کد خبر: ۱۰۶۳۶۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۵ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
در جلسه مدیریت بحران استان فارس مطرح شد:

خطر سيلاب در فارس همچنان باقیست/119 میلیون مترمکعب آب به سدهای استان فارس وارد شد

افشانی با اظهار اینکه تاکنون از بحران سیلابی شدن فارس به سلامت گذر کرده ایم، گفت: اقدامات انجام شده تاکنون به خاطر تلاش جمعی مسئولان و همکاری مردم است.
به گزارش شیرازه، پنجمین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان فارس به ریاست استاندار فارس بعد از ظهر امروز 27 بهمن برگزار شد.

سید محمدعلی افشانی با اظهار اینکه تاکنون از بحران سیلابی شدن فارس به سلامت گذر کرده ایم، گفت: اقدامات انجام شده تاکنون به خاطر تلاش جمعی مسئولان و همکاری مردم است.

استاندار فارس با بیان اینکه خطر سيلاب در فارس جدي است، تصریح کرد: بارندگی در چند روز گذشته و الان متفاوت است چرا که بارش های ابتدایی زمینه لازم برای ایجاد روان آب در بارندگی های بعدی را فراهم کرده است.

افشانی تاکید کرد که امکان سیلابی شدن مجدد و روان شدن آب های سطحی در فارس مخصوصا جنوب و شرق بیش از روزهای گذشته است.

افشانی با اشاره به اینکه پیش بینی های صورت گرفته با واقعیت بارشی نزدیک بود، خاطرنشان کرد: بیش از 1500 تیم اجرایی در تمامی مجموعه های دولتی خدمات رسانی انجام دادند و اگر یک اداره و مسئولی به نحو احسن وظایفش را اجرایی نکند با مشکل و خطر مواجه خواهیم شد.

رئیس شورای تامین استان فارس با بیان اینکه خوشبختانه هیچ تلفات جانی به دلیل سیلاب و بارش های تند نداشتیم، ابراز امیدواری کرد که طی روزهای آتی حجم بارندگی ها خوب خواهد بود و باید همگی در حالت آماده باش قرار داشته باشیم تا هیچ اتفاق ناگواری به وقوع نپیوندد.

وی با اشاره به وضعیت خشکسالی در استان، خاطرنشان کرد: طی بارندگی های اخیر تا حدود کمی توانستیم آب جمع آوری کنیم ولی هنوز با کم آبی شدیدی روبرو هستیم.

استاندار فارس با تاکید بر اینکه باید نانوایی ها در سطح استان و شیراز به صورت دوگانه سوخت فعالیت کنند، افزود: تجهیزاتی مثل شناورهای کوچک برای استفاده در مواقع ضروری را باید مدنظر قرار دهیم.

وی در انتها با اظهار اینکه تعطیلی مدارس تنها بخاطر دانش آموزان نیست، تاکید کرد: والدین این دانش آموزان هر کدام در جایی مشغول به خدمت هستند برخی پلیس، پزشک، مهندس و غیره هستند لذا با این تعطیلی مدارس خیال همه شان راحت خواهد بود و به بهترین شکل خدمت رسانی می کنند؛ تعطیلی مدارس برای این است که برای حداقل احتمال خطر، حداکثر تلاش و تدبیر را داشته باشیم.

119 میلیون مترمکعب آب به سدهای استان فارس وارد شد


حمیدرضا دهقانی مدیرعامل آب منطقه‎ای استان فارس نیز  با اشاره به میزان بارش‎ها در استان فارس اظهار داشت: این میزان بارش سبب شده که 119 میلیون مترمکعب به سدهای استان فارس اضافه شود با این حال میزان بارش نسبت به سال گذشته 16 درصد کاهش داشته اشت. 

وی با بیان اینکه سدهای بزرگ احتمال سرریز ندارند، گفت: طراحی سدهای بزرگ استان فارس به گونه‎ای است که برای مقابله با هر نوع سیلاب مقاومت دارند اما حوضچه‎های تغذیه مصنوعی استان  کوچک هستند و توان ظرفیت آب پیش‎بینی شده را ندارند. 

مدیرعامل آب منطقه‎ای استان فارس بستن ورودی این حوضچه‎ها را راهکار رفع خطر دانست و افزود: باید ورودی این حوضچه‎ها با کیسه‎های شن بسته شود تا آب در مسیر خود قرار گیرد و این حوضچه‎ها دچار شکست نشوند. 

دهقانی با بیان اینکه با وجود بارش‎ها هنوز محدودیت‎های منابع آبی در استان وجود دارد، بیان کرد: میزان بارندگی نسبت به سال گذشته 16 درصد و نسبت به میانگین بلندمدت 23 درصد کاهش داشته است. 

وی با اشاره به اینکه دبی ورودی سد سلمان فارسی در حال حاضر 778 مترمکعب بر ثانیه است، خاطرنشان کرد: این سد مانع خسارت بزرگ سیل به شهرهای خنج، قیر وجهرم شده است 

مهرزاد بوستانی، مدیرکل منابع طبیعی استان فارس نیز در این جلسه ذخیره سازه‎های آبخیزداری استان را 96 میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: تنها شهرستان‎های آباده و بوانات آبگیری نداشتند و در 8 شهرستان نیز آبگیرها سرریز شدند. 31 تیم برای پایش سازه‎های آبخیزداری به شهرستان‎ها اعزام شدند.


نظرات بینندگان