کد خبر: ۱۰۶۴۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۵

جای خالی جاده های خونین فارس در پرونده استیضاح وزیر راه/ از ماست که برماست

برخی نمایندگان فعلی استان حتی با اذعان به آمارهای وحشتناک حوادث جاده ای در فارس، از عملکرد وزیر راه و شهرسازی دفاع هم می کنند.
به گزارش شیرازه، اگر اتفاق خاصی رخ ندهد فردا(یکشنبه) عباس آخوندی ، وزیر راه و شهرسازی دولت حسن روحانی در مجلس دهم استیضاح می شود. گفته می شود مسکن مهر، حادثه قطار سمنان و نقش فرزند وزیر راه در قراردادهای وزارتخانه محورهای استیضاح دوم این وزیر است. او پیش از این توسط مجلس نهم هم استیضاح شد اما تلاش فراکسیون رهروان مانع افتادن آخوندی شد و او وزیر ماند.

وزیر راه، مسکن و شهرسازی این بار در حالی زیر تیغ استیضاح می رود که استیضاح کنندگان در اعلام وصول و پیگیری برای انجام این کار سنبه پرزوری داشتند. از همین رو راه برای آخوندی چندان هموار نیست و احتمال این که او سومین وزیر راهی باشد که بعد از انقلاب توسط نمایندگان مجلس برکنار می شوند زیاد است. پیش از او، احمد خرم و حمیدرضا بهبهانی وزرای راه و ترابری دولت هشتم و نهم توسط مجلس استیضاح و برکنار شدند.

بررسی ها نشان می دهد ضعف ها و سوانح هوایی و مشکلات حمل و نقل ریلی و عزل و نصب ها، همواره جزء ثابت دلایل طرح درخواست استیضاح وزرای راه بوده و «ناامنی و غیر استاندارد بودن جاده ها» که برخلاف سایر دلایل هیچ ارتباطی با تحریم ندارد کمتر جزء محورهای استیضاح قرار گرفته است.

باورکردنش سخت است اما آمارهای رسمی می گویند؛ سالانه بین ۱۸ تا ۲۰ هزار نفر براثر تصادفات جاده ای جانشان را از دست می دهند. این رقم در استان فارس که پیشتاز مرگ و میر حوادث ترافیکی و جاده ای است، بسیار تکان دهنده است. این استان برای 4 سال پیاپی رتبه اول کشور در تصادفات جاده ای را دارد. رئیس پلیس راهور ناجا با بیان این که حدود 9 درصد از جان باختگان سوانح رانندگی کشور مربوط به استان فارس است، می گوید: در 9 ماهه امسال، این استان در بین استان های کشور بیشترین سهم کشته ها در حوادث ترافیکی دارد.فرمانده انتظامی استان فارس نیز گفته است: در حوادث ترافیکی 10 ماهه امسال، «یک هزار و 180 نفر» از شهروندان در این استان جان خود را از دست داده اند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال، «هفت درصد» افزایش داشته است.

1180 نفر معادل 24 برابر تلفات حادثه قطار مسافری تبریز- مشهد و همچنین معادل سقوط 4 فروند هواپیمای مسافری با حدود ۳۰۰ سرنشین است. آیا «عدم توجه به آمار تصادفات و کشته های جاده ای و رفع نقاط حادثه خیز و افزایش ایمنی جاده ها در استان فارس برای یک استیضاح کفایت نمی کند؟! به راستی چرا در استیضاح سه وزیر راه در سه دولت، هیچگاه موضوع حوادث جاده ای استان فارس مطرح نشده است؟ چرا با وجود مشکلات عدیده در حوزه ریلی و....نمایندگان این استان در مجلس، جز استیضاح کنندگان وزرای راه نبودند؟

دردناک تر وقتی که برخی نمایندگان فعلی استان حتی با اذعان به آمارهای وحشتناک حوادث جاده ای در فارس، از عملکرد وزیر راه و شهرسازی دفاع هم می کنند. پارسایی نماینده مردم شیراز در مجلس که بیشتر از جایگاه سخنگوی فراکسیون امید در سطح رسانه ها اظهارنظر می کند، معتقد است، استیضاح آخوندی شائبه سیاسی دارد و به استیضاح کنندگان هشدار می دهد، استیضاح آخوندی، وزارت راه و شهرسازی را از هم می پاشاند.

فرج الله رجبی دیگر نماینده شیراز که چندی پیش از سوی رئیس جمهور به عنوان رئیس سازمان نظام مهندسی کشور انتخاب شد می گوید: وضعیت جاده ای استان فارس ربطی به استیضاح وزیر راه ندارد و مشکلات موجود تنها متوجه جاده ها نیست؛ تا سه عنصر دیگر مدیریت ترافیک، کیفیت ساخت ماشین و آموزش رانندگان را در نظر نگیریم حادثه خیز بودن فارس حل نمی شود. از اظهارات رجبی این گونه برداشت می شود که دلیل اصلی این حجم از حوادث جاده ای در استان، کیفیت خودروها و آموزش رانندگان است! در حالی که اکثریت مردم فارس مثل همه جای ایران خودرو داخلی استفاده می کنند و طبق قوانین راهنمایی و رانندگی کشور، گواهینامه می گیرند. وی همچنین بر این باور است؛ فرآیند بهبود کامل وضعیت استان فارس از این وضعیت اسف بار جاده ای شاید نزدیک به 90 سال به طول بینجامد.

طبیعی است که وقتی وکلای مردم در مجلس، بیشتر از آن که بلندگوی مشکلات و مصائب موکلانشان باشند، سخنگوی احزاب شوند و به جای این که بر زخم های ناشی از سوانح جاده ای مردم مرهم بگذارند با دفاع از بی تدبیری مدیران و حواله دادن حل مشکلات به سال های دور، نمک به زخم آن ها بپاشند، قطعا جاده های فارس زخمی تر از همیشه آمار تصادفات را حکایت خواهند کرد و فقط می توان گفت؛ از ماست که برماست!
نظرات بینندگان