وی تصریح کرد:تا وقتی پروژه وزیر محور است و یک مقام بالا برای بریدن روبان می آید به جایی نمی رسیم. بر اساس اقتصاد مقاومتی مسئول گفتمان صدا وسیما است، اما همان طور که در زمان دفاع مقدس از هر شهید و یا خانواده اش یک سوژه درست می‌شود چنین چیزی در اقتصاد وجود ندارد.

وی با اشاره به نرخ رشد 8 درصد به عنوان اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی گفت: 8 درصد یعنی اینکه در آمد هر نفر بعد از 8 سال دوبرابر شود آیا الان این جوری است ؟

آقا محمدی افزود:باید ادبیات عوض شود و باید ذهن مردم را تغییر دهیم که همه باید با هم حرکت کنند و بدانند که اگر در توسعه کشور نقش نداشته باشند کشور عقب می ماند .

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد:دولت باید به سمت کار افرینی حرکت کند که کفایت نمی کند به این معنا که مهمتر درک نیروی انسانی است .

وی گفت:نیروی جویای کار الان تحصیل کرده اند و مسائل مختلف را می دانند و تشکیل هسته ها برای کار مهمترین کاری است که باید شکل گیرد .

آقا محمدی افزود:در اصل 44 مسائلی است که گفته شده دولت حق ندارد در آن ورود کند و این یعنی حق بخش خصوصی و اگر دولت برود شروع کند تا حالا دیده نشده که بخش خصوصی برود از دولت به دیوان عدالت شکایت کند .

وی با اشاره مواردی مشابه در نیروگاه ها و هواپیمایی گفت: تا این فرهنگ درست نشود، کاری پیش نمی‌رود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اگر حقوقدانان منشوری درست کنند و با بخش خصوصی همکار شوند می توانند حق را بگیرند .

وی گفت: برای اینکه حقت را نبرند باید مجهز حرکت کنید .

آقا محمدی تاکید کرد:یک حقوقی برای مردم تعریف شده که خودشان باید آن را دنبال کنند و بدون حضور مردم کار دولت کفایت نمی کند .

وی بااشاره به اقدامات رئیس جمهور در پروژه های اخیر افزود:این اقدامات نشان می دهد در واگذاری امور به مردم اهتمام جدی وجود دارد .

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:ما باید فرصت های کار را درنظر بگیریم و آنها را خلق کنیم و افق خوب در اضافه کردن فعالیت های کشور با استفاده از مردم است .

وی تاکید کرد:در ملاقات های مختلف رهبری ارائه رهنمود ،تذکر و تشویق وجود دارد و پیگیری های کارشناسی و تهیه گزارشات و ارسال وجود دارد .

آقا محمدی در مورد علت تمرکز مقام معظم رهبری روی موضوع اقتصاد افزود:تشخیص ایشان این بود که اگر خودشان ورود پیدا نکنند، کار جلو نمی رود .

وی ادامه داد:ایشان مراقبت دارند که زیاد وارد نشوند و مسئولان خوب است از این فرصت دهی رهبری خوب استفاده و بهتر کار کنند .

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:تا مردم وسط نیایند و بسیج مردمی درست نکنیم و تشویق نکنیم درست نمی شود و البته آیین نامه ها نوشته شده و افق خوبی مد نظر است .

وی افزود:باید بدانیم کنترل تورم و نرخ بیکاری خوب بوده است.

محمد خالصی ،رئیس شورای اقتصاد سازمان برنامه و بودجه نیز در ارتباط تلفنی با برنامه افزود: 12 برنامه ملی برای پیشبرد سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی تصویب و 121 پروژه در سال 1395 توسط معاون اول ابلاغ شده است.

وی گفت:هر کدام از دستگاه ها یک مجری مشخص برای اجرای این طرح ها داشتند .

در این چارچوب هر کدام از دستگاه ها اقدامات خود را در چارچوب منشور پروژه تعریف کردند و به سمت عملیاتی شدن پیش رفتند .

رئیس شورای اقتصاد سازمان برنامه وبودجه افزود:در سطوح مختلف این پروژه ها مورد پایش قرار گرفتند و هر دو هفته یکبار گزارش خود را برای دبیر خانه اقتصاد مقاومتی ارسال می کردند .

خالصی تاکید کرد:پیشرفت این پروژه ها متفاوت است و در طرح های محصولات استراتژیک مثل گندم و برنج اقدامات خوبی انجام شده است .

وی گفت:اصلاح ساختار یکی از مشکلات تاریخی اقتصاد است و امیدواریم این اتفاق توسط اقتصاد مقاومتی شکل گیرد .

رئیس شورای اقتصاد سازمان برنامه وبودجه تصریح کرد:قدم های مهمی در این چارچوب در حال شکل گرفتن است.

وی گفت:امسال پروژه های متفاومتی به سازمان برنامه ابلاغ شده که در راستای همین اهداف است .

خالصی افزود:هدف کلی اقتصاد مقاومتی دستیابی به رشد پویا است که امیدواریم برنامه ها ان را محقق کند.

وی در خصوص همایش سازمان برنامه وبودجه در پایان این ماه گفت:رصد برنامه ها از اهداف این همایش است که هر کدام از دستگاه ها عملکرد خود را ارائه کنند.

انتهای پیام/

منبع: صدا و سیما

نظرات بینندگان