کد خبر: ۱۰۵۹۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
نفر سوم کشتی نوجوانان کشور:

در لارستان کوچک‌ترین حمایتی از قهرمان ملی کشتی کشور نمی‌شود / تمرین در خیابان برای رقابت‌های قهرمانی کشور!

نفر سوم کشتی نوجوانان کشور گفت: از مسئولان لارستان دلگیرم چون هیچ‌گونه حمایتی از قهرمانان ملی کشتی این شهرستان نمی‌کنند، شایسته است که به‌عنوان یک لارستانی از سوی اداره ورزش و جوانان گراش حمایت مالی شوم.

به گزارش شیرازه، رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی نوجوانان کشور با کسب عنوان نایب قهرمانی تیم استان فارس در آبادان به پایان رسید، در این دوره از پیکارها محمدرضا عسکرپور از لارستان موفق شد با چهار پیروزی و یک شکست مدال برنز را از آن خود کند.

وی که چندین مدال رنگارنگ از مسابقات کشوری را در کارنامه افتخارات خود دارد، امسال نیز به‌عنوان تنها نماینده استان فارس در اردوی تیم ملی کشتی آزاد و ساحلی نوجوانان ایران حضور داشت اما به دلیل کسالت، مسابقات جهانی کرواسی را از دست داد.

عسکرپور که موفقیت خود را مدیون پدر و برادر خود می‌داند، به شدت از مسئولان لارستان گله‌مند است و درد دل‌هایی دارد، خبرنگار ورزشی  این سایت خبری با این پهلوان لارستانی، گفت‌و‌گویی تفصیلی کرده است که در ادامه می‌خوانید:

* در ابتدا خودتان را به‌طور کامل معرفی کنید؟

به نام خدا و با عرض سلام و احترام و خسته نباشید خدمت شما و همکاران محترمتان، محمدرضا عسکرپور هستم، دانش‌آموز پایه سوم رشته تجربی دبیرستان نمونه‌دولتی شهید نصیری لار و 16 سال سن دارم. کشتی را از سن 7 سالگی زیر نظر پدرم آقای علی‌اکبر عسکرپور و حسن امین‌پور آغاز کردم.

* سطح رقابت‌های کشتی آزاد نوجوانان کشور در آبادان را چگونه ارزیابی می‌کنید و با کشتی‌گیران کدام استان‌ها مبارزه کردید؟

پیکارهای کشتی آزاد قهرمانی نوجوانان کشور در سطح بالایی برگزار شد و در وزن 63 کیلوگرم که بنده کشتی می‌گرفتم، کشتی‌گیران عنوان‌دار کشور حضور داشتند، مبارزه اول من که به‌صورت مستقیم از شبکه ورزش پخش شد با کشتی‌گیری از بوشهر بود که این حریف را با ضربه فنی شکست دادم، در دور دوم کشتی‌گیر بد بدن و چغر سیستان و بلوچستان را با امتیاز عالی 10 بر صفر مغلوب کردم.

حریف سوم من از اصفهان بود که با نتیجه 13 بر 2 پیروز میدان شدم. در کشتی چهارم در مقابل حریف خوزستانی که نایب قهرمان کشور بود با ناداوری 3 بر یک مغلوب شدم. این شکست در روحیه من بسیار تأثیر منفی گذاشت؛ به‌طوری که آقای غلامرضا محمدی؛ سرمربی محترم تیم ملی کشتی آزاد نوجوانان کشور به من دلداری داد و در کشتی پنجم نیز حریف کهگیلویه و بویراحمدی را ضربه فنی کردم و با دو اختلاف کمتر از نفر دوم بر سکوی سوم قرار گرفتم.

* تا به‌حال چه مقام‌هایی را کسب کرده‌اید و چند بار به اردوی تیم ملی کشتی دعوت شده‌اید؟

من بیش از 10 مقام قهرمانی استان فارس در رده‌های سنی خردسالان، نونهالان و نوجوانان را دارم و تا به‌حال در رده سنی نونهالان عنوان سوم کشور را کسب کردم و عضو تیم ملی شدم، در رده سنی نوجوانان نیز در کشتی ساحلی کشور نقره گرفتم و دو برنز پیکارهای کشتی آزاد نوجوانان کشور را نیز دارم. امسال نیز در دو اردوی تیم ملی کشتی آزاد و ساحلی نوجوانان کشور حضور داشتم که به دلیل کسالت، مسابقات کشتی ساحلی قهرمانی جهان که در کشور کرواسی برگزار شد را از دست دادم.

