کد خبر: ۱۰۶۲۹۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۶ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۵

شیراز آخر هفته بارانی دارد

با ورود یک سامانه بارشی به فارس طی چند روز اخیر بارندگی های خوبی را در شیراز و سایر شهرهای استان شاهد بودیم و همچنان امید برای ادامه بارش ها وجود دارد و مردم فارس و استانهای جنوبی همچنان چشم به آسمان دوختهاند.
به گزارش شیرازه، آن گونه كه مديركل هواشناسي فارس اعلام كرده، پايان اين هفته نيز يك سامانه جديد بارشي به فارس وارد مي شود تا شايد به وضعيت كم آبي كه سالهاست دامن اين استان را رها نمي كند سر و سامان دهد.

عبدالكريم جامع مديركل هواشناسي فارس در همين ارتباط گفت: ميزان بارندگي هاي اخير در فارس مطلوب بوده و ميانگين بارش ها در استان تنها طي 24 ساعت 1/73 ميلي متر بوده كه بر همين اساس ميزان بارندگي سال زراعي فارس تا ساعت نه و نيم صبح روز گذشته 1/143 گزارش شده است، هر چند اين رقم نسبت به پارسال 25 درصد و در مقايسه با ميانگين بلند مدت 23 درصد كاهش را نشان ميدهد.
وي افزود: صبح روز 25 بهمن ماه (دوشنبه) كاهش بارندگي نسبت به ميانگين بلند مدت 64 درصد بود كه در حال حاضر اين ميزان با افزايش 41 درصدي بارش طي 24 ساعت در استان به 23 درصد رسيده است.
جامع يادآور شد: بيشترين بارندگي هاي اخير در استان تا ظهر ديروز مربوط به شهرستان مهر با 163 ميلي متر بوده و در شهرستانهاي گراش، كوار، رستم و خرامه نيز به ترتيب ميزان بارش ها 81، 67، 62 و 37 ميلي متر گزارش شده است.
وي گفت: تا ساعت 9 و 30 دقيقه صبح ديروز ايستگاه فرودگاه شيراز بارندگي در اين شهر را 2/51 ميلي متر و ايستگاه شهرك گلستان بارندگي ها را 4/60 ميلي متر گزارش داده است.
جامع اضافه كرد: همچنين بارش ها در جنوب استان از ديروز تا امروز همچنان ادامه دارد و با ورود سامانه اي جديد به فارس فردا و پس فردا تمامي شهرستانها و از جمله شيراز با بارندگي همراه خواهند بود.
مديركل هواشناسي فارس همچنين گفت: بررسي نقشه هاي پيش يابي و محاسبات عددي بيانگر تداوم فعاليت سامانه بارشي به ويژه در نواحي جنوبي و مركزي استان فارس از امروز تا اوايل روز 30 بهمن ماه است كه پيامد آن بارش مداوم يا متناوب توأم با رعد و برق، وزش باد شديد با احتمال بارش تگرگ خواهد بود.
وي ادامه داد: با توجه به اشباع سطح زمين و كف رودخانه ها در اثر بارندگي هاي اخير، بخش اعظم بارش هاي پيش رو به صورت روان آب، جاري شده و علاوه بر آب گرفتگي معابر و اختلال در آمدوشد، امكان سيلابي شدن مسيلها و طغيان بيش از پيش رودخانه ها در كل استان وجود دارد.جامع افزود: با توجه به تداوم بارشها، خطر بالاآمدن سطح آب در نواحي مسكوني شهري و روستايي نيز وجود دارد و همچنين با توجه به تشكيل مه و كاهش ديد حين بارندگي و پس از آن و بارش برف در نواحي شمالي، نقاط سردسير و مرتفع، احتمال انسداد راه ها به ويژه در نواحي كوهستاني و گردنهها طي روزهاي آخر هفته وجود دارد. وي ادامه داد: اين سيستم بارشي صبح شنبه 30 بهمن ماه از استان خارج مي شود.
جامع يادآور شد: پس از عبور سامانه نيز كاهش قابل ملاحظه دما بين 5 تا 12 درجه سانتي گراد طي روزهاي شنبه تا يك شنبه هفته پيش رو پيش بيني ميشود. مديركل هواشناسي فارس افزود: در صورت عدم اطلاع رساني ها با توجه به حجم بالاي باران در فارس طي روزهاي اخير خسارتهاي بسياري به مناطق مختلف استان وارد مي شد اما با ايجاد آمادگيها حتي يك پل هم در سطح استان تخريب نشد و خسارت هاي مالي نيز بسيار اندك بوده است. همين بارش ها اگر 10 سال پيش رخ ميداد، شايد خسارتهاي بسياري را در پي داشت.

منبع: خبرجنوب

نظرات بینندگان