کد خبر: ۱۰۶۱۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۵
اخبارویژه روزنامه‌های 23 بهمن؛

پشت‌پرده طرح موضوع آشتی ملی اصلاح‌طلبان/ مفت‌فروشی سهام فروشگاه‌های زنجيره‌ای رفاه

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.
به گزارش شیرازه، روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

اخبار سیاسی

کیهان
وطن‌فروشان فتنه 88 و آب گرم آشتی ملی

افراطیون مدعی اصلاحات، برای پاسخگو نبودن درباره ناکارآمدی‌های دولت ائتلافی و بر زمین ماندن وعده‌های 4 سال پیش، عملیات روانی نخ‌نمایی را تحت عنوان «آشتی ملی» پیش کشیده‌اند.

فضاسازی رسانه‌ای توسط نشریات «اجاره‌ای» مانند آرمان و اعتماد از چند هفته پیش با به بازی گرفتن برخی اصلاح‌طلبان مانند عرب سرخی، جلایی‌پور، تاج‌زاده و...  کسانی مانند علی مطهری آغاز شد و پس از آن سیدمحمد خاتمی مدعی شد در شرایطی که سران آ‌مریکا کشورمان را تهدید می‌کنند، باید آشتی ملی برگزار شده و همه نیروهای سیاسی در مقابل این تهدیدات آمریکا همبستگی کنند. این طیف به همین بهانه خواستار رفع حصر از دو تن از سران سرشکسته فتنه (موسوی و کروبی) شدند.

ادعای همبستگی مقابل آمریکا در داخل در حالی است که همین طیف در فتنه و آشوب نیابتی مثلث صهیونیسم مسیحی (آمریکا، انگلیس و اسرائیل به عنوان پیاده نظام در نقشه سرویس‌های اطلاعاتی CIA، MI6 و موساد) عملی می‌کردند و در حقیقت نقش داعش را در ایران به عهده گرفتند اما موفق نشدند.

بر اساس اخبار به دست آمده از محافل داخلی افراطیون، در این نشست‌ها با اظهار نگرانی نسبت به سقوط شدید مقبولیت روحانی در نظرسنجی‌های چند ماه اخیر، تصریح شده که روحانی بدین ترتیب امکان رقابت با نامزدها و رای آوردن مجدد را ندارد.
 
بنابراین یا باید محترمانه از روحانی عبور کنیم که در چشم مردم، فرصت‌طلب به نظر می‌رسیم و در عین حال نمی‌توانیم خود را از ناکامی‌های برجام که آن را بزک کردیم، تبرئه کنیم؛ یا اینکه با دادن موضوعات حاشیه‌ای، فضای گفت‌وگو و بحث عمومی را عوض کنیم؛  که در این صورت تهدیدهای ترامپ، بهانه خوبی است.

دیروز هم روزنامه اجاره‌ای اعتماد مدعی شد «22 بهمن را با طعم آشتی ملی برگزار کنیم». برخی از همکاران این روزنامه پس از شرکت در آشوب 88، از کشور گریختند و رسما به خدمت BBC، VOAو رادیو فردا درآمدند. دعوت به آشتی ملی 22 بهمن در حالی است که همین طیف در 22 بهمن سال 88، دعوت بر اجرای نقشه «اسب تروا» کردند اما این نقشه چنان افتضاح پیش رفت که از سوی محافل ضدانقلاب به «درازگوش تروا» معروف شد.

همین خیانت باعث شد که افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی دیگر جرئت حضور در جمع مردم انقلابی را نداشته باشند.

با عنایت به عملکرد امثال خاتمی و موسوی در فتنه و آشوب 88، جرم آنها فساد فی‌الارض و بغی است.

حکایت دعوت وطن‌فروشان از این دست به آشتی ملی - با انبوه‌ اسناد خیانتی که موجود می‌باشد - همان است که؛

آن یکی پرسید اشتر  را که هی
از کجا می‌آیی ای فرخنده پی
گفت از حمام گرم کوی تو
گفت خود پیداست از زانوی تو

یادآور می‌شود اغلب فتنه‌گران برخلاف تظاهر در زمینه دعوت به راهپیمایی 22 بهمن، جرئت آفتابی شدن در این مراسم ملی و انقلابی را پیدا نکردند.
رئیس ستاد انتخاباتی روحانی عامل درگیری در تیم اقتصادی کابینه

یک روزنامه اصلاح‌طلب نوشت دولت یازدهم گرفتار اختلافات مشابه دولت‌های سازندگی و اصلاحات شده است.

