کد خبر: ۱۰۶۱۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۵

سهم ۳.۱ درصدی صنایع دستی از صادرات استان فارس + نمودار

صنایع دستی در استان فارس در ۷ ماه امسال تنها توانسته ۳ درصد از صادرات استان فارس را به خود اختصاص دهد.
به گزارش شیرازه، استان فارس از دیرباز یکی از استان‌های صاحب نام در عرصه صنایع دستی بوده و از 250 رشته صنایع دستی موجود در کشور 120 رشته، یعنی به طور تقریبی نیمی از رشته‌های موجود در صنایع دستی کشور  در این استان وجود دارد اما وضعیت صادرات صنایع دستی در این استان نسبت به حجم کلی صادرات استان چشمگیر نیست.

براساس گفته مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس ارزش صادرات صنایع دستی در 7 ماهه امسال 4 میلیون و 107 هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدودا 2 برابر شده است که با توجه به آمار گمرک 3.1 درصد از کل صادرات استان فارس را شامل می‎شود. خداداد رحیمی، مدیرکل گمرک استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم ارزش صادرات استان در 7 ماه امسال را  127 میلیون و 961 هزار و 729 دلار اعلام کرده است. 

سهم صادرات صنایع دستی استان فارس در 7 ماه امسال 

 

سهم صادرات صنایع دستی در کشور نیز در این مدت نسبت به دیگر کالاهای صادر شده چندان قابل توجه نبوده است. هرچند ارزش صادرات صنایع دستی در 7 ماه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد 10 درصدی داشته است. 

طرح حمایت از استادکاران صنایع دستی در انتظار تصویب 

از سال گذشته در مجلس شورای اسلامی طرحی مبنی بر حمایت از استادکاران و هنرمندان صنایع دستی توسط یکی از نمایندگان شیراز مطرح شد که به سبب آن در 17 ماده  به مسائلی از جمله بیمه‌، تسهیلات مربوط به مسکن هنرمندان، افزایش صادرات صنایع دستی، حضور در نمایشگاه‌های خارجی و تکریم هنرمندان می‌پردازد.

تصویب این طرح به عمر مجلس نهم نکشید اما در تابستان امسال در کمیسیون صنایع تصویب شد و از آن زمان تاکنون منتظر مطرح شدن در صحن علنی مجلس است. رضا انصاری، عضو کمیسیون صنایع و معادن در گفت‎وگو با تسنیم علت تاخیر مطرح شدن این طرح را برنامه مجلس در بررسی لایحه‎ها و طرح‎های مهم می‎داند.

وی درباره زمان مطرح شدن این طرح در صحن علنی مجلس می‎گوید: قرار است که فردا بودجه در مجلس بررسی شود و با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع مشخص نیست که بررسی بودجه چه میزان طول بکشد.

به گفته نماینده مردم داراب و زرین دشت با توجه به تصویب این طرح در کمیسیون به محض آمادگی مجلس در دستور کار قرار می‎گیرد و توسط نمایندگان به بحث و نظر گذاشته می‎شود.

زهرا الحمدی، معاون صنایع دستی استان فارس در گفت‎وگو با تسنیم یکی از مشکلات صادرات صنایع دستی را حذف کد محل تولید در نرم‎افزار گمرک می‎داند که این امر سبب می‌شود اگر محصول تولیدی استان فارس از استانی دیگر صادر شود، در آمار قرار نگیرد. اصلاح و ایجاد کد تعرفه گمرک یکی از موارد این طرح است که به حل مشکلات گمرکی صادرات صنایع دستی کمک می‎کند.

راه‎اندازی میز صادرات صنایع دستی در استان فارس 

سلمان گورنگی تولیدکننده و رئیس اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: اینکه صنایع دستی ایران در مقایسه با صنایع دیگر کشورها، نمی‌تواند سهم قابل توجهی از بازارهای جهانی را از آن خود کند به این دلیل است که تولید و عرضه صنایع دستی هنوز به شیوه سنتی انجام می‌شود.

به گفته وی صنایع دستی به ویژه در استان فارس به طراحی خلاق نیاز دارد و علاوه بر آن تولیدات صنایع دستی در استان فارس فاقد بسته‌بندی است، همین امر سبب شده که سهم صنایع دستی در بازار جهانی کاهش یابد.

مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی استان نیز مشکل صادرات صنایع دستی را عدم بازاریابی مناسب می‎داند و معتقد است که راه‎اندازی میز صادرات صنایع دستی می‎تواند در این زمینه راهگشا باشد. 

بند الف ماده 10 طرح حمایت از استادکاران صنایع دستی میراث فرهنگی را مکلف به اعمال نظارت و حمایت برای بهبود کیفی محصولات صنایع دستی به ویژه در حوزه صادرات می‎کند. همچنین بر ارتقاء موقعیت ایران در نظام بازار صنایع دستی جهانی توسط میراث فرهنگی تاکید دارد. 

به گزارش تسنیم از 250 رشته صنایع دستی در ایران 120 رشته در استان فارس قرار دارد و خاستگاه بسیاری از هنرها از جمله خاتم شهر شیراز و استان فارس بوده است اما این استان هنوز نتوانسته جایگاه ملی و جهانی در حوزه صنایع دستی کسب کند، به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر و سرعت در تصویب طرح حمایت از استادکاران بتواند این مشکل را برطرف کند.

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان