کد خبر: ۱۰۶۲۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۵

پاقلعه روستایی با پتانسیل گردشگری پایدار

روستای پاقلعه در شهرستان ممسنی آنقدر پتانسیل دارد که می تواند در صنعت گردشگری موفق باشد البته نیازمند حمایت دولت است.

به گزارش شیرازه، روستای پاقلعه در بخش دشمن زیاری شهرستان ممسنی، در فاصله 70 کیلومتری جنوب شرقی نورآباد ممسنی و 75 کیلومتری شمال غربی شیراز، در شرق رشته کوه‌های زاگرس واقع شده است

قرار گرفتن در نقطه ای شیب دار آن هم در ارتفاع 1945 متری از سطح دریا  باعث شده تا آب و هوای مناسبی داشته باشد به گونه ای که در بهار و تابستان معتدل و در زمستان­ها سرد است.

شیب بسیار زیاد روستا باعث شده تا بافت مسکونی روستا، متراکم پلکانی باشد و جالب آنکه واحدهای مسکونی در دو طبقه ساخته شده‌اند. طبقه پایین، محل نگهداری دام و طبقه فوقانی محل سکونت افراد است.

بافت اکثر خانه ها سنتی است و بر زیبایی روستا می افزاید. از طرفی درآمد اکثر مردم روستای پاقلعه از فعالیت‌های زراعی، دامداری و تولید صنایع دستی تأمین می‌شود. همین 3 مورد یعنی آب هوا، بافت مسکونی و نحو زندگی مردم کافی است تا پا قلعه را به عنوان یک استعداد گردشگری در منطقه عنوان کنیم.

پاقلعه دارای قدمت تاریخی نیز هست. این روستا تا دو سده گذشته، یکی از مکان های اتراق موقت عشایر منطقه بوده است که در اوایل دوره قاجاره به روستا تبدیل شد و نام روستا از قلعه رو تپه نزدیک اخذ شده است.

فراموش نکنید که در کنار این روستای زیبا، آبشاری وجود دارد که یکی از زیباترین و بلندترین آبشارهای استان فارس به شمار می رود. آب این آبشار از دو دهنه چشمه پرآب به نام خطیری تأمین می‌شود که پس از عبور از باغ‌ها و دره‌های باصفا، با فاصله اندکی در پایین دست روستا از دیواره‌های صخره‌ایی سراریز می­شود. در بالای آبشار و در اطراف روستا تپه‌های باستانی متعددی از دوره‌های مختلف تاریخی به جا مانده‌اند که قدمت طولانی سکونت انسان در این ناحیه را نشان می‌دهند.

هر کس اهل ممسنی باشد نام  رودخانه شش پیر را شنیده است این رودخانه در نزدیکی روستا از تنگه ای عبور می کند که با پوشش انواع درختان جنگلی ناحیه زاگرس زیبایی خاصی دارد و در پائیز و بهار فوق العاده است. چمن‌زارها و مراتع طبیعی تپه­ های شرق روستا، چشم‌اندازهای سحرانگیزی دارد.

اگر قصد سفر به این روستا دارید  از طریق شهرهای نورآباد (ممسنی)، اردکان، بیضا و شیراز از جاده های آسفالت  و مناسب می توانید استفاده کنید.

روستای پاقلعه در ممسنی

پاقلعه می تواند به عنوان یکی از نقاط گردشگری ممسنی در نظر گرفته شود. این روستا علاوه بر داشتن جاذبه­ های طبیعی و بافت کهن تاریخی ، دارای بافت منحصر به فرد با معماری خشتی و فرهنگ بومی بوده و علاوه بر این هویت روستا را حفظ کرده است. لذا دولت با صرف هزینه در این منطقه می تواند باعث توسعه پایدار گردشگری شود.


طی سال­های اخیر گردشگری روستایی به عنوان یکی از مهم­ترین صنایعی که از پتانسیل­ های لازم برای کمک به جوامع محلی در راستای توسعه فعالیت­ های اقتصادی برخوردار می ­باشد، مورد توجه قرار گرفته است.

منبع:  نورآنلاین

پایان گزارش

نظرات بینندگان