اعتماد نوشت: پیش از این در دولت اصلاحات اختلاف‌نظر بین تیم اقتصادی دولت منجر به ترمیم کابینه و برکناری وزیر اقتصادی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی شد. در دولت سازندگی هم اختلاف‌نظر درباره اجرای طرح تعدیل ساختاری سبب تغییر رویه دولت و تغییر وزرای کابینه شد... با این حال این اختلاف‌ها در دولت یازدهم که با هدف یکپارچگی برای حل بحران‌های اقتصادی روی کار‌ آمده، بیش از پیش نمود پیدا کرده است.

اعتماد می‌نویسد: این اختلاف‌ها مسیر برنامه‌های دولت را نباید تغییر دهد. به خصوص هنگامی که یک عضو از کابینه در بیشتر اختلاف‌نظرهای یک سوی ماجرا نقش‌آفرینی کند، ماجرا شکل دیگری به خود می‌گیرد. مرور سه سال و نیم عملکرد و اظهارنظر اعضای کابینه بین وزرا نشان می‌دهد که یک سوی این اختلاف‌نظرها محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت،  معدن و تجارت قرار دارد. به خصوص آنکه اختلاف‌نظر با برخی اعضای کابینه به رسانه‌ها کشیده شده و حواشی هم برای دولت ایجاد کرده است.

کارشناسان می‌گویند، آنچه سبب شده تا اختلاف‌نظر بین اعضای کابینه بیش از پیش غیرعادی به نظر برسد، تشکیل دولت‌هایی است که خاستگاه آنها یک جریان سیاسی واحد است.

این تشتت افکار در تیم اقتصادی دولت یازدهم بیش از هر بخش دیگری خود را نمایان می‌کند. از سویی وزارتخانه‌های ایران کماکان با یکدیگر حوزه‌های مشترک دارند که به دلیل نبود یک تفکیک مشخص، به یکی دیگر از عوامل تنش میان اعضای کابینه تبدیل شده است. از سویی بررسی‌ها نشان می‌دهد که حتی ادغام چندین وزارتخانه هم نتوانسته، به بروکراسی ناکارآمد دولتی ثبات دهد و همین موضوع اختلاف‌ها را بیش از پیش نمایان می‌کند.

یادآور می‌شود دارایی وزیر صنعت بالغ بر یک هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. وی فهرست اموال خود را به قوه قضائیه ارائه نکرده است.

وزیر صنعت یکی از ثابت‌ترین افراد در اختلاف‌نظر بین اعضای کابینه دولت یازدهم است. او که از زمان رقابت‌های انتخاباتی حسن روحانی در سال 92 رئیس ستاد روحانی بود، از همان روزهایی که به عنوان گزینه رئیس‌جمهوری، برای وزارت معرفی شد، همواره در کانون حواشی و شایعات قرار داشته و دارد.

اظهارات نامرسوم او در رابطه با خریداران خودروی خارجی و منتقدان خودروسازان داخلی نیز تا مدتی این وزیر را به تیتر یک اخبار تبدیل کرد. با این همه نعمت‌زاده بدون توجه به حواشی به کار خود ادامه می‌دهد و رئیس‌جمهوری هم نشان داده چندان به شایعات و انتقادات توجهی ندارد و به وزیر باسابقه خود اعتماد کامل دارد؛ هر چند که این وزیر پیش‌تر بازنشسته هم شده باشد.

نعمت‌زاده یک روز اکبر ترکان، دبیر شورای عالی مناطق آزاد را به چالش می‌کشاند و روز دیگر با عباس آخوندی سر خرید واگن از روسیه سر ناسازگاری دارد. اخیرا هم با علی طیب‌نیا و گمرک برای تملک سامانه جامع گمرکی نامه‌نگاری می‌کند. وزیری که خاستگاه فکری او نفت است و بیشترین نقدها از بی‌توجهی او به تجارت صورت می‌گیرد، برای پتروشیمی‌ها حکم پادشاهی دارد که با وجود بیژن نامدار ‌زنگنه در یک اقلیم نمی‌گنجند.
 
