کد خبر: ۱۰۶۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۵

تفریحی با طعم خطر در سپیدان

تفریحی که از دیرباز بین مردم در میان برف رواج داشته سرسره بازی روی برف است که از سالیان متمادی مردم برای تفریح در زمستان سرسره‌ای روی برف می‌ساختند که در چند سال اخیر سرسره بازی شکل سنتی خود را به تیوب سواری روی برف داده است.

به گزارش شیرازه، همزمان با سفیدپوش شدن ارتفاعات شهرستان سپیدان ؛گردشگران وطبیعت دوستان به دامنه کوه‌ها و تپه‌ها رفته و باوجود هشدارها مبنی بر خطرات تیوب‌سواری، لذت آن را به قیمت جانشان می‌خرند.

این روزها وقتی وارد جاده‌های پر و پیچ‌وخم پیست های اسکی شهرستان سپیدان می‌شویم، زیبایی وصف‌ناشدنی دامنه‌های پوشیده از برف ،چشمان را نوازش می‌دهد، زمستان سپیدان هم مانند سه فصل بهار و تابستان و پاییزش زیبایی بی‌نظیری دارد که در کمتر جای ایران دیده می‌شود.

طبیعت و آب‌وهوای نگین زاگرس؛ شهرستان سپیدان در فصل زمستان و در هنگام بارش برف و سفیدپوش شدن درختان و دامنه‌ها و کوه‌ها و دشت‌های این شهر نیز دیدنی و ناب است و با بارش برف ،زاگرس سپیدپوش می‌شود.


اما با بارش برف و سفید شدن کوههای شهر اردکان، مردم برای پر کردن اوقات فراغت خود و برای بهره‌گیری از این نعمت خدادادی و به قولی تفریح و برف‌بازی به دشت‌ها و دامنه‌های کوه‌های شهرپناه می‌برند تا علاوه بر لذت بردن از زیبایی‌های بی‌نظیر شهرستان سپیدان در فصل برف و زمستان، لحظات خوشی را در کنار خانواده و دوستان رقم بزنند.

تفریحی که از دیرباز بین مردم در میان برف رواج داشته سرسره بازی روی برف است که از سالیان متمادی مردم برای تفریح در زمستان سرسره‌ای روی برف می‌ساختند که در چند سال اخیر سرسره بازی شکل سنتی خود را به تیوب سواری روی برف داده است.

حالا که دامنه‌های زاگرس؛ شهر اردکان از بارش نعمت الهی سفیدپوش شده، در بین مردم شهر و گردشگران هیجانی برای تیوب سواری روی برف ایجادشده است به طوری که وقتی به سمت شهر اردکان حرکت می‌کنید و یا در ارتفاعات ؛ پیر و جوان و زن و مرد و کودک و خردسال را در جمع خانواده و یا دوستان می‌بینید، تیوب‌هایی در اندازه‌های مختلف در دست دارند که آن را با خود به قسمتی در بلندی تپه یا یک شیب تند می‌کشند تا سوار بر تیوب از شیب کوه سرسره بازی کنند.

تیوب سواری بر روی برف این روزها طرفداران زیادی پیداکرده و افراد غافل از خطرات این تفریح به‌ظاهر شاد با سوارشدن بر تیوب‌های بادی باجان و آینده خود بازی می‌کنند، سرخوردن از ارتفاع بلند با شیب بسیار تند برروی وسیله‌ای که هیچ‌گونه استانداردی ندارد و هرلحظه امکان سرنگون شدن آن و یا برخورد با مانع‌های اطراف کوه و دشت وجود دارد و احتمال آسیب رسیدن به افراد سوار آن می‌رود اگر بازی باجان و سلامت فرد نیست چه می‌تواند باشد؟


متأسفانه هرساله این تفریح به‌ظاهر شاد و مفرح، باعث آسیب رسیدن به افراد زیادی شده و گاهی حتی منجر به مرگ و یا آسیب شدید به نخاع و یا قسمتی از بدن فرد شده که او را برای همیشه زمین‌گیر کرده کمااینکه همه روزه تیوب بادی بازهم حادثه آفرید و  کار نیروهای امدادی واورژانسی را چندبرابر می کند .

خورشیدی مسئول امداد و نجات هلال احمر سپیدان درگفتگو با مارگون بابیان اینکه متأسفانه هرساله تیوب سواری بروی برف حوادث دل‌خراشی را ایجاد می‌کند، افزود: متأسفانه خانواده‌ها تیوب سواری روی برف را به‌عنوان یک تفریح می‌دانند درحالی‌که این تفریح خطرناک بوده و حوادث زیادی به دنبال دارد.


منبع:  مارگون
نظرات بینندگان