کد خبر: ۱۰۶۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۶ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۵

اقتصاد مقاومتی در دستان زوج پاسارگادی/ کارآفرینانی که غول بیکاری را شکست دادند

در این بین جوانهایی هستند که صفا و صمیمیت روستا را به زرق وبرق شهر تاخت نمی زنند و در همین روستا زندگی می کنند و توانستند ضمن اشتغالزایی و درآمدزایی برای خودشان برای دیگر جوان های روستا هم اشتغالزایی کنند.

به گزارش شیرازه،  امروزه بیکاری درد مشترک جوانان جامعه به خصوص قشر تحصیل‌کرده است.

اگر از جوانان امروزی بپرسیم که بزرگترین مشکل زندگی‌شان چیست به راحتی می‌توان گفت که بیش از 90 درصد آنها بیکاری را جزء اولین مشکل خود اعلام می‌کنند. از همین حرف می‌توان نتیجه گرفت که در حال حاضر جامعه دچار معضل بیکاری است.

بیکاری امروزه تنها مختص جوانان دانشگاهی نیست، هستند مردانی که سرپرست خانوار و بیکارند، اما برخی در این بازار پرشور بیکاری باکارآفرینی از تبعات ناشی از بیکاری فرار می کنند.

مهم ترین پیامد بیکاری در جامعه؛ فقر، مهاجرت، کاهش فرصت های شغلی، توزیع ناعادلانه منابع، افزایش روند شهرنشینی، عدم دسترسی مناسب به خدمات پایه، گسترش اعتیاد، بالا رفتن نرخ طلاق، فقدان توجه و عطوفت در خانوادها و بد رفتاری های جسمی و روانی و نهایتاً طرد کودکان و نوجوانان توسط خانواده ها است.

اما یکی از مهمترین پیامدهای بیکاری در روستاها مهاجرت است؛ روستای قائم آباد شهرستان پاسارگاد مانند اغلب روستاها سالانه بیش از پنجاه جوان این روستا را ترک می کنند تا بتوانند کاری برای خود پیدا کنند.

اما در این بین جوانهایی هستند که صفا و صمیمیت روستا را به زرق وبرق شهر تاخت نمی زنند و در همین روستا زندگی می کنند و توانستند ضمن اشتغا لزایی و درآمدزایی برای خودشان برای دیگر جوان های روستا هم اشتغالزایی کنند.

امید محمد زاده به همراه همسرش زهره محمد زاده، بیست وشش ساله و هر دو دارای تحصیلات کارشناسی هستند که این روزها امورات زندگی خود را از تولیدو فروش محصولات صنایع دستی اداره می کنند.

امید محمد زاده در مورد کار آفرینی خود می گوید: بعد از اتمام سربازی خیلی به دنبال کار رفتم و از طرفی با توجه به اینکه متاهل بودم و یک فرزند هم داشتم باید کاری را انجام می دادم تا بتوانم امرار معاش کنم.

وی ادامه می دهد: قبل از خدمت سربازی سر رشته ای از کارهای صنایع دستی با پلی استر را داشتم و بعد از اینکه موفق به پیدا کردن شغل نشدم به همراه همسرم کار صنایع دستی را آغاز کردم و خدا رو شکر امروز توانستم از این راه نان حلالی سر سفره زندگی خود ببرم.

محمد زاده می گوید: الان کار صنایع دستی من بسیار در بازار جای خود را باز کرده به طوری که نه تنها از شهرستان پاسارگاد بلکه از شهرستان های همجوار مانند مرودشت،ارسنجان،خرم بید و آباده وشیراز هم برای این محصولات مشتری دارم.

وی ادامه می دهد: به نظر بنده و همسرم؛ کار به معنای پشت میز نشینی نیست و باید انسان هر کاری را انجام بدهد تا بتواند لقمه ای نان حلال را برای خانواده اش به دست بیاورد.

 وی کار خودش  را یک طور اقتصاد مقاومتی می داند و می گوید: اقتصاد مقاومتی یعنی استفاده حداکثری از ظرفیت ها و نیروی جوان و پر انرژی که به عنوان یک ظرفیت است که مطمئنا با حمایت مادی و معنوی از این قشر حربه های دشمن که از طریق تهاجم فرهنگی این نیروی عظیم را نشانه گیری کرده خنثی خواهد شد.

امید محمد زاده می گوید: من در روستای خودم این کار را راه اندازی کردم و امیدوارم برای توسعه بیش از پیش این کار مسولان از بنده حمایت کنند چرا که تا به امروز حتی یک ریال هم تسهیلات دریافت نکردم.

این جوان کارآفرین می گوید: امیدوارم با ایجاد نمایشگاه در سطح شهرستان پاسارگاد و استان فارس بتوانم صنایع دستی و محصولات خود را بیش از پیش در معرض دید عموم قرار بدهم.

وی ادامه داد: هم اکنون نه تنها برای خودم و همسرم بلکه برای خانواده خود و چندین جوان هم روستایی خودم ایجاد شغل کردم که از این موضوع بسیار خوشحال هستم.

 تجربه نشان داده که مهاجرت و آن هم مهاجرت از روستا به شهرها مشکلات بسیاری را در پی خواهد داشت و به همین دلیل باید بیش از پیش از جوان های روستانشین حمایت کرد.



منبع: طنین پاسارگاد

نظرات بینندگان