با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی دولت یازدهم، پرونده اختلاف‌نظرها هم به زودی بسته می‌شود، آنچه باقی می‌ماند کارنامه‌ای است که نشان می‌دهد، اختلاف‌نظرها چندان هم در مسیری که دولت در اقتصاد طی کرده  بی‌تاثیر نبوده و در این میان تجارت قربانی شده است.

تحریم تازه علیه سپاه پاسداران ایران خودکشی آمریکاست

وزارت دفاع و سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا نسبت به افزودن سپاه پاسداران ایران به فهرست گروه‌های تروریستی ابراز نگرانی کرده و با آن مخالفت کردند.

روزنامه واشنگتن پست به نقل از منبع آگاه نوشت: وزارت دفاع و سازمان اطلاعاتی- امنیتی آمریکا با افزودن سپاه پاسداران به فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا مخالف هستند زیرا معتقدند این اقدام سودی ندارد.

این روزنامه اضافه کرد: وزارت دفاع و سازمان اطلاعاتی- امنیتی آمریکا شک و تردید دارند که این اقدام، فایده‌ای داشته باشد.

این منبع آگاه ادامه داد: سپاه پاسداران هم‌اکنون در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد اما در صورت افزودن نام سپاه به فهرست سازمان‌های تروریستی، این اقدام بر مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق تأثیر منفی خواهد داشت.

یک منبع آگاه در کاخ سفید هم به روزنامه واشنگتن پست گفت: دولت آمریکا هنوز درباره افزودن نام سپاه به فهرست سازمان‌های تروریستی تصمیم‌گیری نکرده است.

«شان اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید هم از واکنش به این خبرها خودداری کرد.

به گزارش عصر ایران، این روزنامه آمریکایی افزود: دولت باراک اوباما نیز موضوع افزودن نام سپاه به فهرست گروه‌های تروریستی را بررسی کرد اما به این نتیجه رسید که این کار را انجام ندهد زیرا فایده‌ای در این کار وجود ندارد.

واشنگتن پست اضافه کرد: مقاماتی در وزارت دفاع و سازمان‌های اطلاعاتی امنیتی آمریکا درباره افزودن سپاه به فهرست گروه‌های تروریستی به دولت ترامپ هشدار داده و گفته‌اند که این موضوع نیروهای آمریکایی در عراق را به خطر می‌اندازد و جنگ علیه داعش را با مشکل مواجه می‌کند.
ایران
 
 هشدار مقامات اطلاعاتی و امنیتی امریکا به طرح ضد ایرانی

چند نفر از مقامات ارشد نظامی و اطلاعاتی امریکا بدون ذکر نام، بالاترین حد از نگرانی‌های خود را در رابطه با طرح جدید کاخ سفید برای وارد کردن نام سپاه به همراه گروه اخوان‌المسلمین در فهرست سیاه تروریسم ابراز کرده‌اند. به گزارش «تابناک»، این مقامات گفته‌اند که این مسأله ضمن «استفاده بی سابقه» از قانونی نامربوط، خطرات مهمی برای نظامیان امریکا در عراق داشته و مبارزه با داعش را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
پاسخ قاطع مسکو به طرح ضدایرانی ترامپ

رئیس شورای تجاری ایران و روسیه در واکنش به طرح کاخ سفید برای تفرقه‌افکنی در روابط مسکو و تهران گفت که با توجه به روابط اقتصادی و تجاری دو کشور، چنین طرح‌هایی عملی نخواهند بود. به گزارش فارس، «ولادیمیر اوبیدانوف» گفت که منافع مشترک باعث مستحکم شدن روابط دوجانبه بین ایران و روسیه شده است و هیچ بازیگر خارجی نمی‌تواند در توسعه آن مانع ایجاد کند.
 جمع‌آوری کتاب‌های دارای نام خلیج‌فارس/ حضور 2 وزیر در هیئت مدیره سرخابی/ توضیح کاخ سفید درباره هشدار ناوشکن امریکاییخراسان

هشدار مهم قوه قضائیه درباره استفاده اداری از تلگرام

بر اساس ابلاغیه جدید حجت الاسلام منتظری دادستان کل کشور به تعدادی از مسئولان اجرایی، با اشاره به اینکه اطلاعات واصله حکایت از آن دارد که برخی دستگاه های دولتی از شبکه های اجتماعی خارجی نظیر پیام رسان تلگرام برای تبادل اطلاعات استفاده می کنند، مدیران مربوطه باید توجه داشته باشند با توجه به مفاد مواد 731 و 733 قانون مجازات اسلامی، از به کارگیری شبکه های اجتماعی خارجی نظیر تلگرام برای اشتراک گذاری اطلاعات سازمانی، اطلاع رسانی و انجام امور روابط عمومی و سایر بهره برداری های اداری اکیدا خودداری کنند.


