کد خبر: ۱۰۶۲۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۶ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۵
دعوا در کابینه این بار بین نعمت‌ زاده و ابتکار

پای گورخرهای «بهرام گور» به پاستور باز شد/ نعمت زاده: محیط زیست به خاطر ۴ گورخر اجازه کار در معدن «بهرام گور» را نمی‌ دهد

وزیر صنعت معدن و تجارت در بیست و یکمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق ایران گفت: محیط زیست به بهانه عبور 4 گورخر اجازه کار در معدن «بهرام گور» را نمی‌دهد.
پای گورخرهای «بهرام گور» به پاستور باز شد/ نعمت زاده: محیط زیست به خاطر ۴ گورخر اجازه کار در معدن «بهرام گور» را نمی‌ دهد
به گزارش شیرازه، ناکارآمدی دولت روحانی در تحقق وعده‌ها و شعارها با اختلافات علنی اعضای کابینه با یکدیگر به اوج رسیده است به گونه ای که اعضای دولت یکدیگر را مقصر معرفی می کنند.
پس از آن که نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت با ترکان دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد بر سر موضوع قاچاق درگیر شد، ناهماهنگی و ناسازگاری تیم اقتصادی دولت با یکدیگر علی رغم لاپوشانی‌های ظاهری، روز به روز آشکارتر شد و کار به جایی رسید که نه تنها وزیر صنعت با رئیس بانک مرکزی و وزیر جهاد کشاورزی و سخنگوی دولت و وزیر نفت هم درگیر شد که شریعتمداری و جهانگیری نیز بر سر نان با همدیگر به اختلاف خوردند و حتی 4 وزیر به روحانی نامه نوشتند و نسبت به بحران رکود هشدار دادند.

در جدیدترین نمونه از دعوا در کابینه اینبار نعمت‌زاده و ابتکار به جان هم افتادند. وزیر صنعت معدن و تجارت در بیست و یکمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق ایران گفت: محیط زیست به بهانه عبور 4 گورخر اجازه کار در معدن «بهرام گور» را نمی‌دهد. وی با بیان این که در هیچ جای دنیا این گونه نیست، که فعالیت معدنی به خاطر حفاظت از محیط زیست انجام نشود افزود: طی نامه‌ای به رئیس جمهور نوشته‌ام که 30 نقطه معدنی در کشور دست نخورده باقی مانده که اگر مشکلات حل شود، می‌توان از این منابع و معادن بهره‌برداری کرد.

اختلاف نظر این دو عضو کابینه در ادامه اصطکاک های اعضای دولت طی سه سال اخیز ارزیابی می شود و بیش از پیش نشان می دهد ژنرال های روحانی فاقد یک فرمانده اقتصادی هستند. اما نکته مهمی که در اظهارات نعمت زاده به چشم می خورد، موضوع گورخرها است که در استان فارس پیش از این نیز خبرساز شده بودند و عامل مهمی برای بیکاری جوانان!

گرچه تقریبا در هیچ جای دنیا جانوران به عنوان عامل مصیبت، بیکاری یا مانع توسعه معرفی نشده بودند اما آن چه در ادامه می آید مزاح نبوده و واقعیتی است که پس از سه سال این بار توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت بازگو شد.

سال 92، حسین صادق عابدین استاندار وقت فارس در جمع فعالان اقتصادی فارس و اعضا کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه  300 گورخر مصيبتي براي مردم فارس شده اند، گفته بود: «به محیط زیست اعلام کرده ایم مردم نی ریز حاضرند هر کدام یکی از این گورخرها را به خانه خود ببرد و از آن به خوبی محافظت کنند تاشما اجازه بهره برداری از این معدن را صادر کنید و جوانان نی ریزی از بیکاری نجات یابند».

واقعیت این است که گورخرها مانند یوزپلنگ‌ها در خطر انقراض قرار دارند و نسل گورخر در کشورمان بجز در منطقه حفاظت شده بهرام گور و ذخیره‌گاه زیست کره توران منقرض شده است. اما اگر با بازگشایی یک معدن ده ها نان آور خانه مشغول بکار شوند و اندکی از سیل ویرانگر بیکاری در شهرستان نی ریز کم شود تدبیر چیست و تکلیف گورخرها چه می شود؟

 فارغ از این که سد راه توسعه کشور و اشتغال جوانان منطقه، گورخرها هستند یا تفکری که گورخرها را مصیبت می‌ پندارد، محیط زیست در استان فارس، سد راه دو طرح مهم دیگر نیز شده است؛ پالایشگاه دوم شیراز و سدتنگ سرخ.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
نی ریزی
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵
0
سلام مساله گورخرها نیست بلکه خرهاست اگر مسولین جمهوری اسلامی چه اصول گرا وچه اصلاح طلب راست می گویند معادن را به نی ریزی ها واگذار کنید تمامی معدن کاران نی ریز در رابطه با سنگ متضرر شدند اما حاضرند با هم شده وشرکت تعاونی تشکیل دهند ومعادن اهن بهرام گور را استخراح کنند یا دولت بیاید نه یک سری اقازاده بیایند ببرند وبخورند حتی یک ریال در شهر خرج نکنند