* کشتی‌گیران عنوان‌دار هیأت کشتی لارستان که در سطح کشور و بین‌المللی افتخار کسب کرده‌اند، چه کسانی هستند و این کشتی‌گیران مطرح زیر نظر کدام‌یک از مربیان این شهرستان حایز مقام شده‌اند؟

هیأت کشتی لارستان به ریاست پدرم آقای علی‌اکبر عسکرپور چندین سال متوالی به‌عنوان هیأت برتر لارستان و استان فارس انتخاب شده است، ورزش کشتی لارستان از پتانسل بالایی برخوردار است.

یکی از بهترین مقام‌هایی که همه لارستانی‌های خونگرم و ورزش‌دوست فراموش نخواهند کرد، مقام آسیایی برادرم داود است که علاوه بر چندین مقام کشوری و حضور در اردوهای تیم ملی کشتی نونهالان تا جوانان، موفق شد در سال 83 مدال طلای کشتی آزاد آسیا را کسب کند که تا کنون هیچ ورزشکاری از لارستان موفق به کسب مدال آسیایی نشده است که هم‌اکنون وی مدرس دانشگاه و یکی از مربیان سازنده تیم کشتی لارستان نیز است.

آقای غلامرضا سالاری نیز موفق شد در سال 79 مدال طلای نونهالان کشور را از آن خود کند و در آن زمان، عضو تیم ملی نونهالان کشور شود. حکمت‌الله ملتفت نیز در جام بین‌المللی شاهد، عضو تیم ملی کشور شد. ملتفت همچنین مقام سوم بسیج کشور را دارد. سیدمحمد قریشی نیز عنوان نایب قهرمانی دانشجویان کشور را در کارنامه افتخارات خود به یادگار گذاشته است.

همه این کشتی‌گیران که نام بردم، زیر نظر آقایان علی‌اکبر عسکرپور و حسن امین‌پور حایز چنین مقام‌هایی شده‌اند. البته آقای امیر صادقی نیز یکی از بهترین مربیان کشتی لارستان بود که زحمات این عزیز بر هیچ کشتی‌گیری پوشیده نیست.

* یکی از شیرین‌ترین و تلخ‌ترین خاطرات ورزشی خود را تعریف کنید؟

شیرین‌ترین خاطرات ورزشی‌ام این بود که امسال به‌عنوان تنها نماینده استان فارس به دو اردوی تیم ملی کشتی آزاد و کشتی ساحلی دعوت شدم و تلخ‌ترین خاطرات ورزشی‌ام، از دست دادن رقابت‌های کشتی ساحلی جهان در کشور کرواسی به دلیل کسالتی که داشتم، بود.

* در کشتی چه ستاره‌هایی را به‌عنوان الگوی اخلاقی و چه کسی را به‌عنوان الگوی فنی خود قبول دارید؟

الگوی اخلاق و الگوی فنی من آقای رسول خادم هستند.

* شرایط حمایت مربیان، به‌خصوص مربیان سازنده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مربیان سازنده کشتی در ایران بسیار مظلوم هستند و هیچ‌گاه از آن‌ها حمایت نمی‌شود. به همین دلیل است که مربیان سازنده ما هیچ‌وقت به حق خود نرسیده‌اند. مربیگری در ایران یعنی عشق، نه شغل و مقام. در صورتی که در خارج از ایران، مربیان جایگاه ویژه‌ای دارند.

* از چه خصوصیات اخلاقی خوشتان می‌آید و از چه چیز تنفر دارید؟

همیشه از کسانی که از کار و تلاش خسته نمی‌شوند، لذت می‌برم. چون باید در کشتی از جان و دل مایه گذاشت تا طعم قهرمانی را بچشی.

* برای جذب جوانان و پشتوانه‌ها به کشتی چه پیشنهادی دارید؟

کشتی یک ورزش سنگین و پهلوانی است. برای پیشرفت باید بسیار زجر و زحمت کشید و از لذت‌ها و خوشی‌های زندگی چشم‌پوشی کرد. کار هر کسی نیست، باید گذشت تا به‌دست آورد.

* آیا در مسابقات مهم مصدومیت و آسیب‌دیدگی داشته‌اید؟

مصدومیت و آسیب‌دیدگی جزئی از ورزش کشتی است. ورزش کردن به‌صورت حرفه‌ای، مصدومیت به همراه دارد. بنده چون ورزش کشتی را به‌صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنم، چندین جای بدنم آسیب دیده است. اما مهم نیست با درد و آسیب‌دیدگی آشنایی دارم و باید با همین وضع به هدف‌های بزرگ دست پیدا کنم.