اخبار اقتصادی

اعتماد

- ترديد‌هاي توتال براي سرمايه‌گذاري در ايران


روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نوشته است:‌ « توتال فرانسه بر سر دوراهي» اين جمله بهترين توصيفي است كه مي‌توان در مورد غول نفتي فرانسوي و تفاهمنامه‌اش با ايران مطرح كرد. براساس اين مدل تفاهمنامه كه اختصارا MOU (Memorandum of understanding) خوانده مي‌شود، توتال قرار است دو ميليارد دلار در فاز 11 پارس جنوبي، سرمايه‌گذاري كند. اما حالا پاتريك پويان، مدير ارشد شركت توتال اعلام كرده كه تصميم‌گيري نهايي اين شركت براي اجراي دو ميليارد دلار سرمايه‌گذاري گازي در ميدان پارس جنوبي ايران به تمديد تعليق تحريم‌هاي امريكا قبل از تابستان آينده بستگي دارد.

اظهارنظري كه كمي عجيب است. به گفته مديرعامل شركت نفتي توتال، فاز 11 پارس جنوبي در بين چند پروژه‌اي قرار دارد كه تا آغاز تابستان مورد تصويب شركت قرار خواهد گرفت، به شرطي كه هيچ تغييري در خصوص تحريم‌ها اتفاق نيفتد. او همچنين با توضيح اينكه رييس‌جمهور قبلي امريكا معافيت‌هايي را براي تعليق تحريم‌هاي مرتبط با ايران به امضا رسانده بود گفت: «2 دستور اجرايي وجود دارد كه بايد قبل از تابستان تمديد شود. »

پويان در اين باره توضيح داده: « رييس‌جمهور ترامپ بايد در مورد تمديد يا عدم تمديد اين معافيت‌هاي تحريمي تصميم بگيرد.»تحريم‌هاي هسته‌اي ايران كه با فرمان رييس‌جمهور امريكا لغو مي‌شود اگر تحت قانون آيسا باشد 4 ماه و در غير اين‌صورت 6 ماه اعتبار دارد. به گفته او بر اساس توافق هسته‌اي، دولت امريكا اگر بخواهد تصميم بگيرد كه اين معافيت‌ها را تمديد نكند، بايد اثبات كند كه تهران توافق هسته‌اي را نقض كرده است. پاتريك پويان همچنين تاكيد كرده: « يا اين معافيت‌ها تمديد مي‌شود و در نتيجه به توافق هسته‌اي احترام گذاشته مي‌شود و به ما اجازه خواهد داد تا اين قرارداد را اجرايي كنيم و ما اين كار را انجام خواهيم داد. يا آنها تصميم خواهند گرفت كه توافق هسته‌اي را پاره كنند... در آن صورت ما قادر به كار در ايران نيستيم. بنابراين مشخص نيست كه دولت جديد امريكا در اين باره چه خواهد كرد. »

اظهارات اخير مديرعامل توتال در شرايطي مطرح مي‌شود كه او در نوامبر گذشته (2016) از اين تفاهمنامه به عنوان يك تصميم «برد - برد» ياد كرده و گفته بود: «توتال تضمين‌هايي گرفته كه اگر اين پروژه عملي نشد، از نظر مالي از شركت (توتال) حمايت كند. »از سوي ديگر دونالد ترامپ، رييس‌جمهور جديد امريكا گفته توافق هسته‌اي بين ايران و قدرت‌هاي جهاني كه به لغو تحريم‌هاي هسته‌اي عليه تهران منجر شد، «بدترين توافقي است كه تاكنون مورد مذاكره قرار گرفته است. » هرچند هنوز تصميم قطعي مطرح نشده ولي ترديد‌ها مي‌تواند پروژه‌هاي ديگر را هم تحت تاثير قرار داده و البته توسعه و بهره‌برداري فاز 11 پارس جنوبي و حتي ساير پروژه‌هاي نفتي كه چشم‌انتظار تزريق سرمايه و البته تكنولوژي خارجي هستند، در هاله‌اي از ابهام قرار بگيرد.

جوان


- مفت‌فروشي سهام فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي رفاه


روزنامه جوان نوشته است:‌ قيمت پيشنهادي ارزان براي بلوك بيش از 10 درصدي فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي رفاه موجب شد تا تنها در عرض چهار روز رقابت قيمت 70درصد جهش كند، اما نكته آن است كه قيمت هزار و 650 توماني معامله مذكور نيز تقريباً نصف قيمت كارشناسي شده سهام فوق بوده است، حال از آنجا كه طرف فروشنده يك بخش دولتي بوده و طرف ديگر يك بخش خصوصي جاي دارد سازمان بازرسي و نهادهاي نظارتي معامله مذكور را مورد بررسي قرار دهند.

به گزارش «جوان»، چهارشنبه 19 بهمن ماه سال جاري پس از چهار روز رقابت نفسگير حدود 11 درصداز فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي رفاه در بازار پايه فرابورس، به قيمت هر سهم هزار و 650 تومان از طرف بانك ملت فروخته شد و برنج آوازه كه در واقع بخش خصوصي به شمار مي‌رود اين بلوك مديريتي را به قيمت بسيار ارزان هزار و 650 تومان خريداري كرد.

اين در حالي است كه كارشناسان بانك ملي ايران كه با 25 درصد سهام سهامدار عمده فروشگاه زنجيره‌اي رفاه هستند، حداقل قيمت كارشناسي شده بلوك مديريتي فروشگاه رفاه را 3هزار و 300تومان محاسبه كرده بودند، اين بدان معني است كه بيت‌المال مسلمين و اموال دولتي، سهام عدالت و سازمان تأمين اجتماعي به ثمن بخس به يك شركت بخش خصوصي واگذار شده است و متأسفانه حرف و حديث‌هايي هم در رابطه با كيفيت برگزاري اين معامله وجود دارد كه در زمان ديگر با ذكر چند مثال به اين موضوع اشاره خواهيم داشت.

شركت فروشگاه زنجيره‌اي رفاه كه در اوايل دهه 70 شمسي شكل گرفت هم اكنون با نزديك به 250 فروشگاه در سراسر كشور داراي بزرگ‌ترين نظام و شبكه خرده فروشي در كشور است، با اين اوصاف در كمال حيرت بانك ملت در اقدامي عجيب كه بايد توسط سازمان بازرسي كل كشور و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و ديوان محاسبات بررسي شود، 10 درصد از بزرگ‌ترين فروشگاه زنجيره‌اي كشور را به قيمت هر سهم هزار و 650 تومان به بخش خصوصي واگذار كرد كه قيمت پيشنهادي اوليه نيز زير هزار تومان بوده است كه در جريان رقابت چهار روزه قيمت حدود 70درصد رشد كرد و اين امر نشان از قيمت پيشنهادي بسيار پايين سهم و همچنين ارزندگي سهم و بلوك مديريتي شركت دارد كه ابهامات در اين معامله همگان را شگفت‌زده كرد.

حال اين پرسش مطرح مي‌شود كه آيا بانك ملت مجاز است براي جبران ناكارآمد مديران خود و با هدف افزايش ارزش سهام سقوط كرده خود در بازار سهام يا تأمين نقدينگي پايان سال آتش به دارايي‌هاي خود بزند و سهام يك شركت دولتي استراتژيك (فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي رفاه) در عرضه خرده‌فروشي را به ثمن بخس به بخش خصوصي بفروشد، آن هم بخش خصوصي كه موضوع فعاليتش توليد نيست و با واردات برنج هندي دانسته يا ندانسته به تضعيف شالي‌كاران كشور پرداخته است.