* در رشته کشتی چه جنبه جذابی دیدید که آن را به‌عنوان رشته ورزشی اصلی خود انتخاب کردید؟ آیا اگر به ابتدای راه برگردید باز هم ورزش کشتی را انتخاب خواهید کرد؟

ما از یک خانواده ورزشی هستیم. علاوه بر پدر و برادرم که در سؤالات قبل خدمتتان عرض کردم، دو خواهرم نیز ورزشکار بودند. یکی از آن‌ها دو مدال برنز کاراته قهرمانی کشور را کسب کرده است و دیگری در رقابت‌های آمادگی‌جسمانی استان همدان طلا گرفت. البته خودم از کودکی علاقه شدیدی به ورزش کشتی داشتم. ورزش کشتی در خون ما عسکرپورها است و خواهد بود. اگر باز هم به ابتدای راه برگردم، کشتی‌گیر می‌شوم و این ورزش را به‌صورت حرفه‌ای دنبال خواهم کرد.

* در کشتی چه فنونی را شگرد دارید و در مسابقات بیشتر اجرا می‌کنید؟

زیرگیری و فیتو در حالت سرپا را شگرد دارم و در خاک نیز فن بارانداز و فتیله‌پیچ را خوب اجرا می‌کنم.

* از میان کشتی‌گیران معروف با کدام یک رابطه نزدیک‌تری دارید؟

با امیر پرسته، امیرمحمد یزدانی و امیرحسین کاووسی که دارای چندین مدال رنگارنگ از رقابت‌های قهرمانی کشتی آزاد نوجوانان جهان و آسیا هستند، ارتباط نزدیکی دارم.

* از مسؤولان استان فارس و شهرستان لارستان چه انتظاری دارید؟

در اینجا جا دارد از زحمات جناب آقای عرب؛ ریاست محترم هیأت کشتی استان فارس و اعضای زحمت‌کش این هیأت و همچنین جناب آقای طیبی؛ رئیس محترم اداره ورزش و جوانان لارستان تشکر و قدردانی کنم. اما به جرات عرض می‌کنم که هیچ‌گونه حمایتی از قهرمانان ملی کشتی لارستان نمی‌شود و به همین منظور از مسؤولان این شهرستان دلگیرم.

ملی‌پوشان اکثر استان‌ها و شهرستان‌های کشور، ماهیانه حقوق دریافت می‌کنند، اما در لارستان کوچک‌ترین حمایتی از قهرمان ملی کشتی کشور نمی‌شود، آیا شایسته است که بنده به‌عنوان یک لارستانی از سوی اداره ورزش و جوانان گراش حمایت مالی شوم؟! من به دلیل مناسب نبودن وقت تمرینی سالن در لار، مجبورم در گراش تمرین کنم.

ساعات تمرینی بنده اصلاً مناسب نیست، درب سالن کشتی در ساعت‌هایی باز است که وقت مناسبی نیست. از مربیان رسمی فدراسیون کشتی در لارستان استفاده نمی‌شود. در حال حاضر کشتی‌گیران لارستان زیر نظر کسانی مشغول تمرین هستند که علم تمرین کشتی را ندارند و از نظر فدراسیون نیز مربی رسمی به شمار نمی‌آیند و بنده از همین افراد مورد تهدید قرار گرفته‌ام.

یکی از دلایلی که موفق نشدم در رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی کشور در آبادان مدال طلا را کسب کنم، این بود که حدود دو ماه درب سالن کشتی را قفل زدند و بنده در خیابان‌های شهر مشغول دویدن و تمرینات ایستگاهی بودم.

در چند روز آینده نیز مسابقات عمومی کشور در تهران را دارم، اما وقت تمرینی ما نامناسب است. از مسؤولان ارشد شهرستان لارستان خواهشمندم به ورزش کشتی این شهرستان رسیدگی کنند تا این ورزش ملی و اول کشور ما که کشتی‌گیران لارستانی از سالیان دور در سطح استان، ایران و آسیا برای لارستان بزرگ افتخارآفرینی کرده‌اند به روزهای اوج خود برگردد.

* و حرف پایانی شما؟

از تک‌تک اعضای خانواده‌ام که در تمام سال‌های اردوهای تیم ملی و مسابقات مختلف، مرا حمایت کرده‌اند و همیشه یار و یاور من بوده‌اند، سپاسگزارم. همچنین از مربیان و دوستانی که در پیشرفتم نقش داشته‌اند نیز تشکر می‌کنم. این را هم برای کسانی که می‌خواهند کشتی بگیرند و قهرمان شوند، می‌گویم:

کشتی یک ورزش پهلوانی و خیلی سخت است و اراده قوی می‌خواهد برای اینکه قهرمان شوی. باید از همه چیز خود بگذری. فقط و فقط به کشتی فکر کنی. یعنی در غذا خوردن، در خوابیدن، در بیداری، در همه جا باید با کشتی باشی و به کشتی گرفتن فکر کنی. از شکست‌ها همیشه درس بگیری و هیچ‌گاه به خود مغرور نشوی. همیشه و همه‌جا به آن قله یعنی قهرمانی المپیک فکر کنی و هیچ‌وقت دعا و یاد خدا را فراموش نکنی.

منبع: لادستان
نظرات بینندگان