بانك ملت حتي اگر به شدت به منابع ناچيز اين واگذاري نياز داشت، مي‌توانست بلوك 11درصدي سهام خود در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي رفاه را به ساير سهامداران عمده مثلاً بانك ملي واگذار كند كما اينكه كارشناسان بانك ملي پيش از اين قيمت كارشناسي هر سهم از بلوك مديريتي را براي فروشگاه رفاه 3هزار و 300تومان محاسبه كرده بودند.

حال جا دارد سازمان بازرسي كل كشور با ورود به ابعاد اين واگذاري، زواياي پنهان آن را براي 80 ميليون ايراني روشن كند و يك گزارش مبسوط در مورد علت تعيين اندك قيمت پيشنهادي از سوي بانك و همچنين فروش اين بلوك به نصف قيمتي كه در گذشته كارشناسي شده بود، تهيه و منتشر كند.

همچنين انتظار مي‌رود تا روشن شدن تكليف معامله فوق، مديرعامل و هئيت مديره فروشگاه زنجيره‌اي رفاه، اين فروشگاه را به محلي براي عرضه برنج‌هاي وارداتي تبديل نكنند.

انتظار مي‌رود مديران كنوني و اعضاي هيئت مديره اين بانك زيان‌ده بورسي در رابطه با تعيين پايين قيمت پيشنهادي و همچنين ارزان‌فروشي بلوك 10درصدي فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي رفاه به افكار عمومي پاسخ دهند، البته بايد عنوان داشت كه دولت تدبير و اميد با احتساب برخورداري از رانت مديريت سهام عدالت يكي از بزرگ‌ترين سهامداران بانك ملت به شمار مي‌رود ولي در كنار دولت، سازمان تأمين اجتماعي جزو سهامداران عمده بانك ملت است كه جا دارد نماينده سازمان تأمين اجتماعي كه در تركيب هيئت مديره نيز سال‌هاست حضور دارد در رابطه با حفاظت از حقوق 13ميليون كارگر در معامله مذكور پاسخگو باشد.

خراسان

- فرصت یک ماهه پر ابهام برای بدهکاران بانکی


روزنامه خراسان درباره بخشنامه بانک مرکزی گزارش داده است:‌ بر اساس دستورالعمل اخیر بانک مرکزی، بدهکاران 10 بانک که زیر 100 میلیون تومان بدهی دارند، در صورت پرداخت اصل بدهی خود به بانک تا پایان سال جاری، از پرداخت سود متعلقه و وجه التزام (جریمه دیرکرد) معاف می شوند و صرفاً اصل مبلغ تسهیلات دریافتی را پرداخت خواهند کرد...

1-در این دستورالعمل، بانک مرکزی توضیح روشنی بابت این که چرا تنها 10 بانک یادشده، مشمول بخشش وجه التزام و سود معوقات شده اند و دیگر بانک ها به خصوص بانک های خصوصی و بانک مسکن (که بسیاری از عموم مردم تسهیلات این بانک را دریافت کرده اند) مشمول این بخشنامه نمی شوند، نداده است.

2-بر اساس این بخشنامه، معلوم نیست که اگر بدهکاری، از سال 94، اقساط خود را پرداخت نکرده است، آیا در دو مرحله و یا یکجا می تواند نسبت به «به روز کردن» بازپرداخت تسهیلات خود اقدام کند یا خیر. چرا که مطالبات غیر جاری تا پایان سال 94 از بدهی های سال 95، در اولویت بندی مجزا شده اند.

3-با توجه به این که هم اینک و تا قبل از این دستورالعمل، بانک ها به شرط پرداخت بدهی معوق، وجه التزام «جریمه دیرکرد» 6 درصدی بابت تاخیر در بازپرداخت تسهیلات را مورد بخشش قرار می دادند، دلیل تاکید این دستورالعمل بر بخشش این وجه در صورت پرداخت اصل بدهی بدهکاران تا پایان سال جاری مشخص نیست.

4-در این بخشنامه، عنوان شده است که در صورت بازپرداخت مانده اصل تسهیلات توسط مشمولین به طور یکجا و نقدی تا پایان سال 1395، نسبت به بخشودگی سود تسهیلات و وجه التزام، اقدام می شود. با این وجود این سوال ممکن است پیش آید که آیا بازپرداخت به معنای تصفیه اقساط تا پایان سال 95 است ، یا به معنی تصفیه کل اقساط آتی بدهکاران برای سال های آتی نیز هست.
 


نظرات بینندگان